۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۲۹۰۱۹۷
امام جمعه موقت مشهد تبیین کرد؛

نقش تحصیل، درک سیاسی و تهذیب نفس در شکوفایی اهل علم

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت مشهد گفت: اگر تحصیل برای فهمیدن باشد، انسان هرچه رشد کند، تشنه تر می شود و هر دری از درب های دانش را باز کند، درب های بیش تری را به روی خود بسته می بیند؛ از همین رو تنها حرصی که در اسلام مقدس است، حرص برای علم است.
حجت الاسلام فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ظهر امروز نخستین نماز جماعت دانش آموزان مشهد مقدس به امامت حجت الاسلام محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد و با حضور جمع کثیری از دانش آموزان مدارس مختلف این شهر در محل دبیرستان امام حسین(ع) برگزار شد.

 

حجت الاسلام فرزانه در سخنانی پس از اقامه نماز، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک عید سعید قربان، خطاب به دانش آموزان گفت: بر اساس تجربه ای که در دوران طولانی طلبگی و 24 سال حضور در دانشگاه علوم اسلامی رضوی دارم و نیز با توجه به آن چه امروز از شرایط موجود در نظام مقدس جمهوری اسلامی می بینم، سه عامل «تحصیل جدی»، «درک سیاسی» و «تهذیب» را نیاز درجه یک مراکز آموزشی کشور اعم از آموزش و پرورش، حوزه های علمیه و دانشگاه ها، برای رسیدن به اهداف شان می بینم.

 

وی با اشاره به این که سه عامل مذکور حذف نشدنی و جایگزین ناپذیر هستند، افزود: اگر بخواهیم در مراکز علمی مان به اهداف بلند خود برسیم، باید بدانیم که بین عمل بر اساس سنت ها و عمل بر اساس خواسته دل تفاوت وجود دارد؛ اگر انسان بر اساس سنت عمل کند به نتایجی دست می یابد اما اگر به خواسته دلش عمل کند، به همان چیزی که دلش می خواهد هم نخواهد رسید.

 

خطیب جمعه موقت مشهد در تبیین نخستین عامل مؤثر در موفقیت علمی دانش آموزان، اظهار کرد: «تحصیل جدی» یعنی تحصیل برای فهمیدن باشد، نه برای کب معدل و مدرک؛ امروز در کشور نه معدل خوب کم داریم و نه مدرک، اما در این بین، آن چه دانشگاه علوم اسلامی رضوی را به جایی رساند که امروز رتبه اول را در میان دانشگاه های اسلامی و انسانی دارد، به تحصیل با هدف فهمیدن مرتبط می شود.

 

حجت الاسلام فرزانه خاطرنشان کرد: اگر تحصیل برای فهمیدن باشد، انسان هرچه رشد کند، تشنه تر می شود و هر دری از درب های دانش را باز کند، درب های بیش تری را به روی خود بسته می بیند؛ از همین رو تنها حرصی که در اسلام مقدس است، حرص برای علم است.

 

وی با اشاره به این که یکی از آموخته های غرب از شرق، پس از جنگ های صلیبی، اهمیت دادن به علم برای رسیدن به قدرت بود، تصریح کرد: اگر امروز آمریکا عربده کشی می کند به این خاطر است که یک کشور درجه یک علمی است و از همین رو یک کشور درجه یک نظامی و اقتصادی هم هست.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که پیامبر گرامی اسلام(ص) در لحظات پایانی عمرشان در بیان مجدد اصول سنت شان، عقل را اصل دین و علم را سلاح خود عنوان کردند، تأکید کرد: اگر همه چیز داشته باشیم اما علم نداشته باشیم، نمی شود و کسب علم با تحصیل جدی اتفاق می افتد.

 

حجت الاسلام فرزانه در تبیین اهمیت «درک سیاسی» به عنوان یکی دیگر از عوامل موفقیت دانش آموزان، اظهار کرد: فهمیدن سیاست با سیاسی بازی متفاوت است؛ اندیشه های سیاسی مانند تورهایی نامرئی است که ماهیان را شکار می کند و اگر شما سیاست را نفمید، شکار خواهید شد؛ از همین رو رهبر معظم انقلاب می فرمایند «عالم فاقد درک سیاسی هر چقدر هم که از نظر علمی بالا باشد، با یک آبنبات ترش فریب می خورد.»

 

وی در پایان «خودسازی» و «تذهیب نفس» را سومین عامل شکوفایی اهل علم دانست و ضمن تأکید بر توجه به این مهم در سنین جوانی، خاطرنشان کرد: وقتی سن انسان افزایش یابد، قدرت خودسازی کاهش پیدا می کند، در نتیجه انسان در جوانی می تواند از خود چیزی بسازد که نه شیطان، نه نفس اماره و نه قدرت های سلطه طلب بتوانند او را اسیر خود کنند./820/202/ب3

ارسال نظرات