۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۲۹۰۰۱۵
معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت:

عرفه؛ نسیم رحمت الهی

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت عرفه را از نسیم‌های زنده کننده طلایی در زندگی عنوان کرد و گفت: کسانی که در ارتباط با خدا دچار کسالت و خمودگی شده‌اند و غبار آلودگی آنها را فراگرفته است٬ در این روز می‌توانند پنجره را باز بکنند و از این نسیم خنک و باران رحمت خداوند استفاده کنند.
عرفه
حجت الاسلام زادهوش، معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت٬ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا٬ با بیان این که تمام زمان‌ها و مکان‌ها آیت و نشانه خداوند است و هیچ تفاوتی با هم ندارند٬ اظهارداشت: همه قداست‌ها و ارزش ها به سبب ذات اقدس الهی است٬ هر چیزی هم که به خدا نزدیک شد و تعلق و ارتباط بیشتری با خدا پیدا کرد حرمت و قداستش بیشتر می‌شود.

وی با بیان این که در مورد انسان‌ها هم این مطلب صادق است٬ خاطرنشان کرد: همه انسان‌ها آفریده خدا هستند و نشانه قدرت آفریدگارهستند؛ اما هرچه بندگی٬ تعلق خاطر٬ عبادت و نزدیکی‌شان به خدا بیشتر باشد٬ احترام بیشتری پیدا می‌کنند.

حجت الاسلام زادهوش قداست مسجد را هم به خاطر ارتباطی که با خدا پیدا کرده دانست و اظهار داشت: در مورد زمان هم همینطور است و روز‌هایی که در آن یاد خدا بیشتر باشد و انسان را به خداوند بیشتر نزدیک کند مقدس هستند که از جمله آنها عرفه است که این روز به خاطر اتفاقاتی که در آن افتاده است خداوند در این روز لطف بیشتری به بندگانش می‌کند.

وی عرفه را از نسیم‌های زنده کننده طلایی در زندگی عنوان کرد و افزود: کسانی که در ارتباط با خدا دچار کسالت و خمودگی شده‌اند و غبار آلودگی آنها را فراگرفته است٬ در این روز می‌توانند پنجره را باز کنند و از این نسیم خنک و باران رحمت خداوند استفاده کنند.

رییس جامعه المرتضی با اشاره به رحمت خداوند در روز عرفه٬ گفت: اگر کسی سنگین‌ترین گناه را هم مرتکب شده باشد نباید در این روز از رحمت خدا نا امید باشد و بهترین فرصت برای کسی که شب قدر را از دست داده٬ روز عرفه است.

وی داشتن حالت دعا مانند دعا در زیر آسمان و حالت خشوع را سبب استجابت دعا دانست و خاطرنشان کرد: توجه به سید الشهدا(ع) و اقرار به گناهان و اعتراف در نزد خداوند از شرایط آمرزش در این روز است و محبوب ترین افراد در این روز زائران امام حسین(ع) هستند.

حجت الاسلام زادهوش حضور در جمع مؤمنین را از مهم‌ترین مقدمات درک روز عرفه عنوان کرد و گفت: دعا در جمع مؤمنین نزدیک‌تر به استجابت است؛ زیرا در بین مردم افراد مؤمن و کودکان بی‌گناه حضور دارند و چه بسا خداوند جمعی را به خاطر دعای یک فرد ببخشد؛ باید دعا همراه با تفکر و به زبان آوردن نعمت‌های خداوند باشد.

وی بر روزه گرفتن در این روز مشروط به اینکه سبب ضعف برای دعا نشود تأکید کرد و افزود: در روایات توصیه شده که در این روز در حق دیگران دعا کنیم؛ زیرا دعا در حق دیگران افزون بر آثار اخلاقی و رفتاری که در انسان دارد سبب رحمت خداوند بر انسان می‌شود./843/ت302/ف
ارسال نظرات