۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۲۸۷۸۴۷
استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران:

محاسن اخلاق در قالب اعتدال و میانه روی نتیجه بخش خواهد بود

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه امام صادق (ع) قائمشهر، افراط و تفریط را دو عامل مخرب در جهت رسیدن انسان به سعادت دانست و گفت: محاسن اخلاق در قالب اعتدال و میانه روی نتیجه بخش خواهد بود.
استاد حوزه علميه قائمشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قائمشهر، حجت الاسلام مسرور، استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران امروز در جلسه اخلاق خود در مدرسه علمیه امام صادق(ع) قائمشهر با تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام جواد (ع)، شخصیت آن امام همام را استثنایی بیان کرد و افزود: ایشان نخستین امامی بود که در سن طفولیت به مقام امامت رسیدند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران با اشاره به جایگاه والای امامت در میان شیعیان، اقتضای زمان را عامل یکنواخت نبودن فعالیت های تبلیغی و مبارزاتی ائمه اطهار (ع) برشمرد و افزود: دست تقدیر الهی آن بود که امام جواد (ع) در کودکی به مقام امامت برسد، و همان طور که در تاریخ ثبت شده است، ایشان از همان سنین کودکی دارای مناظرات علمی و عقیدتی با سایر مذاهب و بزرگ ترین دانشمندان آن عصر بوده است که این جلسات از سوی خلفای عباسی بر پا می شد. 

 

حجت الاسلام مسرور با بیان این که مطالعه سیره ائمه اطهار (ع) باید جزو برنامه های ضروری طلاب باشد، افزود: دوران تحصیل دوران فراقت طلاب است و طلاب باید همواره به این مطلب توجه داشته باشند که این ایام بهترین فرصت برای مطالعات تاریخی و امام شناسی است و نباید از آن غافل بود چرا که همه دین در زندگی این بزرگان خلاصه می شود.

 

وی با اشاره به این که محاسن اخلاق و مکارم اخلاق لازم ملزوم یکدیگر هستند، تصریح کرد: لزوم رعایت محاسن اخلاق برای طلاب یک امر ضروری است به همین دلیل علمای اخلاق افراط در آن را به همان اندازه مذموم می دانند که تفریط در آن را ناپسند دانسته اند، چرا که العدلُ وضع الشیئ علی موضعه.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران، تأثیر سوء گناه را بر قلب انسان انکارناپذیر دانست و با اشاره به این که تکرار یک گناه برای انسان موجب ملکه شدن آن گناه برای او می شود افزود: اصرار بر گناه روح انسان را آلوده می سازد به حدی که رفته رفته وجدان او را هدف قرار گرفته و حساسیت او را نسبت به اعمال خویش از بین می برد.

 

حجت الاسلام مسرور با اشاره به تأثیر سوء گناهان بر کند شدن حرکت در مسیر کمال و گناه چشم را از جمله زیان بارترین گناهان بیان کرد و تصریح کرد: ممکن است توبه و استغفار و طلب عفو از خداوند متعال پس از معصیت، باعث جلا بخشیدن به قلب او شود اما در هر صورت تأثیر سوء آن تا مدت ها بر جان او باقی می ماند و به مرور او را از رسیدن به کمال دلسرد می کند.

 

وی، ترک معصیت را عامل اصلی نجات انسان و حرکت او به سمت کمال برشمرد و ضمن اشاره به لزوم عمل صالح در کنار ایمان قلبی در فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: این که قرآن می گوید «إن الذین آمنوا و عملوا الصالحات» به این معنی است که نفس عمل صالح همان قدر مهم است که ترک محرمات اهمیت دارد و هیچ کس نمی تواند مدعی شود که با ترک واجبات و انجام محرمات ایمان خود را حفظ کرده است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که برای اصلاح جامعه باید از آموزه های دینی کمک گرفته شود، خاطرنشان کرد: برای آشنایی جوانان با مسائل دینی از سیره اهل بیت(ع) استفاده شود که نمونه بارز آن زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(ع) است که می تواند به عنوان الگو در جامعه معرفی شود.

 

حجت الاسلام مسرور با تاکید بر این که حرکت در راستای سیره نورانی اهل بیت معصومین(ع) زمینه ساز سعادت و تعالی می شود، بیان داشت: باید سیره نورانی این بزرگواران را به نحوی شایسته در برنامه های زندگی خود اجرایی کنیم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه مازندران با بیان این که بهره گیری از سیره اهل بیت(ع) الگوی تحقق سبک زندگی اسلامی است، افزود: باید در راستای این مسیر ارزشمند قرار گیریم که زمینه تحقق سبک زندگی اسلامی و نهادینه سازی تعالیم والای دینی می شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان باید از سیره نورانی اهل بیت(ع) استفاده شایسته ای داشته باشد، افزود: حرکت در مسیر سیره علمی و عملی این بزرگواران به عنوان عاملی ارزنده در راستای سعادت و رستگاری انسان است.

 

حجت الاسلام اکبری با تاکید بر این که جامعه بشری تشنه نهادینه سازی اخلاق و معنویت است، بیان داشت: مردم با هر فکر و عقیده ای از گناهان خسته شدند و دنبال این هستند تا به سمت اخلاق و معنویت حرکت کنند که حس آرامش بخشی بسیاری را در وجود انسان قرار می دهد./950/202/ب3

ارسال نظرات