۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۲۸۸۹۶۱
جایگاه انقلابی سپاه پاسداران؛

نیرویی بی‌بدیل در پاسداری از انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ عده‌ای اصرار دارند که بگویند «انقلاب ۵۷»، اسم اسلام را نمی‌خواهند بیاورند، از اسم اسلام می‌ترسند، از اسم انقلاب اسلامی می‌ترسند. اسلام، پایه و مایه و همه محتوای انقلاب ماست، البته اسلام ما اسلام ناب است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را چگونه باید شناخت؟ برای شناخت دقیق سپاه به کدام منابع و اسناد بالادستی باید مراجعه کرد؟ آیا اساساً در شرایط کنونی سپاه‌شناسی و معرفی صحیح و دقیق سپاه به مردم و حتی خود پاسداران یک ضرورت و یک اولویت است؟ با یک مطالعه اولیه روی سیاست‌ها و رفتار جبهه استکبار علیه جبهه انقلاب اسلامی چند پروژه مهم اسلام‌هراسی برای اسلام‌ستیزی، ایران‌هراسی برای ایران‌ستیزی، شیعه‌هراسی برای شیعه‌ستیزی و سپاه هراسی برای سپاه‌ستیزی به چشم می‌خورد.

 

غرب بعد از فروپاشی کمونیسم و بلوک شرق، انقلاب اسلامی، مقاومت اسلامی و بیداری اسلامی را به عنوان یک مجموعه به هم پیوسته و چالش اصلی خود ارزیابی کرده و انقلاب اسلامی را به عنوان حرکت اصلی و مبنا مورد تهاجم قرار داد. پروژه‌های مذکور همگی در راستای سیاست مقابله با انقلاب اسلامی طرح‌ریزی و اجرا می‌شود. وقتی پروژه سپاه‌هراسی در کنار پروژه‌های اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی از سوی اندیشکده‌ها و مراکز مطالعات راهبردی غرب دنبال می‌شود باید به این سؤال پاسخ داد که چرا از میان سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای متعدد حاکمیتی و حکومتی در جمهوری اسلامی،‌ سپاه با دیدی متفاوت نگریسته می‌شود و اینچنین غرب برای تضعیف و تخریب آن سرمایه‌گذاری می‌کند؟ تفاوت سپاه با دیگر نهادها و دیگر سازمان‌ها در چیست؟ همین چند سؤال نشان می‌دهد که شناخت سپاهی که دشمن برای از صفحه خارج کردن آن رو به سرمایه‌گذاری و خرج کردن میلیاردی آورد، نه تنها یک ضرورت بلکه یک ضرورت اولویت‌دار است. برای شناخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سه منبع معتبر و قانونی می‌توان مراجعه کرد؛ 1- قانون اساسی، 2- اساسنامه سپاه، 3- امام و رهبری در موقعیت فرماندهی معظم کل قوا.

 

در این نوشتار فقط به اجمال سپاه از منظر امامین انقلاب اسلامی آن هم در راستای عنوانی که برای این متن انتخاب شده بررسی می‌شود.

 

الف- گزاره‌هایی در مورد سپاه در کلام رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)

1- من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما بر نمی‌گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم. (صحیفه نور،‌ ج 8 29/5/1358)

 

2-  پاسدارها بودند که مملکت را در چنین زمانی که هیچ‌کس نمی‌توانست حفظ کند، حفظ کردند. (همان، ج 9، 2/7/1358)

 

3- شما پاسداران فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید.

 

همین سه گزاره نشان می‌دهد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نگاه حضرت امام خمینی (ره)، یک مجموعه بی‌بدیل و دارای کارکردهای منحصر به فرد است. حضرت امام دلیل هجمه‌ها به سپاه پاسداران را یکی مفید‌تر بودن برای ملت و دیگری مضرتر بودن برای اجانب دانسته و می‌فرمایند: «شماها باید توجه داشته باشید که هر گروهی که بیشتر مورد حمله بود و این اشخاص منحرف بیشتر بر او حمله می‌کردند و می‌کنند برای ملت مفیدتر است و برای اجانب مضرتر. اگر دیدید که پاسدارها را بیشتر می‌کوبند بدانید که آنها از پاسدارها زیادتر می‌ترسند.»

 

ب- گزاره‌هایی در مورد سپاه در کلام حضرت امام خامنه‌ای

1- سپاه در تاریخ شناخته شده ما یک پدیده کم‌نظیر شاید هم بی‌نظیر است.

 

2-  سپاه پاسداران این امتیاز بزرگ را دارد که مولود انقلاب است.

 

3- سپاه نهاد بسیار ارزشمندی است. سپاه دارای شأن معنوی و انقلابی است، ولید و فرزند انقلاب است. تربیت شده دامان انقلاب است و به گردن انقلاب هم حق دارد، در عین حال رابطه متقابل است.

