۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۲۸۹۰۲۵
استاد دانشگاه اسلامی واشنگتن:

نهایت علم جستجوی ارزش‌ها است

خبرگذاری رسا ـ استاد دانشگاه اسلامی واشنگتن گفت: نهایت کوشش علمی جستجو ارزش ها است و ما باید از علمی که به دست آورده‌ایم در راستای جستجوی ارزش‌ها استفاده کنیم.
عبدالعزيز ساشادينا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عبدالعزیز ساشادینا استاد دانشگاه علوم اسلامی واشنگتن در جمع خواهران طلبه حوزه علمیه حضرت خدیجه(س)، با طرح سوال از سوی دانشگاه های دینی« مطالعات اسلامی را چگونه شروع کنیم و چگونه به اطلاعات کافی و وافی دست پیدا کنیم تا باعث سازش خود و دیگران شود؟» سخن خود را آغاز نمود و بیان کرد:  علم، بخاطر علم و ارزش ها است و ما بعنوان مسلمان علم را هدف اصلی زندگی می دانیم و لزومی ندارد که تنها بصورت کتابی و نوشته شده باشد.

 

ساشادینا در تشریح سخن خود اظهار کرد: علم معنای وسیعی دارد، انسان را به معیارها آشنا می کند تا شعور انتقالی در انسان برتر شود، برای همین مطالعات اسلامی، از خواندن تاریخ بدست می آید.

 

وی در ادامه افزود: قرآن اسباب نزول و کلید اصلی تفهیم قرآن است، در 23 سال نزول قرآن بر پیامبر(ص)، مقصد و هدف اصلی، آگاهی دادن نسبت به خلقت آدم از اول تا به قیامت و آخرت است.

 

اصل مطلب علم، تاریخ شناسی است

استاد دانشگاه علوم اسلامی واشنگتن بیان کرد: اصل مطلب علم، تاریخ شناسی است، هرعلمی تاریخ دارد، رعایت کرونولوژی است که به معنی شناخت زمان و مکان آن متن است.

 

وی تاکید کرد: شرط فراگیری یک متن، شعور شناسایی زمان و مکان آن متن است تا توان صحبت و درک آن را بدهد و بتوانیم جستجوی حقیقت کنیم.

 

ساشادینا با اشاره به مقدمه کتاب حدیث اصول کافی خاطرنشان کرد: با خواندن دقیق مقدمه، شناسایی متن قرن سه و چهارم هجری را فرا گرفته ایم و شعور تاریخی پیدا کرده ایم.

 

وی در تشریح سخن خود اظهار کرد: شعور تاریخی، کلید مهمی در شناسایی علم اهل بیت(ع)، است، و با اشاره به آیه« ادا جاء نصرالله والفتح»، بیان نمود: این آیه اشاره به فتح مکه دارد؛ قرآن از کلمه« اذا » در چند جا استفاده کرده است، که به ما ارزش مهمی را می رساند، هروقت خدا به شما کمک کرد هیچ کس نمی تواند آن را برگرداند و نیز، وقوع اتفاقات را به ما می گوید تا کلید ارزش ها را به ما برساند.

 

نهایت علم، جستجوی ارزش ها است

این استاد دانشگاه با طرح سوال«ما چرا به ارزش ها نیاز داریم؟»، بیان کرد: نهایت کوشش علمی در ما، جستجو ارزش ها را بر می انگیزاند و ما باید علمی را که بدست آوردیم را در راستای ارزش ها حرکت دهیم.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نهایت علم، جستجوی ارزش ها است که ما را آماده به عمل به ارزش ها می کند، که اگر علم، به ارزش ها ختم نشود، ارزش ندارد.

 

ساشادینا، نهایت علم کلام را در نبوت، قیامت و عدالت معرفی نمود و خطاب به مدارس اسلامی، با طرح سوالات« این علم را کجا بکار بندیم و به چه کار می آید؟» و« از این جهت که اطلاعات را چگونه استفاده کنیم هر درسی را که انتخاب می کنید بدانید که این درس به چه دردی می خورد؟» و« جوانهایی که به اینجا می آیند، از مردم شناسی و جامعه شناسی دینی، از لحاظ اعتقادی در چه موردهایی آموزش نیاز دارند؟»، افزود: برای دفاع از ارزش ها و دین خود اگر اسلحه را شناسایی نکنید شکست خواهید خورد و با فراگیری زبان های دیگر خود را مسلح کنید.

 

وی تاکید کرد: فراگیری عربی و انگلیسی، در فهمیدن کلمات و جملات و فکر کردن نسبت به آنها شما را کم می کند و وسیله مهم، داشتن لغت نامه، عربی و انگلیسی به فارسی و فارسی به عربی و انگلیسی است، و افزود: اینها وسایلی است که هرروز نیاز دارید.

 

تعهد کنیم که در این مدرسه از لحاظ علم و عمل الگو باشیم

استاد دانشگاه اسلام شناسی واشنگتن با تبریک آغاز سال تحصیلی جدیدخاطر نشان کرد: تعهد کنیم که در این مدرسه از لحاظ علم و عمل الگو باشیم .

 

وی با بیان اینکه، علم فقط دانستن نیست و اگر وارد عمل نشود، علم نیست، تشریح کرد: برای وارد شدن در علم، اول زمینه خودشناسی را فراگیرید تا بتوانید در آینده، به دیگران نیز کمک کنید.

 

ساشادینا با اشاره به اینکه در زمان حاظر، دین و ارزش ها جدا شده اند و در این روش ها دینداری شکست خورده است، افزود: توقع من از شما اینست که با تعهد خاص و ایمانی که پا به این عرصه نهادید انگیزه قوی و تعهد ایمانی داشته باشید.

 

وی در تشریح سخن خود خاطر نشان کرد: تعهد ایمانی با صداقت شما را همراه می کند و ایمان با صداقت رابطه قوی دارد، و نیز افزود: ایمان جرات می آورد که با صداقت صحبت و عمل کنید؛ شما نمی توانید صداقت را رها کنید تا به علم برسید.

 

استاد دانشگاه علوم اسلامی واشنگتن با اشاره به سوالات در مورد صحت حدیث مالکیت فدک، و جواب حضرت فاطمه(س) که«پدرم معیار صداقت را بیان کردند هرگاه قول پدرم با قران منافات داشت از پدرم نیست»، بیان کرد و افزود: این بیانات، معیار مهمی از احادیث را به جا گذاشته است و هرگاه چیزی را خواندید که با آموزه های قرآن مغایرت داشت، آنرا قبول نکنید.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: خداوند برای روح ما ارزش قرار داده است و بهترین آنها، صداقت و خلوص است که با این دو، در علم و شناسایی علم، فهم و معرفت موفق خواهید شد./865/202/ب3

ارسال نظرات