۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۲۸۹۱۴۹
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

احسان و نیکوکاری یکی از وجوه اصلی سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر کمک و رفع نیاز دانش آموزان نیازمند در آغاز سال تحصیلی، گفت: احسان و نیکوکاری یکی از وجوه اصلی سبک زندگی اسلامی بوده و می بایست بیش از گذشته از سوی مردم اجرا شود.
حجت الاسلام يعقوبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، ظهر امروز در جمع نمازگزاران بجنوردی با تفسیر آیاتی چند از کلام الله مجید پیرامون سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: از نگاه قرآن و آموزه های اسلامی احسان، نیکوکاری، توجه و همدردی با مردم به ویژه با همسایگان و نزدیکان از جمله وظایف یک فرد مسلمان است.

 

وی با تأکید بر افزایش این سنت های حسنه اسلامی در جامعه دینی ایران، افزود: احسان و نیکوکاری به همسایگان یکی از وجوه اصلی سبک زندگی اسلامی در قرآن بوده که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفت.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه توجه به همسایگان و نزدیکان و صله ارحام در زمره آداب و سبک زندگی اسلامی قرار داشته و از وظایف مسلم مسلمانان به شمار می روند، اضافه کرد: این امور مهم می بایست بیش از گذشته از سوی مردم اجرا شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی آبروداری و حفظ کرامت، برطرف کردن نیاز همسایه پیش از رفع نیازهای خود، پوشاندن بدی ها و ضعف های همسایه، صبر زیاد، بیان خوبی های همسایه و غیره را برخی از نشانه های همسایه خوب از نگاه اسلام برشمرد.

 

وی با بیان اینکه وی بخل، حسادت، رازدار نبودن و داشتن نیش در زبان و بدزبانی از جمله خصوصیات همسایه بد محسوب می شوند، اظهار کرد: از این خصوصیات می بایست در قبال سایر نزدیکان و مردم نیز دوری کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با قرائت حدیثی از امام محمدباقر(ع) پیرامون احسان و نیکوکاری، افزود: این امام همام می فرمایند خداوند گروهی از انسان ها را برای احسان و نیکی برگزیده که آنها را دوستدار نیکوکاری قرار داده، جویندگان احسان را به سوى آنها راهى کرده و برآوردن نیاز ایشان را بر نیکوکاران آسان ساخته، همان گونه که زنده کردن زمین بایر و جان دادن بر اهلش را براى باران آسان کرده است.

 

وی ادامه داد: بنا به فرموده امام محمدباقر(ع) همچنین خداوند براى نکویى، دشمنانى از بندگانش قرار داده که احسان و نیکوکارى را بر آنها ناپسند و مبغوض ساخته، جویندگان احسان را از رو کردن به آنان منع کرده و دشمنان احسان را نیز از نیکوکارى بازداشته است، همان گونه که باران را از زمین بایر و خشک دور ساخته تا آن زمین و اهلش را نابود کند.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این روایت نشان می دهد انجام کار خیر برای برخی انسان ها به اندازه ای آسان و راحت است که همانند باران بر زمین خشک موجب نشاط و حیات تازه افراد می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه کار خیر کردن همانند بارانی است که بر روی زمین خشک و مستعد باریده می شود، افزود: کار نیک دل ها را نسبت به هم مهربان کرده و انسان ها را به یکدیگر نزدیک می کند که نتیجه این دو نیز پیش رفتن جامعه به سوی پیشرفت و بهتر شدن است.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای نیک که خوشبختانه اکنون در جامعه اسلامی ما به سنت حسنه ای تبدیل شده، جشن عاطفه ها همزمان با آغاز سال تحصیلی است، تصریح کرد: باید همه مردم برای رفع نیازهای دانش آموزان محروم در ابتدای سال تحصیلی وارد عرصه شده و هیچ کس حتی کمک اندک و کار خیر خود در زمینه دستگیری از دانش آموزان نیازمند را کم حساب نکند./9314/202/ب3

ارسال نظرات