 

4- همواره به عنوان نقطه روشن در مجموعه عملکرد سپاه از آغاز تشکیل تا امروز در مقابل چشم بینندگان هست، عبارت است از: همت و تصمیم آگاهانه، تحلیل درست و آنگاه حرکت و اقدام و آمادگی کامل این شاخصه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

 

5- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دفاع از انقلاب، تمامیت انقلاب و هدف‌های انقلاب و برای مقابله با دشمنان انقلاب به وجود آمده است. انقلاب هر چه دشمن دارد و دشمنی دارند به طور طبیعی مقابل سپاه پاسداران صف بسته‌اند و حضور دارند چون پاسدار انقلاب است.

 

 تأمل در گزاره‌های مذکور این معنا را به دست می‌دهد که اولاً سپاه مولود انقلاب است و برای حفظ انقلاب و پیشبرد آن شکل گرفته، ثانیاً تا به امروز نقش اصلی را در حفظ و پیشبرد انقلاب و کشور داشته و ثالثاً آینده انقلاب و کشور در گرو عمل سپاه است.

 

اگر این معانی درست دریافت شده وظیفه همه مسئولان و احزاب و گروه‌ها و صاحبان قلم و بیان و خصوصاً فرماندهان سپاه و تک تک پاسداران این است که جایگاه سپاه، هویت سپاه و عناصر اصلی تشکیل‌دهنده شاکله سپاه و پاسداری از انقلاب اسلامی را حفظ کنند.

 

در هفته گذشته بیست و یکمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 24 و 25 شهریور‌ماه برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این مجمع طبق سنوات قبل توفیق شرفیابی به محضر مبارک فرماندهی معظم کل قوا را داشته و در این دیدار سخنان مهمی را در خصوص سپاه شنیدند که فهم این مطالب برای همه دلسوزان انقلاب و کشور و خصوصاً فرماندهان، مسؤولان و آحاد پاسداران جهت تنظیم نوع نگاه به سپاه یک ضرورت است. در تبیین اهمیت و ضرورت شناخت صحیح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقطع کنونی باید به این نکته توجه داشت که جریان انقلاب اسلامی و ارکان و عناصر مرتبط با آن در معرض تحریف جدی قرار گرفته است. رهبر فرزانه و دوراندیش انقلاب اسلامی در 14 خرداد سال جاری در حرم مطهر امام خمینی (ره) نسبت به موضوع و جریان تحریف شخصیت امام (ره) هشدار دادند.

 

در طول سال‌های گذشته جریان‌ها و افرادی با اهداف مشخص تلاش کردند تا با قرائت‌های ناصواب و غیرصحیح از سپاه این نهاد پاسدار انقلاب اسلامی را تحریف نموده و از جایگاه واقعی خود تنزل دهند. ملت ایران فراموش نکرده‌ است که برخی از مدعیان اصلاحات در دوره دوم خرداد چگونه تلاش کردند تا سپاه را یک مجموعه صرفاً نظامی شبیه ارتش معرفی کرده و بر مبنای پردازش چنین تصویر و قرائتی از سپاه خواهان محصور شدن پاسداران در پادگان‌ها بودند. آنان می‌گفتند که سپاه باید به پادگان‌ها برود و آمادگی‌های نظامی خود را تقویت نماید تا اگر روزی کشور مورد تجاوز نظامی خارجی قرار گرفت، بتواند مانند دوران جنگ دفع تجاوز نماید. در واقع بر مبنای قرائت مدعیان اصلاح‌طلبی در ایران سپاه نیرویی است که باید با تهدیدات نظامی خارجی و اقدامات مسلحانه داخلی مقابله نماید. اکنون در فضای سیاسی کشور هجمه‌ها و نقدها به سپاه با همان اهداف ولی با ادبیات دیگر دنبال می‌شود. در چنین شرایطی است که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مسئولان سپاه، حقیقت سپاه و رسالت آن را تبیین فرمودند. امام خامنه‌ای در این دیدار پس از بیان مطالبی در خصوص ماه ذی‌الحجه و ضرورت بهره‌ بردن از فرصت عبادت و بندگی خداوند در این ماه در وصف سپاه و چگونه دیدن سپاه و چگونه شناختن سپاه فرمودند: « اما در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چهار کلمه است که هرکدام از این چهار کلمه یک عمقی دارد، یک مغزی دارد، یک شرحی دارد، شما در داخل سپاه مشغول فعالیت و سرگرم فعالیتید؛ شاید به‌قدر آیندگان، بینندگان و مطالعه‌کنندگانِ بعدی فرصت پیدا نکنید روی اینها تکیه کنید و تعمق کنید، اما جای تعمق دارد: «سپاه»، «پاسداری»، «انقلاب» و «اسلام»، اینها چهار کلمه است که اسم شما و عنوان شما از اینها تشکیل شده.»

 

معظم له پس از این توصیف کلان به شرح هر یک از کلمات پرداختند: «گزاره‌های کلیدی و عناصر اصلی در شرح هر یک از کلمات چهارگانه از سوی مقام معظم رهبری عبارت است از:

 

 سپاه

 اما سپاه. شما سپاهید، خب، پاسداری از انقلاب، مخصوص سپاه پاسداران که نیست، همه موظفند - هر انسانی، هر موجود مؤمنی موظف است- اما خصوصیت سپاه این است که یک سازمان است، یک مجموعه منظم است.

