۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۲۸۸۲۵۳

آغاز سال تحصیلی جدید در حوزه‌های علمیه خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه خراسان شمالی از امروز آغاز شد و بیش از هزار و 500 طلبه این استان در سطوح مختلف حوزوی پای درس فقاهت و دیانت نشستند.
حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با برگزاری آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه استان خراسان شمالی در حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع)، تحصیل طلاب خواهر و برادر دیار باب الرضا(ع) و گنجینه معرفت ها، از امروز در 15 مدرسه علمیه شهرستان های هشت گانه این استان آغاز شد.

 

حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،  اظهار کرد: از امروز تحصیل هزار و 563 طلبه خواهر و برادر در 15 مدرسه علمیه سطوح یک، دو و سه این استان آغاز شد.

 

وی ادامه داد: از مجموع این تعداد، هزار و 300 طلبه جزء طلاب قدیمی حوزه های علمیه خراسان شمالی بوده و 263 طلبه خواهر و برادر نیز جدیدالورود به شمار می روند.

 

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه از مجموع 15 حوزه علمیه شهرستان های مختلف استان 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران دایر است، خاطرنشان کرد: از مجموع طلاب خراسان شمالی نیز تعداد 800 نفر برادر و مابقی خواهر هستند.

 

حجت الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: در سال تحصیلی جاری 155 استاد و مدرس از خراسان شمالی، مشهد و قم به صورت بومی و اعزامی آموزش و تدریس دروس حوزوی را برای طلاب جوان این استان بر عهده دارند که حدود یک سوم از این اساتید خواهر هستند.

 

وی در ادامه با اشاره به پذیرش 263 طلبه جدیدالورود در حوزه های علمیه خراسان شمالی، اظهار کرد: سهمیه پذیرش امسال در حوزه های علمیه خراسان شمالی 425 نفر تعیین شده بود اما با وجود این، میزان جذب طلاب در استان پس از برگزاری آزمون کتبی، مصاحبه شفاهی و گزینش کمتر از سهمیه تعیین شده بود.

 

حجت الاسلام سالاری مکی گفت: برای سال تحصیلی جاری، از بین حدود هزار و 500 خواهر و برادر متقاضی ورود به حوزه های علمیه خراسان شمالی در دو مقطع بلندمدت(دارندگان مدرک تحصیلی سیکل) و سفیران هدایت دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم)، بعد از برگزاری آزمون کتبی 380 نفر شامل 220 نفر برادر و 160 نفر خواهر در مرحله اول آزمون پذیرش( آزمون کتبی) پذیرفته شده و وارد مرحله مصاحبه شدند.

 

وی ادامه داد: پس از آن از پذیرفته شدگان در حوزه های علمیه انتخابی برای تحصیل، مصاحبه به عمل آمد و بعد از آن پذیرفته شدگان مرحله مصاحبه، وارد مرحله گزینش شدند که در پایان این روند 250 خواهر و برادر پذیرفته شدند.

 

حجت الاسلام سالاری افزود: علاوه بر این افراد، پذیرش دارندگان مدارک تحصیلی بالاتر از دیپلم در حوزه های علمیه و برای مقطع سفیران هدایت با برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه از متقاضیان صورت نگرفته بلکه این افراد برای ورود به مدارس علمیه تنها مرحله گزینش را طی کردند و در مجموع 263 نفر به عنوان طلبه جدید در حوزه های علمیه استان خراسان شمالی پذیرش شدند.

 

گفتنی است، در حالی که از امروز تحصیل هزار و 563 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه استان خراسان شمالی در سطوح یک، دو و سه آغاز شده است، تا دو سال پیش، تحصیل طلاب در حوزه های علمیه استان تنها تا سطح دو امکان پذیر بود اما از سال تحصیلی گذشته با شروع فعالیت مدرسه تخصصی امام خامنه ای در بجنورد برای طلاب سطح دو و سه، امکان تحصیل در سطح سه(کارشناسی ارشد) دروس حوزوی در استان خراسان شمالی نیز فراهم شده است.

 

تا پیش از راه اندازی مدرسه تخصصی امام خامنه ای در بجنورد، امکان تحصیل طلاب در مدارس علمیه استان خراسان شمالی تنها تا سطح یک(کاردانی) و دو(کارشناسی) امکان پذیر بود و پس از آن طلبه ها برای ادامه تحصیل خود بالاجبار به حوزه های علمیه دیگر نظیر مشهد و قم مهاجرت می کردند که این موضوع خود عواقب و مشکلات دیگری از جمله کمبود روحانی در خراسان شمالی را در پی داشت./9314/302/ب3

ارسال نظرات