۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۲۸۸۶۰۶
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

نقش جهان‌بینی توحیدی در تقویت مباحث دینی و اخلاقی

خبرگزاری رسا – عضو هیأت علمی‌گروه فلسفه دانشگاه تهران با بیان این‌که بیشتر ضعف‌های اخلاقی جامعه در عدم شناخت جهان‌بینی الهی است، شناخت‌شناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و دین‌شناسی را چهار رکن جهان‌بینی توحیدی برشمرد.
حجت الاسلام والمسلمين کبير
حجت‌الاسلام والمسلمین یحیی کبیر، عضو هیأت علمی‌گروه فلسفه دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت مباحث جهان‌بینیِ توحیدی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه گفت: بیشتر ضعف‌هایی که ما در عمل و رفتار داریم ناشی از عدم شناخت جهان‌بینی الهی است.
 
وی جهان‌بینی را از مباحث ریشه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: انسان‌هایی که جهان‌بینی قوی دارند مانند درخت‌های ریشه‌دار محکم‌اند و بیدی نیستند که به هر بادی بلرزند؛ اما افرادی که ریشه‌های معرفتی‌شان سطحی است و عمیق نشده است با یک طوفان نابود می‌شوند.
 
عضو هیأت علمی‌دانشگاه تهران، جزء سی ام قرآن که حاوی مباحث جهان‌بینی توحیدی است را یکی از عمیق ترین بحث‌های قرآن دانست و به طلبه‌ها توصیه کرد که در ابتدای ورود به تأمل در آیه‌های قرآنی، جزء سی ام را به صورت عمیق مطالعه کنند.
 
وی افزود: اول باید جهان‌بینی حل بشود به همین دلیل پیامبر در ابتدای رسالتش در جزء سی‌ام قرآن اصول جهان‌بینی وحی را برای مردم برشمردند؛ چون اگر جهان‌بینی حل نشود نوشتن ده‌ها کتاب در حوزه رفتار و با موضوعات اخلاقی کارساز نخواهد بود و مردم اگر هم گوش کنند به زودی فراموش می‌کنند.
 
استاد فلسفه و عرفان با تأکید بر این‌که افرادی که جهان‌بینی توحیدی دارند ریشه‌دار هستند، ابراز داشت: ما معصوم نیستیم، انسانیم و در معرض خطا؛ انسان‌هایی که ریشه‌دار هستند اگر هم خطایی از آن‌ها سر بزند و تزلزلی پیش بیاید برمی‌گردند.
 
وی با اشاره به حدیث «من مات علی حب آل محمد مات شهیدا»، حب اهل بیت(ع) را یکی از ریشه‌های اعتقادی یک مسلمان برشمرد و گفت: با حب اهل بیت(ع) اگر چند شاخ‌ و برگ وجود انسان با گناه آفت بزند، قابل ترمیم و اصلاح است؛ چون ریشه این فرد قوی است. 
 
شاگرد شهیدمطهری افزود: کسی که از نظر مبانی و اعتقادی قوی باشد به رساله عملیه ملتزم می‌شود؛ عمل به رساله عملیه حداقل است، اما همین کافی است که فرد را مستحق شفاعت اهل بیت کند.
 
وی تقوای الهی را یکی دیگر از بحث‌های ریشه‌ای در جهان‌بینی توحیدی دانست و اظهار داشت: روحانیت شیعه باید تقوای الهی را در جامعه نهادینه کند؛ همچنین صداوسیما باید در برنامه ها و فیلم هایی که می‌سازد تقوا را به تصویر بکشد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین کبیر در پایان با اشاره به چهار رکن جهان‌بینی توحیدی گفت: شناخت‌شناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و دین‌شناسی چهار رکن جهان‌بینی توحیدی است که در آثار حکما و عرفای الهی - توحیدی می‌توان دید و نسبت به آن معرفت پیدا کرد.
 
گفتنی است، برای مشاهده سلسله بحث‌های جهان‌بینی توحیدی الهی استاد کبیر به پایگاه اینترنتی رسای اندیشه مراجعه کنید./845/ت302/ی
ارسال نظرات