۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۲۸۸۵۶۵
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

اقتصاد مطلوب اسلام برای کفایت و نه برای انباشت ثروت است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اقتصاد مطلوب در اسلام برای کفایت و نه برای انباشت ثروت است به همین دلیل تولید افزون بر نیاز باید به دست فقرا برسد تا بهره‌مند شوند و همین سبب خودکفایی جامعه می‌شود.
حجت‌الاسلام غلامحسن محرمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامحسن محرمی عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه چهارشنبه 25 شهریور در کرسی ترویجی سبک زندگی در سیره ائمه که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: در فرهنگ اسلامی نزدیک‌ترین واژه به سبک زندگی؛ حکمت عملی است که فلاسفه از آن به زیست عقلانی تعبیر کرده و در روایات به تقریر معیشت تعبیر شده است.

 

وی افزود: اما اصطلاحی که درباره روش زندگی ائمه و پیامبر(ص) به کار می‌رود سیره است و سنت به معنای وسیع‌تر مختص پیامبر(ص) است، اگر چه سنت به معنای دین نیز گرفته شده و البته در اصطلاح اصولی در کنار قرآن به معنای روایت هم گرفته شده است.

 

عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: هر آنچه را که بشر برای زنده ماندن و تنظیم رابطه خود با دیگران انجام می‌دهد سبک زندگی گفته می‌شود که یک بخش از آن تقریر معیشت است.

 

حجت‌الاسلام محرمی با اشاره به تفاوت دیدگاه اسلام و غرب در سبک زندگی اظهار داشت: دیدگاه اسلام با غرب نسبت به حیات و زندگی بشر، سبک آموزش، طریقه حکومت‌داری و روابط اجتماعی متفاوت است آنها دنیا را آخر منزل می‌بینند اما اسلام از حیات دنیا گذشته به حیات آخرتی توجه دارد.

 

وی افزود: در اسلام سعادت دنیوی در پرتو سعادت اخروی بر اساس عبودیت در صراط مستقیم تعریف می‌شود که بخشی افضل این عبودیت کار است، اسلام انسان را به فعالیت‌های اقتصادی تشویق می‌کند.

 

عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: فعالیت‌های اقتصادی به سبک تولید و مصرف در اسلام متفاوت با فعالیت‌های اقتصادی در غرب است اسلام از تنبلی و بیکاری بدش آمده و کار کردن و تولید را مطلوب می‌داند در اسلام کار و تولید برای رسیدن به کفایت فردی و جمعی اما در غرب برای رسیدن به سرمایه‌داری است.

 

حجت‌الاسلام محرمی گفت: در اسلام دوری از خدا ضرر بوده و فعالیت اقتصادی یا تولیدی که انسان را از هدف اصلی یعنی نزدیکی به خدا دور کند ضرر به فرد یا جامعه اسلامی و حرام است.

 

وی ابراز کرد: اقتصاد مطلوب در اسلام برای کفایت و نه برای انباشت ثروت است به همین دلیل تولید افزون بر نیاز باید به دست فقرا برسد تا بهره‌مند شود و همین سبب خودکفایی جامعه می‌شود عدم اسراف و تبذیر، پرداخت خمس، زکات، فطره، کفاره، قربانی، قرض الحسنه، انفاق و وقف از جمله کانال‌های اقتصاد مطلوب در جامعه است.

 

 عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: سیاست اسلام کسب ثروت نیست یکی از نتایج این مساله عدم تورم غیرمحسوس در جامعه است./807/202/ب1

ارسال نظرات