۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۲۸۸۶۷۷
دبیر دومین جشنواره ملی نعنا شهرستان کاشان:

طب اسلامی ایرانی، بر خود مراقبتی و پیشگیری تأکید کرده است

خبرگزاری رسا ـ دبیر دومین جشنواره ملی نعنا شهرستان کاشان گفت: باید از ظرفیت بزرگ روحانیت برای ترویج خود مراقبتی برگرفته از فرهنگ اصیل اسلامی در حوزه سلامت بهره‌مند شویم، چرا یکی از اصول مکتب طب اسلامی ایرانی پیشگیری از بیماری است.
حجت الاسلام عليرضا قاسمي جشنواره ملي نعنا و گياهان دارويي كاشان جشنواره ملي نعنا و گياهان دارويي كاشان جشنواره ملي نعنا و گياهان دارويي كاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا قاسمی دبیر دومین جشنواره ملی نعنا و گیاهان دارویی از منظر اسلام پیش از ظهر امروز در تالار آزادی دانشگاه کاشان گفت: هرچند طب غربی شعار پیشگیری دارد اما رویکرد طب غربی براساس درمان است و در زمینه پیشگیری از بیماری حرفی برای گفتن ندارد و اقدام خاصی را انجام نداده است.

وی افزود: در طب اسلامی ایرانی بر خلاف طب غربی برخود مراقبتی و پیشگیری تأکید شده است و درمان را در اولویت های بعدی قرارداده است تا از این راه خانواده آگاه باشد که با رعایت چه اصولی بتواند سلامت و نشاط و کارایی خانواده را ارتقاع بخشد.

به گفته وی، امروز مدارس ابتدایی و کتابخانه ها به دلیل کمبود نسل در حال تعطیل شدن است اما از سوی دیگر به دلیل عدم توجه به خود مراقبتی و اصل پیشگیری به دنبال افزایش بیمارستان های کشور هستیم.   

حجت الاسلام قاسمی تأکید کرد: با بازگشت به داشته های غنی و گنجینه های ارزشمند خود در طب اسلامی و ایرانی که به عنوان یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب نیز بوده می توان مشکلات درمانی را حل و فصل کرد.

دبیر دومین جشنواره ملی نعنا در شهرستان کاشان گفت: دعوت از روحانیت برای حضور در دومین جشنواره ملی نعنا برای این است که با حضور در این صحنه وظیفه خود را نسبت به خیل عظیم منابع روایی و قرآنی اسلام ادا کنند.

به گفته وی یک روحانی مبلغ نمی تواند مدعی مبلغ اسلام باشد اما گنجینه بزرگ روایات و آیات قرآنی را به دلیل اینکه در حوزه سلامت است مورد بحث و بررسی قرارندهد و نسبت به ترویج آن اهتمام نداشته باشد.

 

یکی از محورهای اصلی دین اسلام سلامت است

دبیر دومین جشنواره ملی نعنا شهرستان کاشان یکی از محورهای اصلی دین اسلام را سلامت دانست و یاد آورشد: حداقل یک سوم از روایات ما، روایتی است که رویکرد سلامتی دارد اما متأسفانه امروز تحقیق روی بخش عظیمی از آیات و روایات انجام نمی شود.

حجت الاسلام قاسمی در ادامه توجه به گیاهان دارویی و گیاه دارویی نعنا در این جشنواره برای روحانیت را بیان کاربردهای آن از دیدگاه اسلام و رویکرد سلامت جامعه دانست و افزود: روحانیون شرکت کننده در این جشنواره می توانند مقالات خود را در زمینه کاربردهای گیاهان دارویی از منظر اسلام برای بخش علمی سومین جشنواره ملی نعنا در سال آینده آماده و ارسال کنند.  

وی گیاه دارویی نعنا در درمان بسیاری از بیماری ها مؤثر دانست و از ایران به عنوان مهد گیاهان دارویی نام برد و گفت: قدمت نعنای کاشان به قدمت تپه های 7 هزارساله سیلک کاشان با یک سبقه تاریخی است و کاشان نیز اقلیم مناسبی برای رصد و پرورش طیف وسیعی از گیاهان دارویی از دشت تا کویر و دامنه و ارتفاعات کوهستانی کاشان دارد که هرکدام از این مناطق، گیاهان دارویی خاصی را پرورش می دهد.

دبیر دومین جشنواره ملی نعنا در شهرستان کاشان، ارتفاع از سطح دریا، دما، خشکی و رطوبت را در پرورش گیاه نعنا مؤثر دانست و گفت: شهرستان کاشان تمامی این ویژگی‌ها را یکجا برای پرورش نعنای با کیفیت دارد.

