۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۲۹۰۱۸۲
رییس مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین:

خوارج نتیجه دینداری بدون بصیرت سیاسی هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قاسمی با بیان این‌که هدف از دین تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای احکام اسلامی است گفت: اگر دین را از سیاست جدا کنیم از مهمترین هدف دین که تشکیل حکومت اسلامی است غافل شده‌ایم، دین بدون بصیرت عامل اصلی انحراف خوارج بود.
حجت الاسلام عبدالرسول قاسمي رييس مؤسسه آموزش عالي مجتهده امين

حجت الاسلام عبدالرسول قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، ضمن تأکید بر ناگسستنی بودن دین و سیاست از یکدیگر گفت: سیاست جزئی از دین است، هدف دین برقراری یک حکومت است، جدایی مذهب از سیاست قابل فهم نیست، مذهب بدون سیاست در نماز و روزه و عبادات خلاصه می‌شود و هدف دیگری نخواهد داشت.

 

رییس مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین با بیان این‌که مذهب را باید با تمام جوانب در نظر گرفت اظهار کرد: سیاست به معنای تدبیر حکومت است و یکی از اهداف اساسی مذهب تشکیل یک حکومت دینی است، مباحثی نظیر جهاد و قضاوت در احکام اسلامی حتی زمانی که حکومت اسلامی نبوده است در زمینه سیاسی مطرح شده است، وقتی فقه را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که جای‌جای فقه مباحث حکومتی و سیاسی است و اگر بخواهیم سیاست را از دین جدا کنیم یعنی از مسأله مهم و اساسی دین که تشکیل حکومت دینی است چشم پوشی کرده‌ایم.

 

وی با اشاره به اهمیت ولی فقیه و رهبری در فقه اسلامی تصریح کرد: امام یعنی کسی که حاکم بر جامعه اسلامی است، حضرت ابراهیم پس از این‌که مبعوث می‌شود و مورد امتحان‌ها سخت الهی قرار می‌گیرد امام مردم می‌شود و این مسأله بیانگر جایگاه امامت در رتبه بالاتر از نبوت است، عنوان امام یعنی کسی که باید اداره جامعه را در دست داشته باشد و وظیفه او تشکیل حکومت اسلامی برای احیای دین است، نادیده گرفتن جایگاه امام در مذهب عملی نیست چرا که امامت برای حکومت است.

 

سیاست و مذهب لازم و ملزوم یکدیگر هستند

حجت الاسلام قاسمی سیاست و مذهب را لازم و ملزوم دانست و خاطر نشان کرد: دین بدون بصیرت سیاسی مانند نماز بدون وضو است، معارف دینی اگر در جامعه اسلامی عرضه نشود جایگاه خود را به دست نخواهند آورد و حتی نماز هم به درستی اقامه نخواهد شد، در دوران طاغوت شاهد محدودیت در اجرای مراسمات مذهبی و اقامه نماز و بسیاری از معارف دینی در جامعه بودیم که علت این معضل نبود حکومت اسلامی بود و علیرغم این‌که دین از سیاست جدا مطرح می‌شد ولی باز حکومت در مسائل دینی دخالت می کرد.

 

رییس مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین با تأکید بر لزوم وجود حکومت اسلامی برای اجرای احکام اسلامی اظهار کرد: اگر بصیرت سیاسی از مسائل دینی و مذهبی  جدا شود نتیجه پدید آمدن خوارج می شود و نمونه‌هایی از این دست در تاریخ بسیار دیده شده است که یکی از مشهورترین و بارزترین آن خوارج هستند.

 

وی در ادامه افزود: خوارج در هیچ زمینه‌ای فهم درست نداشتند و نمی‌توانستند چیزی از حکومت دینی و معارف دینی درک کنند، آنها امیرالمؤمنین (ع) را از معاویه تمییز نمی‌دادند و بین آنها تفاوت قائل نبودند، عبادات آنها جاهلانه بود و نمی‌فهمیدند برای چه و به چه علت عبادت می‌کنند حتی اگر پشت سر امام علی (ع) هم نماز می‌خواندند بازهم متوجه مسائل نبودند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عبادات بسیار زیاد خوارج تصریح کرد: خوارج از نظر عبادت و ظاهری انسان‌هایی عجیب بودند، پیشانی و زانوهای آنها در اثر شدت عبادت پینه بسته بود و زخم شده بود، آنها عابدان زمان خود بودند ولی تنها اهل عبادت بودند و فاقد بصیرت و فهم درست به همین دلیل قربة الی الله امام معصوم را به شهادت رساندند.

 

نداشتن بصیرت سیاسی عامل انحراف خوارج بود

حجت الاسلام قاسمی نداشتن بصیرت سیاسی را مهمترین عامل انحراف خوارج ذکر کرد و گفت: خوارج بصیرت نداشتند و جنگ بین امام علی (ع) و معایه را دعوای دو مسلمان بر سر حکومت تصور می‌کردند و این گونه برداشت می‌کردند که هردو را باید کشت تا دین زنده بماند و احیا شود.

 

وی نداشتن بصیرت سیاسی را موجب نابودی دین دانست و اظهار کرد: اگر بصیرت نباشد و اشخاص تنها به دنبال مذهب و اعال دینی باشند دیگر چیزی از دین باقی نخواهد ماند، زمانی که دین از سیاست جدا شود زمینه برای نفوذ دشمن و سوء استفاده دشمن فراهم خواهد آمد و دشمنان فرصت پیدا می‌کنند تا به دین ضربه بزنند.

 

رییس مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین به قدرت رسیدن یزید و واقعه کربلا را نتیجه بی بصیرتی خوارج و اشخاصی نظیر آنها توصیف کرد و افزود: مقدمه سوء استفاده دشمنان افراد جاهل و نادانی هستند که به سادگی فریب می‌خورند و در راستای منافع سیاسی افراد ضد دین حرکت می‌کنند، اگر کسی می‌خواهد تنها خودش را هم نجات بدهد باید بصیرت سیاسی داشته باشد اگر چه وظیفه همه ما داشتن بصیرت سیاسی برای نجات جامعه است./1304/302/ب3

ارسال نظرات