۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۲۸۸۵۲۷

اخبار کوتاه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ ثبت 20 وقف جدید به ارزش بیش از 15میلیارد ریال در نیشابور، معرفی خراسان رضوی به عنوان استان ویژه در برگزاری محافل قرآنی و تشرف 40 بانوی زائر از ترکمنستان به امامزاده محمددیباج(ع) درگز عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، طی جلسه ای با حضور یاور صفایی منش، معاون امور فنی و اجارات معاونت بهره وری سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت الاسلام احمدزاده معاون محترم بهره وری اوقاف استان و کارشناسان اجارات اوقاف استان، وضعیت اطلاعات پایه رقبات و موقوفات به خصوص اراضی کشاورزی و املاک بلا معارض مورد بررسی قرار گرفت.

 

صفایی منش گفت: در این جلسه موضوع Gis  و تائید رقبات استان خراسان رضوی بحث و بررسی شد.

 

معاون امور فنی و اجارات معاونت بهره وری سازمان اوقاف با اشاره به اینکه 7 فقره اسناد اجاره اخیرا توسط معاونت حقوقی سازمان برای رقبات عرصه و اعیان تدوین کرده است افزود:به جهت بارگذاری این اسناد اجاره در سامانه نیاز به اخذ مشورتی مسئولین و کارشناسان اجارات استان های تاثیر گذار در موضوع موقوفات و رقبات می باشد.

 

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی به سبب فراوانی موقوفات و رقبات یکی از استان های تاثیر گذار در موضوع رقبات و اجارات است تصریح کرد: به جهت اخذ نظر مشورتی مسئولین و کارشناسان استان خراسان رضوی با آنها به گفتگو نشسته و نظرات آنها گرفته شد.

 

گفتنی است معاون امور فنی و اجارات معاونت بهره وری سازمان اوقاف نیز طی بازدیدی از وضعیت رقبات موقوفه عبدالله رضوی شهرستان طرقبه شاندیز مطلع و در جلسه با معاون بهره وری اوقاف استان و کارشناسان اجارات موضوعات مرتبط با رقبات این موقوفه بررسی و تصمیم های لازم اتخاذ شد.

 

تشرف 40 بانوی زائر از ترکمنستان به امامزاده محمددیباج (ع) درگز

مدیر داخلی بقعه متبرکه امامزاده محمد دیباج(ع) بیان داشت: روز گذشته امامزاده میزبان بیش از 40 زائر خارجی از کشور ترکمنستان بود.

 

رحیم حسین پور با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان درگز و همجواری با کشور ترکمنستان گفت: بقعه متبرکه امامزاده محمد(ع) پذیرای زائرین مسلمان بویژه شیعیان این کشور می باشد.

 

وی افزود: آستان مقدس امامزاده محمد(ع) دیباج هر ساله پذیرای شیعیان از کشور های ترکمنستان ،قرقیزستان و ترکیه می باشد.

 

مدیر داخلی این بقعه متبرکه تصریح کرد: : امامزاده محمد دیباج(ع) در روستای شیلگان واقع در 26 کیلیومتری شهرستان درگز می باشد.

 

وی در خصوص برنامه های فرهنگی مذهبی امامزاده گفت: مراسم زیارت عاشورا و دعا در شبهای دوشنبه، چهار شنبه و جمعه به صورت هفتگی و در ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار نیز مراسم برگزار می شود.

 

 ثبت 20 وقف جدید به ارزشی بیش از 15 میلیارد ریال درنیشابور

سرپرست اداره اوقاف وامور خیریه ی نیشابور گفت: ازابتدای سال جاری تاکنون 20مورد وقف جدید درشهرستان نیشابور به ثبت رسیده است.

 

حمیدرضاصنوبری اظهار داشت: 7مورد از این موقوفات در سوهان روستای ماروسک شهرستان نیشابور به ارزشی حدود 500میلیون ریالبانیت توسعه و پشتیبانی هزینه های مسجد امام حسن مجتبی (ع) این روستا صورت گرفته است.

 

سرپرست اداره اوقاف وامور خیریه ی نیشابور افزود:6 وقف جدید دیگر توسط یک خانواده خیر نیشابوری بانیت اطعام روزه داران در سحر 21 ماه رمضان واطعام در روز عید مبعث و دو نیت قرآنی با عناوین ختم قرآن در شب نیمه ی شعبان وآموزش وتحقیق قرآن صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد:عباسعلی شاکری دیگر واقف نیک اندیشی است که سه قطعه زمین جمعاً به مساحتی حدود3000متر مربع وارزش ریالی بیش از2میلیاردو300میلیون ریال را در روستای میرآبادشهرستان نیشابوربه ثبت رسانده است.