حجت الاسلام قاسمی در ادامه یاد آورشد: بیش از 120 مقاله از 16 استان کشور  به دبیرخانه دومین جشنواره ملی نعنا ارسال شده است که از این تعداد 30 مقاله برای ارائه در این جشنواره پذیرفته شده است.

 

حوزه و دانشگاه دو بال پرواز رشد علمی برای پرواز در آسمان دانش است

در ادامه عباس زراعت رییس دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه برگزاری چنین جشنواره هایی را با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در دانشگاه را باعث افزایش امید به آینده علمی کشور خواند و گفت: مدتها است شاهد شعار وحدت حوزه و دانشگاه  هستیم اما متأسفانه در عمل کمتر شاهد عملی شدن این شعار هستیم، لذا برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند به وحدت هرچه بیشتر حوزه و دانشگاه کمک کند.

وی ارتباط دانشگاه و حوزه و تعامل بین اساتید حوزه و دانشگاه را یکی از برنامه های راهبردی دانشگاه کاشان اعلام کرد و تأکید کرد: حوزه و دانشگاه دو بال پرواز رشد علمی یکدیگر برای پرواز در آسمان دانش است.

زراعت گفت: عنوان گیاهان دارویی در اسلام و قرآن ممکن تداعی‌کننده این سؤوال باشد که بین اسلام و گیاهان دارویی چه ارتباطی می‌تواند باشد و یا بین اسلام و دانش چه ارتباطی وجود دارد گفت: غرب که سیاست جدایی دین از سیاست را دنبال می‌کند هیچگونه اطلاعاتی از دستورات اسلامی ندارد.

رییس دانشگاه کاشان یاد آورشد: اسلام در تمامی زمینه ها قوانین و احکام شرع در رابطه با مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دارد که تمام قوانین آن باید مطابق با شرع اسلام باشد اما متأسفانه گاهی اوقات به گونه ای از دین و فقه دفاع می‌کنیم که باعث ضربه زدن به دین و فقه می شویم، بنابراین برگزاری کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه ها می تواند در این زمینه موثر باشد.

 

فلسفه اساسی نزول قرآن را گم کرده ایم

به گفته وی، ما امروز فلسفه اساسی نزول قرآن را گم کرده ایم و به یک سری کارها و فعالیت های حاشیه ای پرداخته ایم و از اصل دور شده ایم.

زراعت همچنین دلیل اصلی عدم وجود دانشمندان بزرگ قرون سوم و چهارم و پنجم در قرن حاضر را بی توجهی به علوم علمی و تدریس آن در حوزه های علمیه دانست و گفت: اگر در حوزه های علمیه رسائل و مکاسب شروع می شود باید تا پایان ادامه داشته باشد، اما تا به آخر ادامه نمی دهند.

رییس دانشگاه کاشان تعطیلات در حوزه و دانشگاه را روش مناسبی برای تدریس ندانست و از گرایش به مدرک گرایی در حوزه های علمیه انتقاد کرد و متذکر شد: امروز حوزه های علمیه به جای اینکه دانشگاه ها را از مدرک گرای نهی و ترغیب به پرداختن به مسائل علمی‌کنند، خودشان به طرف مدرک گرایی گرایش پیدا کرده اند.

 

حوزه های علمیه مثل سابق باید علم را برای کسب علم بخوانند

به گفته وی، نگرش علمی باعث رشد دانشگاه ها و حوزه های علمیه خواهد شد، بنابراین حوزه های علمیه و دانشگاه باید به روش های گذشته که علم را برای کسب علم بخوانند نه اینکه برای گرفتن مدرک بخوانند.

زراعت با بیان اینکه درگیاهان دارویی همه چیز نهفته است گفت: متأسفانه غربی ها از ما سبقت گرفته اند و امروز 25 درصد از نسخه های پزشکی درمانی آنها را داروهای گیاهی تشکیل می دهد و برای به دست آوردن گیاهان دارویی به دنبال استعمار منابع طبیعی کشورهای جهان سوم هستند.

رییس دانشگاه کاشان با اشاره به این که امروز بیش از 250 هزار گونه گیاه دارویی در جهان است که بیش از نیمی از آنها در کشورهای درحال توسعه است گفت: متأسفانه استعمار منابع طبیعی به دنبال غصب این منابع در کشورهای درحال توسعه است.

شایان ذکر است، دومین جشنواره ملی نعنا با محوریت علمی همراه با رونمایی از المان نعنا، تجلیل از حسین خیراندیش پدر طب سنتی ایران، افتتاح دبیرخانه دائمی جشنواره نعنا، اکران فیلم های نعنا و برگزاری نمایشگاه گیاهان دارویی و کارگاه های آموزشی به همت شهرداری کاشان از 25 تا 27 شهریورماه برگزار می شود./1307/ 201/ب3

ارسال نظرات