۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۲۸۹۲۲۱
استاد دانشگاه:

ادبیات شبه مدرن مروج سکولاریسم است

خبرگزاری رسا ـ منتقد ادبیات داستانی با بررسی ادبیات شبه مدرن، گفت: این نوع ادبیات در اکثر آثار به ‌سمت سیاهی‌ها گرایش داشته است.
شهريار زرشناس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شهریار زرشناس عضو هیأت عملی گروه ادبیات و اندیشه پژوهشگاه فرهنگ، غروب شنبه 28 شهریور در برنامه کرسی آزاد اندیشی با موضوع تاملی بر ادبیات داستانی پیش از انقلاب در پژوهشگاه فرهنگ تهران، گفت: آن‌چه مد نظر ماست مفهوم مدرن کلمه به گونه‌های اصلی، شامل شعر، نثر، رمان و داستان کوتاه است.

وی افزود: اوج نثر ما در دست سعدی است، تاریخ سیستان و عجایب الخلقه، ترجمه تاریخ بلعمی، روندی است که در ادبیات منثور تا نزدیک مشروطه که تاریخ 1270 هجری قمری است به‌طور کامل استمرار پیدا می‌کند.

استاد دانشگاه با اشاره به ادبیات شبه مدرن، بیان داشت: این نوع ادبیات در سال 1270  هجری قمری شکل گرفته است که تقلیدی است از مدرنیته که خصوصیات ادبیات داستانی مدرن را به شکل فقط ظاهری در خود داشته است.

زرشناس ادامه داد: ادبیات شبه مدرن روایتی از عالم غرب‌زدگی است که تا امروز هم استمرار داشته است و تاثیرات خود را در تمام نویسندگان آن دوره کم و بیش داشته است.

وی با بیان مطلبی در خصوص ادبیات کلاسیک، تصریح کرد: جریان اخلاقی، حکمی، عرفانی و دینی که در شعر و نثر ادبیات کلاسیک ما بوده است، هیچ‌گاه در ادبیات شبه مدرن مشاهده نشده است و این شکل از ادبیات روایتگر ارزش‌های سکولاریستی و بحران هویت و موید آموزه‌های اخلاقی و حکمی نیست.

استاد دانشگاه با بیان برخی از ویژگی‌های ادبیات شبه مدرن، اظهار داشت: ظهور تاریخی ادبیات شبه مدرن در آثار نویسندگانی چون صادق هدایت و صادق چوبک دیده می‌شود که یاس و نا امیدی و بدبینی در آن موج می‌زند، ادبیاتی که کاملا دنیایی سیاه را نشان می‌دهد.

وی افزود: این ادبیات نوعأ سکولاریسم را ترویج می‌کند و در آن حرفی از آموزه‌های دینی و اخلاقی بحث نمی‌شود، ضمن این‌که در این نوع از ادبیات گریز از مسایل اخلاقی نیز بسیار وجود دارد.

عضو هیئت عملی گروه ادبیات و اندیشه پژوهشگاه فرهنگ اظهار داشت: نویسنده فردی است که همیشه روح زمان را می‌بیند و اعتبار ادبیات به این است که آینده نگری کند.

زرشناس با تحلیل ادبیات شبه مدرن، ابراز داشت: این ادبیات هیچ‌گاه با آرمان‌گرایی و پویایی و حرکت سنخیت نداشته است و ادبیاتی است که مخاطب خود را یک ناظر منفعل می‌داند.

استاد دانشگاه، گفت: اصالت ادبیات با آرمان‌گرایی و تعهد و اخلاق‌گرایی که همان روح حاکم بر جامعه است گره خورده است که این ادبیات هیچ‌گاه نمی‌تواند از جریان‌های آزادی‌خواه، تعهد و آرمان‌گرایی خود را دور بداند./856/202/ب3

ارسال نظرات