۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۲۸۸۷۰۳
معاون حقوقی رییس جمهور:

دفاع از حقوق زنان در برابر اقدامات ضد بشری گروه های تکفیری واجب است

خبرگزاری رسا ـ معاون حقوقی رییس جمهور با بیان این‌که دفاع از حقوق زنان در برابر اقدامات ضدبشری گروه های تکفیری واجب است، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری از حقوق زنان به ویژه در کشورهای سوریه، عراق، یمن و بحرین در برابر اقدامات ضدبشری گروه‌های تکفیری دفاع می کنیم اما قصد مداخله نداریم.
الهام امين زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، الهام امین زاده، معاون حقوقی رییس جمهور در دومین همایش بین المللی «نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار» با موضوع کارآفرینی اشتغالزایی که پیش از ظهر امروز در سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی برگزار شد، گفت: فقر توسعه، عدم امنیت و عدم امنیت فقر توسعه را به همراه دارد.

 

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: در حقوق بین‌الملل درگیری مسلحانه در کشورها علیه غیرنظامی‌ها محکوم است و محدویت، تمایز و تفاوت در رابطه با زنان سه اصل بشردوستانه است که در حملات نظامی همواره نقض می‌شود.

 

معاون حقوقی رییس جمهور با بیان اینکه آسیب در جنگ به زمان‌های بعد از جنگ هم است، خاطرنشان کرد: آسیب‌های روحی بعد از مرگ همسر و فرزند و معلولیت افراد خانواده از جمله این اسیب ها است که زنان در کشورهای خاورمیانه با این مشکلات مواجه هستند.

 

امین زاده در ادامه افزود: به جز زنان، کودکان و سالخوردگان نیز از اقشار آسیب‌پذیر هستند و در کنوانسیون ژنو مطرح شد که با هرگونه تجاوز و تجاوز عنف علیه زنان مقابله شود و حمایت‌های روحی از آسیب های جسمی نیاز به توجه بیشتری دارد.

 

وی با اشاره به قوانین حقوقی در رابطه با زنانی که دارای کودک خردسال و یا اینکه باردار هستند، تصریح کرد: اجرای حکم اعدام این‌گونه زنان‌ها ممنوع شده است و با توجه به اینکه نیم قرن است که این قانون در سازمان ملل تصویب شده است، اما شاهد اتفاق غیر قابل باور از جمله تجاوز به زنان را در جنگ‌ها شاهد هستیم و افرادی که مرتکب جرم می شوند محکومان جنایت‌های بشری هستند و دولت‌ها باید آاین افراد را محاکمه کنند.

 

معاون حقوقی رییس جمهور با بیان اینکه در حقوق اسلام در عرصه بین الملل شاهد هستیم پیامبر اکرم(ص) مخالف هر گونه آسیب به زنان‌ها در زمان جنگ بودند، بیان کرد: پیامبر(ص) یکی از افرادی را که در زمان جنگ آسیبی را به یکی از زنان ها وارد کرده بود اقدام او را محکوم کرد.

 

امین زاده با انتقاد از کشتار بیرحمانه گروه‌های ایزدی عراق از سوی گروهای افراطی داعش گفت: امروز در کشور اسلامی گروه افراطی داعش که خود مسلمان معرفی می‌کنند، ایزدی‌ها، مسیحی‌ها و ترکمن‌ها را مورد تجاوز وحشیانه قرار داده‌اند و با خرید و فروش زنان و آزار جنسی و ازدواج اجباری خود را ملزم به اجرای بخش‌نامه‌های حقوق بشر نمی‌دانند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این گروه‌ها باوری به عرصه بین‌الملل و حتی اسلام ندارند و این اقدامات منجر به اختلافات بین مسلمانان و بدنام کردن اسلام شده است، رییس جمهور نیز در سازمان ملل به جریان ها هشدار دادند و جنگ علیه افراط و خشونت را خواستار شدند و این هشدار جدی گرفته نشد.

 

معاون حقوقی رییس جمهور با تأکید بر دفاع از حقوق زنان، ابراز داشت: در کشورهای سوریه، عراق، یمن و بحرین باید از حقوق زنان دفاع شود، همان‌گونه که رهبر معظم رهبری فرمودند که ما حمایت می کینم اما مداخله نمی کینم، باید تضمین حقوق بشر دوستانه اتفاق بیفتد.

 

امین زاده با بیان اینکه این حمایت ها به صورت غیر تبعیض آمیز باید باشد، گفت: معیار دوگانه در این رابطه نباشد و دولت‌ها مرتکبان جنایت را محکوم کنند چرا که اگر تضمین برای برقراری امنیت نباشد روی توسعه پایدار و مطلوب را نمی توانیم ببینیم./818/202/ب2

ارسال نظرات