۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۲۸۸۲۶۸
استاد حوزه علمیه قم:

مدیران مدارس طلاب را به پژوهش در موضوعات فقهی تشویق کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم داشتن هدف، انگیزه، پشت‌کار و توجه به امور اخلاقی را از لوازم تکاپوی علمی طلاب برشمرد و از مدیران مدارس خواست که طلاب مستعد را به پژوهش و تحقیق در موضوعات فقهی تشویق کرده و از آنان برای تدریس سطوح پایین‌تر استفاده کنند.
پژوهش
حجت الاسلام سید محمد حسین فاضل، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که چند عامل می‌تواند سبب نشاط در حوزه بشود، گفت: مهمترین عامل انگیزه قوی است. زمانی که طلبه وارد حوزه می‌شود اگر هدف داشته باشد و بداند که برای چه به حوزه آمده و آینده اش مشخص باشد سبب ایجاد نشاط علمی در او خواهد شد.

وی با بیان این که طلابی که وارد حوزه می‌شوند باید با اساتید و طلاب پخته‎‌تر ارتباط داشته باشند تا به آنها هدف بدهند، افزود: هدف، ایجاد انگیزه می‌کند و کسی که انگیزه داشته باشد با نشاط هم خواهد بود.

استاد حوزه علمیه عامل دیگر در موفقیت طلاب را داشتن پشت کار عنوان کرد و افزود: تلاش و پیگیری در راستای تعلیم و تعلم بسیار با اهمیت است و در این جهت طلاب باید در همان ابتدای طلبگی با انتخاب رفیق مناسب برای مباحثه و استاد دلسوز برای راهنمایی و مشاوره، درس‌ها را با جدیت دنبال کنند تا دچار دلسردی و کسالت نشوند.

وی در ادامه افزود: طلاب باید علاوه بر فراگیری علوم حوزوی، حتماٌ در مباحث جنبی پیرامون آن هم مطالعه داشته باشند و به صورت روزمره و موضوعی مطالعه خود را ادامه دهند تا بتوانند پاسخ‌گوی مردم در مسائل مختلف باشند که این خود در طلاب ایجاد نشاط و خودباوری می‌کند.

حجت الاسلام فاضل با اشاره به این که توجه به امور اخلاقی می‌تواند در پیشرفت طلاب مؤثر باشد، افزود: توجه به مادیات یکی از آفت‌های مهم طلبگی است که ما باید با الگو قرار دادن بزرگان حوزه مانند شیخ انصاری و دیگر بزرگان به نحوه زندگی آنان توجه کنیم و این که آنان تا چه اندازه به امور معنوی توجه داشتند و خود را گرفتار مادیات نمی‌کردند.

وی انجام مستحبات را از ضروریات طلبگی دانست و اظهار داشت: وجه تمایز طلاب از سایر مردم در انجام همین مستحبات است و طلاب باید با استفاده از ظرفیت معنوی که در قم وجود دارد و با توسل به خاندان اهل بیت(ع) به درجات معنوی برسند و این سبب نشاط در این مسیر خواهد شد.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه افزود: مدیران حوزه علمیه باید به فکر معیشت طلاب باشند که امروزه طلاب جزو ضعیف‌ترین قشر جامعه هستند و مدیران باید نیازهای مالی طلاب را برطرف کنند، و هم این که مدیران باید زمینه را برای ارتقای درسی طلاب فراهم کنند و با به کارگیری اساتید قوی و برنامه ریزی منظم به پیشرفت طلاب کمک کنند.

وی پیشرفت طلاب را وظیفه مدیران حوزه دانست و خاطرنشان کرد: مدیران باید با استعدادیابی، طلاب را به پژوهش و تحقیق در موضوعات فقهی تشویق کنند و از طلاب سطوح بالاتر برای تدریس در مدارس استفاده کنند تا طلاب بتوانند مسیر پیشرفت خود را پیدا کنند./843/ت302/ی
ارسال نظرات