۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۸۹۸۹۲
آیت الله حیدری در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

آیت الله خزعلی در مسیر اسلام و انقلاب با کسی تعارف نداشت/ بنیاد بین المللی غدیر، سرمایه جاودان یار صدیق امام و رهبری

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به صلابت آیت الله خزعلی در مسیر اسلام و انقلاب گفت: ایشان در مسیر انقلاب با هیچکس حتی پسر خود تعارف نداشتند که این مسأله ناشی از بصیرت و ولایتمداری آیت الله خزعلی بود؛ تنها چیزی که برای ایشان معیار محسوب می شد اسلام، انقلاب و ولایت بود.
آيت الله حيدري

آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شخصیت علمی، انقلابی و اخلاقی مرحوم آیت الله خزعلی گفت: آیت الله خزعلی از نوادر روزگار و شخصیتی تأثیرگذار در انقلاب اسلامی بود.


وی افزود: از ویژگی های برجسته آیت الله خزعلی فقاهت، تبحر در علوم قرآنی و تفسیر قرآن، حفظ قرآن و نهج البلاغه بود، همچنین شجاعت، ایمان عمیق، ولایتمداری بسیار راسخ و بینش و بصیرت بالا از ملکات فاضله ایشان به شمار می رفت.

 

همراهی با حضرت امام در تمام مراحل نهضت
امام جمعه موقت اهواز با بیان این که آیت الله خزعلی در تمام مراحل نهضت حضرت امام(ره) همراه ایشان بود، اظهار داشت: آن مرحوم جزو پیشگامان مبارزه در انقلاب بودند و زمانی که کسی به فکر مبارزه نبود و فداییان اسلام پیشگام بودند آیت الله خزعلی که در سنین جوانی بود با آنها ارتباط داشت.


وی ادامه داد: در سال 39 و در زمان حیات مرحوم آیت الله بروجردی، آیت الله خزعلی سخنرانی داغی علیه شاه ایراد کرد و به همین دلیل دستگیر شد و حکومت قصد اعدام ایشان را داشت که با دخالت آیت الله بروجردی ایشان را آزاد می کنند.


آیت الله حیدری با بیان این که از زمانی که امام امت سکانداری انقلاب و مرجعیت شیعه را برعهده گرفتند آیت الله خزعلی لحظه ای آرام ننشست و در حال روشنگری در مسیر انقلاب بود، ابراز داشت: ایشان در مسیر انقلاب زندان ها، تبعیدها و انواع سختی ها را تحمل کرد.

 

آیت الله خزعلی همچون کوه در برابر مشکلات مقاومت می کرد
وی عنوان کرد: آیت الله خزعلی نه تنها مردم را به مقاومت در برابر شاه دعوت می کرد بلکه فرزندانش را در خط مقدم قرار دارد و فرزند رشید ایشان حسین در تظاهرات ضد شاه و حکومت پهلوی به شهادت رسید، آیت الله خزعلی همانند کوهی استوار در برابر مشکلات مقاومت می کرد و حتی در زمان شهادت فرزندش اشک نریخت؛ از ایشان می پرسند که چرا گریه نمی کنی تا آرام شوی ایشان می فرمود اگر فرزندم را در حجله عروسی می دیدم این چنین آرامش نداشتم؛ به تعبیر حضرت امام همین مقاومت آیت الله خزعلی کمر دشمن را شکست.


نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به صلابت آیت الله خزعلی در مسیر اسلام و انقلاب خاطرنشان کرد: ایشان در مسیر انقلاب با هیچکس حتی پسر خود تعارف نداشتند که این مسأله ناشی از بصیرت و لایتمداری آیت الله خزعلی بود؛ تنها چیزی که برای ایشان معیار محسوب می شد اسلام، انقلاب و ولایت بود.

 

ایستادگی شجاعانه در برابر فرزندی که بیراهه را برگزید
وی اضافه کرد: آیت الله خزعلی حاضر بود در مسیر اسلام همه چیز را فدا کند، ایشان همانگونه که فرزندش حسین را فدای اسلام کرد زمانی که یکی از فرزندانش پایش را کج می گذارد و در مسیر فتنه گران قرار می گیرد بی محابا در برابر فرزندش ایستاد و اعلام انزجار کرد، برخلاف برخی از آقایان که به خاطر فرزندان خود حاضر شدند انقلاب و نظام را به مسلخ بکشند.


امام جمعه موقت اهواز با بیان این که آیت الله خزعلی از سنخ مرحوم آیت الله محمدی گیلانی بود که در برابر فرزندش که مسیر نادرست را در پیش گرفته بود ایستاد، گفت: این نشان دهنده صلابت و عمق ایمان یک انسان به افکار الهی است.


وی افزود: آیت الله خزعلی و آیت الله محمدی گیلانی برای تمام روحانیت تا روز قیامت الگو هستند، یک روحانی پاک و مکتبی باید این گونه باشند؛ این افراد الگوهای واقعی مؤمنان و روحانیت در تمام تاریخ هستند.

 

آیت الله خزعلی دلداده امیرالمؤمنین(ع) بود
آیت الله حیدری با اشاره به خاطره ای از آیت الله خزعلی اظهار داشت: دو هفته پیش از ارتحال آیت الله خزعلی خدمت ایشان رسیدم، آقازاده ایشان پیشنهاد کرد که بنده در مورد امیرالمؤمنین(ع) و غدیر صحبت کنم تا ایشان سرحال شوند، بنده نیز این کار را کردم و دیدم که اشک ایشان جاری شده و تبسم بر لب ایشان نقش بست.


وی ادامه داد: این اشک و تبسم نشان دهنده عشق و محبت ایشان نسبت به امیرالمؤمنین(ع) بود، آیت الله خزعلی دلداده امام علی(ع) بودند؛ کاری که آیت الله خزعلی در رابطه با بنیاد بین المللی غدیر انجام دادند واقعا ویژه و ماندگار بود.

 

تاسیس بنیاد بین المللی غدیر یادگاری ماندگار
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آیت الله خزعلی فرهنگ غدیر را در بین مردم نهادینه کرد، ابراز داشت: در بسیاری از کشور نمایندگی های بنیاد بین المللی غدیر فعال هستند، در هر شهری از کشور این بنیاد در حال فعالیت است که در گذشته چنین تشکیلاتی وجود نداشت.


وی عنوان کرد: کاری که آیت الله خزعلی در زمینه فرهنگ غدیر انجام داد از سنخ فعالیت علامه امینی در این مسیر بود، آیت الله خزعلی با تأسیس این بنیاد سرمایه ای جاودان از خود به جای گذاشت؛ تا زمانی که نام غدیر و امام علی(ع) وجود دارد باید یاد و نام آیت الله خزعلی را گرامی داشت./1323/ت301/ج

ارسال نظرات