۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۲۸۹۰۰۷
مؤلف و پژوهشگر علوم دینی:

نماز جماعت سبب روحیه هم بستگی میان مردم است

خبرگزار رسا ـ حجت الاسلام دخت حسینی، گفت: در نماز جماعت صفا، صمیمیت و نوع دوستی در دلها زنده می‏شود و مؤمنان، با دیدار یکدیگر در صف ‏عبادت، احساس دلگرمی و قدرت و امید می‏کنند.
نماز جماعت

حجت الاسلام علیرضا دخت حسینی، مؤلف و پژوهشگر علوم دینی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به اهمیت نماز جماعت و تأثیر آن در تحقق شعار سال و همدلی و همزبانی میان ملت و مسؤولان، گفت: نماز جماعت و مساجد میعادگاه و محل اجتماع مسلمان است.

 

وی با اشاره به فواید و آثار فردی و اجتماعی نماز جماعت، ابراز داشت: غیر از آثار فردی و اجتماعی نماز جماعت پاداش‏های عظیمی برای آن بیان شده است، از رسول خدا(ص) نقل شده که؛ نماز کسی که صدای اذان را بشنود و بی دلیل، در نماز جماعت ‏مسلمانان شرکت نکند، ارزشی ندارد.


این استاد حوزه تصریح کرد: بر پایی فریضه‏های دینی به صورت دسته جمعتی، غیر از پاداش‏های فراوانی که یاد شده است، در زندگی فردی و اجتماعی امت مسلمان نیز، آثارمثبت و فراوانی دارد و همچنین نماز گزار را از آثار معنوی فراوانی برخوردار می کند.


حجت الاسلام دخت حسینی با اشاره به آثار تربیتی نماز، اذعان داشت: در نماز جماعت، افراد در یک صف قرار می‏گیرند و امتیازات موهوم صنفی، نژادی، زبانی، مالی و دیگر موارد کنار می‏رود و صفا و صمیمیت و نوعدوستی در دلها زنده می‏شود و مؤمنان، با دیدار یکدیگر در صف ‏عبادت، احساس دلگرمی و قدرت و امید می‏کنند.


وی نماز جماعت را مقدمه وحدت صفوف و نزدیکی دلها و تقویت کننده‏ روح اخوت دانست و افزود: نماز جماعت، عامل نظم و انضباط، صف ‏بندی و وقت‏شناسی‏است، روحیه فردگرایی و انزوا و گوشه‏گیری را از بین می‏برد و نوعی مبارزه ‏با غرور و خودخواهی را در بر دارد.


این استاد حوزه در ادامه با اشاره به اهمیت و ضرورت وحدت، اذعان داشت: وحدت و یکپارچگی بین آحاد امت اسلامی نقش بی بدیل و جایگاه ژرفی دارد، اتحاد و انسجام اسلامی سبب قوت و قدرت دین اسلام و مایه سعادت دنیوی و اخروی مسلمین است.


وی ادامه داد: یکی از بارزترین اجتماعات مسلمین نماز های جمعه و جماعت است که مورد تأکید و سفارش قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) است، غفلت از این امر مهم و عدم توجه به آن در میان مسلمانان لازم دانستیم به جایگاه و اهمیت این فریضه الهی از منظر متون دینی بپردازیم.

 

این مؤلف با تأکید بر توجه به ظرفیت های نماز جماعت در تحقق شعار سال، تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت های طهارت بخش و صمیمیت زای نماز جماعت با ویژگی ها و ثمرات مذکور در تحقق شعار سال ضروری و مؤثر است./854/302/ب3

ارسال نظرات