۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۲۸۷۹۷۷
سفیر ایران در آذربایجان:

استاد شهریار یکی از ارکان شعر تشیع است

خبرگزاری رسا ـ پاک‌آئین در تبریز گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی که خود از شعرشناسان اصیل و مسلط به زبان آذربایجانی هستند، استاد شهریار را حکیم خطاب کرده اند.
محسن پاک آئين سفير ايران در جمهوري آذربايجان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محسن پاک‌آئین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان امروز در جشنواره نشان فرهنگی شهریار که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: این حرکت اندیشمندانه گام بلندی در جهت معرفی شعر و ادب فارسی و مرحوم استاد شهریار بوده و موجبات شناخت دانشمندان کشورهای مسلمان منطقه را فراهم می سازد.


وی با بیان این‌که استاد شهریار یکی از بزرگترین شعرای معاصر است که هم در شعر فارسی و هم در شعر آذربایجانی تبحر داشته است، گفت: همین ویژگی موجب شده استاد نه تنها در ایران بلکه در کشورهای آذربایجان، افغانستان و تاجیکستان و دیگر ممالک آسیای مرکزی و قفقاز اشتهار و محبوبیت داشته باشد.


پاک‌آئین استاد شهریار را یکی از ارکان شعر تشیع دانست و گفت: شعری به بلندی و لطافت « علی ای همای رحمت» در دوره معاصر سروده نشده و مردم ایران و جمهوری آذربایجان همواره ابیاتی از این شعر را در یاد دارند، ضمن این‌که شعر «حیدر بابایه سلام» به زبان آذربایجانی نه تنها در ایران بلکه در جمهوی آذربایجان هم شهرت دارد.


سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی که خود از شعرشناسان اصیل و مسلط به زبان آذربایجانی هستند، معتقدند که علاوه بر خصوصیات شعری مثبت شهریار، ویژگی دیگری هم در حیدر بابایه سلام هست که آن مطالب بسیار حکمت‌آمیز این شعر است که می توان شهریار را یک حکیم به حساب آورد.


وی با بیان این‌که استاد شهریار یک انقلابی و حامی رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس نیز بوده است، گفت: تعداد شعرهایی که استاد شهریار در وصف دفاع مقدس و رزمندگان اسلام سروده و حضور وی در مراکز مربوط به جنگ، در نوع خود کم‌نظیر است.


پاک‌آئین در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد کرد تا برای تقویت شناخت مردم ایران از استاد شهریار، هر سال یکی از استان های کشور با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای استان میزبان، اقدام به برگزاری نشست بین المللی با حضور ادیبان، شعرشناسان ایران و منطقه برگزار شود.


سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان افزود: پیشنهاد می شود با توجه به اراده سیاسی مقامات عالی ایران و آذربایجان برای توسعه مناسبات فرهنگی و تظر به علاقه مردم دو کشور نسبت به استاد، به صورت مستمر مراسم گرامیداشت یاد و خاطره این شاعر در شهرهای مختلف ایران و آذربایجان برگزار شود، سفارت ایران در باکو آمادگی همکاری برای برگزاری این برنامه دارد.


گفتنی است، در پایان این جشنواره به 5 نفر از اساتید برجسته کشورهای همجوار نشان فرهنگی شهریار اعطاء شد و از سه استاد حوزه شعر و ادبیات فارسی و آذربایجانی تجلیل به عمل آمد./935/202/ب3

ارسال نظرات