۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۲۸۷۷۶۸
امام جمعه شهر شال:

تغییر سبک زندگی مهم‌ترین عامل بالا رفتن سن ازدواج در جامعه است

خبرگزاری رس اـ امام جمعه شهر شال گفت:‌ تغییر سبک زندگی،‌ تهاجم فرهنگی غرب و همچنین کاهش سطح ایمان، اعتقادات و توکل به خدا به طور عمومی در بین نسل جوان سبب شده‌اند تا میزان سن ازدواج افزایش پیدا کند.
ازدواج

حجت‌الاسلام شمس‌الدین موسوی شالی، امام جمعه شهر شال در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، به مناسبت روز ازدواج با اشاره به معیارهای ازدواج سالم و اسلامی گفت:‌ حفظ کرامت انسانی بویژه حفظ کرامت بانوان،‌ شناخت، کفویت، ‌اخلاق و تعهد از جمله مهم‌ترین معیارهای یک ازدواج سالم و اسلامی هستند.

 

امام جمعه شهر شال در ادامه توضیح داد: اگر در ازدواج شناخت وجود نداشته باشد، حتی اگر دو طرف ازدواج مذهبی باشند، آن ازدواج، ازدواج اسلامی نخواهد بود، با توجه به خطبه متقین نیز می‌توان به این امر پی برد، زیرا امیر مؤمنان(ع) یکی از ویژگی‌های متقین را پرهیز از عمل جاهلانه می‌دانند.

 

وی درباره موضوع کفویت ابراز داشت: توجه به ‌هم‌شأن‌بودن از جهات مختلف فرهنگی، فکری، ‌خانوادگی و اعتقادی از نکات مهم در یک ازدواج سالم و اسلامی است، ‌البته در این بین بحث اعتقادات و ایمان دارای نقش محوری‌تری نسبت به بقیه عوامل است.

 

این کارشناس دینی در تبیین علت‌های افزایش سن ازدواج عنوان کرد:‌ تغییر سبک زندگی،‌ تهاجم فرهنگی غرب و همچنین کاهش سطح ایمان، اعتقادات و توکل به خدا به طور عمومی در بین نسل جوان باعث شده‌اند تا میزان سن ازدواج افزایش یابد.

 

وی خاطرنشان کرد:‌ اجباری نبودن سربازی، مطرح نبودن تحصیلات دانشگاهی و همچنین مهیابودن زمینه‌های اقتصادی در سبک زندگی گذشته سبب می‌شود جوانان در سن کم ازدواج کنند، اما امروزه تغییر سبک زندگی سبب شده است سن ازدواج افزایش یابد.

 

حجت‌الاسلام موسوی شالی با بیان این‌که  ایجاد جبهه فرهنگی بسیار ضروری است، گفت:‌تشکیل جبهه فرهنگی و تکیه تمام افرادی که مشغول کار فرهنگی هستند به یک مرکز واحد نخستین کاری است که در جهت انجام کار فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: مطابق با گفته‌های رهبر معظم انقلاب در مقابل جبهه فرهنگی دشمن باید جبهه فرهنگی داشت و زیرا جزیره‌ای کار کردن در این زمینه بازدهی خوبی ندارد، لازم است که برای تشکیل جبهه فرهنگی سیاست‌گذاری فرهنگی صورت بگیرد و  الگویی واحد ارایه شود تا ارگان‌های مختلف فرهنگی مطابق با آن حرکت کنند.

 

امام جمعه شهر شال سپس با تأکید بر لزوم تغییر سبک زندگی بیان داشت: تا سبک زندگی تغییر نکند، نمی‌توانیم فعالیتی در جهت موضوع ازدواج داشته باشیم، ‌برای این کار نیز نیازمند سیاست‌گذاری‌های کلان دولتی هستیم.

 

وی با اشاره به تغییر محتوایی علوم انسانی در دانشگاه‌ها ابراز داشت:‌ تغییر محتوایی علوم انسانی سومین کار بزرگی است که باید به آن پرداخته شود زیرا با داشتن علوم انسانی با محتوای غربی خود به خود تفکر جوانان با سبک زندگی غربی آشنا خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام شالی در ادامه افزود: خود مردم و جوانان متدین نیز باید سعی کنند تا جایی که بسترها فراهم است سبک زندگی خود را اسلامی کنند.

 

وی درباره کارهای فرهنگی صورت گرفته در راستای ازدواج و سبک زندگی اسلامی، ابراز داشت: تنها کار فرهنگی مفید کارهای فرهنگی خرد از سوی برخی دلسوزان است و از نظر کلان کار ضدفرهنگی صورت می گیرد و تشویق به سبک زندگی اعیانی می‌شود.

 

این کارشناس دینی افزود:‌ تنها امید ما به جریان‌های خودجوشی است که اخیرا جبهه‌های فرهنگی نیز تشکیل داده‌اند و به کار فرهنگی مشغول هستند.

 

وی با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه و علما در ترویج فرهنگ ازدواج اسلامی عنوان کرد:‌ در ایران از زمان خود اهل بیت(ع) عالمان دینی به مشکلات مردم بی‌توجه نبودند و حتی عالمان بزرگ دینی نیز در جامعه و بین مردم حضور می‌یافتند و به تبلیغ می‌پرداختند، ‌البته افرادی هم بودند و هستند که به این امر توجه نمی‌کنند.

 

حجت‌الاسلام شالی در پایان گفت: طبق نصیحت یکی از اساتید تحقیق و بررسی در مورد خانواده طرف مقابل در ازدواج لازم است، اما نباید در این امر به وسواس افتاد، همچنین حفظ احترام طرف مقابل نیز ضروری است و از شاه کلیدهای یک ازدواج موفق به شمار می‌آید./955/302/ب2

ارسال نظرات