۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۲۸۹۵۴۹
امام جمعه اهر:

تدابیر امام باقر صفوف شیعیان را مستحکم و متحد نگاه داشت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حاجی زاده گفت: دشمنان شیعیان خروج زید بن علی را فرصتی مناسب برای ایجاد تفرقه در میان صفوف شیعیان دیدند و تلاش کردند از این فرصت بهره کافی را ببرند، اما آنچه برای آن ها حاصل شد چیزی جز درایت امام باقر(ع) در کند کردن این حربه نبود.
 شهادت امام باقر(ع)

حجت الاسلام ناصر حاجی زاده، امام جمعه اهر و عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به جایگاه خاص علمی امام پنجم، امام محمد باقر(ع)، اظهار داشت: ایشان به جهت حد وافر علم و دانش باقر لقب گرفته اند.

 

وی با تأکید بر گستره تفکر و نفوذ اندیشه‌ها و علوم ائمه اطهار(ع)، تصریح کرد: تمدن غرب از نوش‌خواری تمدن اسلامی شکل گرفت، جهان امروز پیشرفت های علمی خود را در تمام عرصه ها مدیون دانشمندان و عالمان تمدن اسلامی است.

 

امام جمعه اهر نقش تمدن اسلامی در توسعه و پیشرفت علمی جهان را غیر قابل انکار دانست و افزود: پیشرفت ها و کشفیات علمی جهان اسلام در قرون سوم و چهارم برابر با قرون نهم و دهم میلادی در جهان در تمام ابعاد علمی تأثیر بالا و بسزایی گذاشت.

 

وی سیستم جبرگرایانه بنی امیه در بستر جامعه اسلامی را مانع شکل گیری نظام های فکری و علمی متعالی عنوان کرد و ادامه داد: طرح ریزی یک سیستم تحقیقی و مجاهدت علمی از سوی امام باقر(ع) و تداوم آن از سوی امام صادق(ع) سبب شد تا خلأ های این فضا پر شود.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه با تشریح شرایط سیاسی زمان امام باقر(ع)، تصریح کرد: امام باقر(ع) در شرایط خاص سیاسی زمان خود با تدبیر و عملکرد بی بدیل خود فعالیت‌های گسترده ای را طرح ریزی کردند که تأثیرات آن تا سال های متمادی ادامه و گسترش داشت.

 

وی با اشاره به همزمانی امامت امام باقر(ع) و خروج برادرشان زید بن علی بر علیه دستگاه اموی، ابراز داشت: عمکلرد امام در این برهه خاص جهت حفظ صفوف شیعیان و اتحاد میان آن ها بسیار دقیق و مدبرانه بود.

 

 حجت الاسلام حاجی زاده ادامه داد: دشمنان شیعیان خروج زید بن علی را فرصتی مناسب برای ایجاد تفرقه در میان صفوف شیعیان دیدند و تلاش کردند از این فرصت بهره کافی را ببرند، اما آنچه برای آن‌ها حاصل شد چیزی جز درایت امام باقر(ع) در کند کردن این حربه نبود./854/302/ب2

ارسال نظرات