 

ما در مجموعه تنظیمات کشوری جایی را نداریم جز سپاه که برای پاسداری از عزیزترین حادثه تاریخی این کشور و حادثه جاری این کشور یک وظیفه سازمانی برای خودش تعریف کرده باشد.

 

 یک بُعد دیگرِ سپاه بودن و سازمان‌یافته بودن، پیر نشدن است، سازمان، پیر نمی‌شود.

 

یک خصوصیت دیگر، تربیت عناصر جدید است؛ هم عناصر درونی، هم عناصر بیرونی. وقتی تشکیلات هست، وقتی منظم است، انسان‌ها در درون تشکیلات تربیت می‌شوند و عنصرهای کارآمد و فهیم به‌وجود می‌آیند.

 

 سپاه‌ مظهر اقتدار میدانی است، خصوصیت سپاه بودن این است. اقتدار در عرصه سیاسی، در عرصه تبلیغات یک حرف است، اقتدار روی زمین، یک حرف دیگر است. اقتدار میدانی موجب می‌شود که اقتدار سیاسی هم به‌وجود بیاید.

 

 پاسدار

 شما پاسدارید. پاسداری از انقلاب در واقع نماد اراده انقلابی کشور است، اراده انقلابی، حضور انقلابی، هویت انقلابی. وقتی شما می‌گویید که وظیفه این سازمان، پاسداری از انقلاب است، معنایش این است که اراده انقلاب همچنان محکم است.

 

 وقتی شما می‌گویید ما پاسدار انقلابیم، معنایش این است که انقلاب زنده است، انقلاب حاضر است، انقلاب موجود است. اگر انقلاب - آن‌چنان که بعضی ادعا می‌کنند یا بعضی آرزو می‌کنند- مرده بود، پاسدار لازم نداشت، مرده که پاسدار نمی‌خواهد.

 

 یکی از ابعاد مفهومی پاسداری، این است که انقلاب مورد تهدید است، بله، اگر تهدید نباشد، پاسداری لازم نیست.

 

 اگر پاسدار انقلابیم باید این تهدیدات را بشناسیم... بنابر این سپاه یک موجود سربه زیر کنارنشسته سرگرم کارهای اداری خود نیست؛ یک موجود آگاه، ناظر، بینا ، متوجه اطراف خود است.

 

 یک بُعد دیگر از پاسداری انقلاب، شناخت دشمن است، دشمن را بشناسیم، البته شما دشمن را می‌شناسید، دشمن استکبار جهانی است که مظهر کاملش هم، امریکاست و عواملش هم رژیم‌های مرتجع و آدم‌های خودفروخته و آدم‌های ضعیف‌النفس و مانند اینها هستند.

 

 انقلاب

 نقلاب یک حقیقت ماندگار و حقیقت دائمی است.

 

 تبدیل انقلاب به جمهوری اسلامی، اصلاً قابل تبدیل نیست، جمهوری اسلامی باید مظهر انقلاب باشد.

 

کاری که انقلاب می‌کند ترسیم آرمان‌هاست.

 

حالا آرمان را اگر بخواهیم در یک کلمه بگوییم و یک تعبیر قرآنی برایش بیاوریم حیات طیبه است.

 

یکی از چیز‌هایی که حیات طیبه را تعیین می‌کند پیشرانی در علم و تمدن است.

 

یکی از خصوصیات حیات طیبه و خصوصیات این انقلاب که در قرآن به آن تصریح شده ایمان بالله و کفر به طاغوت است.

 

اسلام

انقلاب، انقلاب اسلامی است. عده‌ای اصرار دارند که بگویند «انقلاب 57»، اسم اسلام را نمی‌خواهند بیاورند، از اسم اسلام می‌ترسند، از اسم انقلاب اسلامی می‌ترسند. اسلام، پایه و مایه و همه محتوای انقلاب ماست، البته اسلام ما اسلام ناب است. رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی بر اساس چنین نگاه و اعتقادی نسبت به سپاه و رسالت آن در پاسداری از انقلاب اسلامی نسبت به نقش اصلی سپاه در پاسداری از انقلاب اسلامی می‌فرمایند:  عقیده من بر این است که تنها نیرویی که قادر است از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی انقلابی دفاع کند، فقط سپاه است. اگر ما سپاه را نداشته باشیم یا ضعیفش را داشته باشیم قادر نخواهیم بود از انقلاب دفاع کنیم.

 

با توجه به مطالب مذکور باید به این سؤال پاسخ داد که چرا افرادی و جریان‌هایی دم از انقلاب، نظام، امام و رهبری می‌زنند، لکن در عمل به دنبال تخریب و تضعیف سپاه هستند؟/998/د102/س

 

منبع : روزنامه جوان  

ارسال نظرات