۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۲۸۹۴۵۶
امام جمعه نجف‌آباد:

امام باقر گسترش دهنده فرهنگ ناب تشیع برای تمام بشریت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسناتی گفت: یکی از القاب آن حضرت، شکافنده علوم بود و این امام بزرگوار در گسترش علم، دانایی و فرهنگ ناب دینی و تشیع نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای تمام بشریت اعجاز کردند.
حجت الاسلام حسناتي امام جمعه نجف آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام مصطفی حسناتی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف‌آباد، در شب شهادت امام باقر(ع) در مسجد جامع نجف آباد، برافراشته شدن پرچم اهل بیت را جزء اوجب واجبات بیان داشت و گفت: یکی از سفارشات مؤکد ائمه اطهار، به ویژه بعد از شهادتشان، برپایی محافل و مراسمات مذهبی بود.

 

وی در ادامه بیان داشت: امام باقر(ع) در زمان حیاتشان وصیت کردند و مبلغی را قرار دادند تا بعد از شهادتشان به مدت ده سال حاجیان در منی قبل و بعد از مراسم حج برای آن حضرت محافل عزاداری برگزاری کنند و وظیفه ما در برابر ائمه اطهار به عنوان پرچم دار مکتب تشیع، برگزاری این مراسمات و آشنایی هر چه بیشتر فرزندانمان با ائمه اطهار است.

 

حجت الاسلام حسناتی در بیان اوصاف امام باقر(ع) افزود: یکی از القاب آن حضرت، شکافنده علوم بودند و این امام بزرگوار در گسترش علم، دانایی و فرهنگ ناب دینی و تشیع نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای تمام بشریت اعجاز کردند.

 

وی در ادامه بیان داشت: محافلی که برای ائمه اطهار برپا می شود، باید در شأن این معصومین باشد و سعی کنیم بیش از علومشان و نکات و مواردی که برای جامعه بشری و اسلامی تا قیامت بیان شده است، بیان کرده و بهره ببریم.

 

اتحاد یک جامعه در گرو بخشش ها در مسائل سیاسی و اقتصادی است

نماینده ولی فقیه در نجف‌آباد در ادامه با بیان حدیثی از امام باقر(ع) در توصیف ویژگی های یک شیعه واقعی گفت: حضرت در حدیثی برای معرفی شیعه اهل بیت، هفت صفت بیان کردند که اگر می خواهید شیعه واقعی را بشناسید باید این هفت ویژگی را دارا باشد.

 

وی در شرح این حدیث گفت: امام باقر(ع) اولین ویژگی شیعه را «إِنَّمَا شِیعَةُ عَلِیٍّ ع الْمُتَبَاذِلُونَ فِی وَلَایَتِنَا» ذوب شدن در ولایت با تمام مال و هستی بیان کردند که در راه ولایت حضرت علی(ع) و استقرار حاکمیت و اندیشه ولایت از تمام هستی خود می گذرد.

 

وی در ادامه بیان کرد:‌ برای استقرار ولایت حضرت علی(ع) در جامعه باید از نزاع ها و دعواهای سیاسی، اقتصادی پرهیز کرد و در دورانی قرار داریم که هر کاری انجام می دهیم به خاطر دنیا است و حتی گاهی عباداتمان برای رسیدن به دنیا انجام می دهیم و اتحاد یک جامعه در گرو همین بذل و بخشش ها است.

 

بالاترین مصداق احیای امر اهل بیت، احیای ولایت است

حجت الاسلام حسناتی دومین ویژگی شیعه را برقراری مودت و دوستی بین دوستداران علی «الْمُتَحَابُّونَ فِی مَوَدَّتِنَا» برشمرد و گفت: برای شیعه علی فرقی میان افراد در رنگ، نژاد و زبان وجود ندارد و همه در یک اصل مشترک هستند و آن تمسک به ولایت حضرت علی است.

 

وی دیگر ویژگی شیعه را احیای امر اهل بیت «الْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْیَاءِ أَمْرِنَا» بیان کرد و افزود: شیعه واقعی اگر به دیدار دیگران می رود، نه از روی لهو و لعب بلکه برای برپا داشتن امر اهل بیت است که بالاترین مصداقش امامت است که برای برپایی عدالت باید در اجتماعات و محافل، احادیث ائمه بیان شود و از صفات و سیره آنها الگو بگیریم و تمام زندگی مان را با آن بسنجیم.

 

شیعه واقعی حتی در حال غضب نیز از مرز عدالت خارج نمی شود

امام جمعه نجف‌آباد، با بیان فرازی دیگری از حدیث که حضرت فرمودند، «الَّذِینَ‏ إِذَا غَضِبُوا لَمْ یَظْلِمُوا» افزود: ویژگی دیگر شیعه واقعی، در زمان غضب است که اگر شیعه غضب کند، هیچ گاه از مرز عدالت خارج نشده و ظلم و تعدی نمی کند.

 

وی عدم اسراف و دقت در استفاد از متاع دنیا را دیگر ویژگی شیعه واقعی بیان داشت و گفت: «وَ إِذَا رَضُوا لَمْ یُسْرِفُوا» شیعه واقعی علی اگر در امور دنیا به مقامی دست یافت هیچ گاه اسراف نمی کند و در تمام امور رضای الهی را مدنظر قرار دارد و ویژگی دیگر شیعه واقعی، برکت بودن برای همسایه است که به گونه ای عمل می کند که دیگران از وجودش در آرامش هستند «بَرَکَةٌ عَلَى مَنْ جَاوَرُوا».

 

حجت الاسلام حسناتی با بیان فراز پایانی حدیث امام «سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا» گفت: آخرین ویژگی یک شیعه واقعی که بسیار مورد نیاز جامعه امروز است که شیعه وقتی با کسی رفیق شد و پیوند دوستی، مودت، همسری بست، با محبت و رفاقت عمل می کنند و در برابر امر خدا تسلیم هستند و آنچه امروز باعث بسیاری از نزاع ها در خانواده ها شده است، نزاع و بددلی بر سر مسائل کوچ و بی محتوا است.

 

وی در ادامه بیان داشت: اگر قدر و منزلت شیعه به درستی شناخته شود و در جامعه و خانواده پیاده شود، بسیاری از معضلات اجتماعی از میان خواهد رفت چون یک شیعه واقعی به جای اطاعت از هوای نفس، مطیع و تسلیم امر خدا و اهل بیت است./1306/202/ب1

ارسال نظرات