 

صنوبری تصریح کرد:امسال نسبت به سال گذشته در زمینه وقف رشد قابل توجهی داشته ایم باتوجه به این که تقریبادر نیمه سال هستیم 20 مورد وقف جدید به ثبت رسیده است وپیش بینی می شود این تعداد به 2برابر وحتی بیشتر ازرقم اعلام شده برسد.

 

سرپرست اداره اوقاف وامور خیریه نیشابور در پایان خاطر نشان کرد:دررابطه بانیات این موقوفات باید گفت که امسال تلاش ما بر این بود تا بتوانیم نیت واقفین نیک اندیش رابه سوی نیازهای جدید جامعه سوق دهیم.

 

تاکنون 3769 سندمالکیت موقوفه میرزا ابوصالح اخذ شده است

حجت الاسلام محمد ذاکری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهدمقدس گفت: طی هفته گذشته 350 سند مربوط به رقبات موقوفه میرزا ابوصالح واقع در اراضی قرقی مشهدمقدس اخذ شد.

 

وی درباره موقوفه میرزا ابوصالح اظهار داشت: این موقوفه با توجه به داشتن حدود 5000 رقبه و وسعت موقوفه و نداشتن سند مالکیت از سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و تاکنون3769 سند برای این موقوفه اخذ شده است.

 

رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهدمقدس عنوان کرد: برنامه ما برای سال جاری اخذ سند برای 3000 رقبه است که با توجه به همکاری مناسب از طرف اداره ثبت اسناد و املاک ناحیه یک مشهدمقدس امیدواریم این سهمیه تا پایان سال محقق گردد.

 

وقف هایی برای توسعه امامزادگان و بقاع متبرکه

همزمان با گرامیداشت دهه کرامت و برگزاری همایش بزرگداشت امامزادگان زمینی به ارزش 200 میلیون ریال در شهرستان قوچان وقف توسعه امامزاده ابراهیم(ع) این شهرستان شد.

 

این وقف به عنوان چهاردهمین وقف شهرستان قوچان توسط واقف خیر اندیش سید منصور حسینی به ثبت رسید.

 

بنا بر این گزارش چهار نفر از خدام افتخاری امامزاده سید محمد(ع) شهرستان جغتای زمینی به مساحت 10 هزار و 800 متر مربع را وقف توسعه امامزاده نیز کردند.

 

گفتنی است ارزش وقف مذکور که توسط سید علی و سید حسن سجادی و صدیقه و لیلی جغتایی صورت گرفته 750 میلیون ریال برآورد شده است.

 

خراسان رضوی به عنوان استان ویژه در برگزاری محافل قرآنی شناخته شد

 حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: با توجه به عملکرد مناسب استان خراسان رضوی در اجرای مؤثر برنامه های قرآنی به عنوان استان ویژه در برگزاری محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان برگزیده شد.

 

 رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در تشریح برنامه قرآنی این استان در ماه مبارک رمضان امسال گفت: در ماه مبارک رمضان در استان خراسان رضوی 55 محفل با حضور دو قاری بین المللی از کشور مصر و عراق در مشهد و شهرستان های خراسان رضوی برگزار شد.

 

حجت الاسلام حسینی افزود: در حاشیه این محافل بیش 2200 نفر در سی و هشتمین مرحله مسابقات قران کریم و بیش از 1800 نفر در طرح تربیت حافظان قران کریم ثبت نام کردند.

 

وی با اشاره به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در بزرگترین محفل قرآنی خراسان رضوی گفت:دراین محفل از 61 فعال قرآنی در حوزه های مختلف تقدیر شد.

 

 رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه گفت:دو وقف قرآنی در حاشیه محفل قرآنی جغتای با نیت قرآنی به ثبت رسید.

 

حجت الاسلام حسینی افزود: با ابتکاری جدید 1600 جلد قران کریم نیز در حاشیه این محافل وقف محافل قرانی شد که ارزش آن صد و ده میلیون ریال برآورد شده است.

 

وی در پایان از زحمات و تلاش‌های همکاران فرهنگی اداره کل اوقاف خراسان رضوی به ویژه محمد مقومی کارشناس محترم قرآنی این استان تقدیر و تشکر کرد./930/203/ب2

ارسال نظرات