۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۲۸۸۹۵۴
برای نخستین بار؛

کرسی‌های درس خارج در حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان شمالی گفت: برای نخستین بار کرسی‌های درس خارج در مدارس علمیه این استان در سال تحصیلی جاری برگزار می شود.
حجت الاسلام سالاري- ديدار با طلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب مدارس علمیه استان، با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه، اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید در مجموع هزار و 563 طلبه خواهر و برادر در 15 مدرسه علمیه سطوح یک، دو و سه شهرستان های هشت گانه این استان تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه از مجموع طلاب محصل در مدارس علمیه خراسان شمالی هزار و 300 طلبه قدیمی بوده و 263 طلبه خواهر و برادر نیز جدیدالورود هستند، افزود: 800 نفر از طلاب استان برادر بوده و مابقی نیز خواهر هستند که در 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران به فراگیری علوم دینی می پردازند.

حجت الاسلام سالاری مکی با اشاره به اینکه از مجموع 263 نفر طلبه جدیدالورود به حوزه های علمیه خراسان شمالی، 130 نفر برادر و 133 نفر نیز خواهر هستند، اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید 155 مدرس اعزامی و بومی تدریس علوم دینی به طلاب این استان را بر عهده دارند.

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی در ادامه از رفع یکی از مشکلات اساسی این نهاد در استان خبر داد و گفت: یکی از موانع بزرگ در حوزه علمیه خراسان شمالی نبود کرسی درس خارج برای سطوح عالیه بود که امسال به توفیق الهی و تلاش مسؤولان مرتفع شد.

وی اضافه کرد: در سال تحصیلی جاری برای نخستین بار کرسی های درس غیرحضوری خارج در خراسان شمالی برای واجدان شرایط برگزار می شود که در نتیجه آن دیگر لازم نیست طلاب تحصیل کرده برای ادامه تحصیل خود به حوزه های علمیه قم و مشهد مهاجرت کنند.

به گفته حجت الاسلام سالاری مکی در سال های گذشته مهاجرت طلاب تحصیل کرده خراسان شمالی به سایر استان ها برای ادامه تحصیل حوزوی، سبب کاهش شمار روحانیان در استان و کمبود نیرو در حوزه تبلیغ و ترویج آموزه های دینی می شد.

وی در ادامه با اشاره به بایدها و نبایدهای حوزوی، بر اجرای دقیق برنامه های سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان تأکید کرد و افزود: ایران ام القرای جهان اسلام بوده و همه مسلمانان به ایران چشم دوخته اند به همین دلیل می بایست طلاب ایرانی مطالبه گر بوده و در گستره جهانی بیاندیشند.

حجت الاسلام سالاری مکی تصریح کرد: طلاب حوزه های علمیه و روحانیان ایران افزون بر این که پاسخگوی نیازهای دینی و سؤالات اعتقادی جوانان این سرزمین هستند می بایست به نیازهای فکری و فرهنگی جهانیان نیز توجه داشته و خود را برای پاسخ گویی به آنها آماده کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون اینترنت و فضای مجازی مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و طلاب و روحانیان می توانند به راحتی با مخاطبان سراسر جهان به بحث و گفت و گو بنشینند، خاطرنشان کرد: در این راستا بینش سیاسی و بصیرت افزایی ضروری بوده که طلاب باید برای کسب آنها تلاش مضاعفی داشته باشند.

حجت الاسلام سالاری مکی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب پیرامون حراست از اسلام و نظام در برابر نفوذ بیگانگان، تصریح کرد: همان گونه که رهبری فرمودند اجازه نفوذ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به آمریکا نمی دهیم، حوزه های علمیه نیز می بایست در راستای عملی شدن این تأکید معظم له نقش خود را به درستی ایفا کند که در این زمینه تشکیل اتاق فکر از ضرورت های حوزه های علمیه محسوب می شود./9314/202/ب3

 

ارسال نظرات