۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۲۸۹۸۱۵

7 اثر آماده نشر و پیگیری 10 پژوهش در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی

خبرگزاری رسا ـ پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی که از پژوهشکده های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است، در آخرین فعالیت های پژوهشی خود 7 اثر آماده نشر و 10 پژوهش در حال انجام دارد.
مهدويت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی، از سال 1377 فعالیت خود را با محور آموزه مهدویت و با رویکردی آینده­نگرانه آغاز نموده است.

 

این پژوهشکده که در ابتدا با عنوان مؤسسه انتظار نور فعالیت داشت، تلاش می­کند تا در راستای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران با نگاهی عمیق و کاربردی و بر اساس مبانی اسلامی به تبیین آموزه مهدویت به‌عنوان نظام زندگی در عصر غیبت و ظهور بپردازد.

 

همت پژوهشکده بر آن است تا با استفاده از شاخص‌ها و وی‍ژگی‌های جامعه آرمانی مهدوی و بهره‌گیری از روش‌های آینده‌پژوهانه، چشم‌اندازهای مطلوب جامعه اسلامی امروز را بررسی و افق‌های آینده مطلوب و بدیل را برای جامعه منتظر تدوین نماید.

 

آثار آماده نشر این پژوهشکده عبارتند از آسیب‌شناسی تاریخی مهدویت نوشته دکتر حسین مفتخری، زنان تأثیرگذار در زندگی حضرت مهدی(عج) به قلم ناهید طیبی، بررسی تطبیقی روایات نبوی به قلم سعید آذرشین‌فام، مسأله‌شناسی، معرفت‌شناسی و مبانی‌شناسی نوشته حسین الهی‌نژاد، نقش خانواده در زمینه‌سازی ظهور به کوشش محمود ملکی‌راد، پژوهش نامه مطالعات روانشناختی و تربیتی در حوزه مهدویت به نویسندگی نوید جانباز و حمید رفیعی هنر و مجموعه مقالات فارسی کنگره امام مهدی(عج)و آینده جهان به قلم جمعی از نویسندگان می باشد.

 

همچنین از پژوهش های در حال پیگیری پژوهشکده مهدویت، می توان به تطور و تحول مهدویت‌پژوهی، بررسی تطبیقی مهدویت در فرق و مذاهب اسلامی، اخلاق کاربردی انتظار و نقد و بررسی روایات مهدوی اشاره کرد.

 

گفتنی است که این پژوهشکده از زمان تأسیس تا به حال 27 اثر را منتشر کرده و همچنین صاحب 23 نشست و گفت‏وگوی علمی است./1330/ت303/ی

ارسال نظرات