۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۴
کد خبر: ۲۹۰۸۶۹
در سرای اهل قلم برگزار شد؛

نشست نقد و بررسی کتاب ما و فارابی

خبرگزاری رسا ـ نشست نقد و بررسی «کتاب ما و فارابی» با حضور محمد امین قانعی راد جامعه شناس، محمد علی مرادی محقق علوم انسانی و سید جواد میری مولف کتاب «ما و فارابی» در سرای اهل قلم برگزار شد.
کتاب ما و فارابي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی «کتاب ما و فارابی» با حضور محمد امین قانعی راد جامعه شناس، محمد علی مرادی محقق علوم انسانی و سید جواد میری مولف کتاب «ما و فارابی» غروب شنبه 4 مهر‌ماه در محل سرای اهل قلم برگزار شد.


سکولاریسم عملا قدرت خود را از دست داده است

سید جواد میری که به عنوان سخنران اول و در دفاع از آخرین تالیف خود در این نشست حضور داشت، گفت: در دنیای امروز با این‌که بسیاری از نظریه‌ها مبتنی بر این موضوع است که دین ستیزی و دین گریزی در صدر قرار داردف اما عملا اتفاقی که در قرن 21 رخ داده است این است که گفتمان دینی در دل تمام گپ و گفت‌های فرهنگی جای خود را باز کرده است.



وی افزود: به هیچ عنوان در این کتاب تلاش نشده تا به خود شخص فارابی به‌طور مطلق پرداخته شود، بلکه تلاش شده است تا مفاهیم فکری وی برای بازیابی پسا‌سکولاریسم مورد بررسی قرار بگیرد.



معرفی سیاست قدسی از ضعف‌های کتاب است

در بخش دیگری از این مراسم، محمد امین قانعی راد با تحلیل موضوعی کتاب، گفت: مساله‌ای که دغدغه نویسنده کتاب بوده را قبل از وی افرادی مانند شریعتی در آثار خود مورد بررسی قرار داده‌اند، از این رو نمی‌توان این کتاب را یک نگاه جدید خواند.



وی افزود: بدترین شیوه روایی این است که سیاست را قدسی معرفی کنیم، متاسفانه این کتاب در اواخر فصل پایانی به‌شدت به این موضوع می‌پردازد، در حالی‌که این نگاه از نظر علمی مانع رشد خلاقیت می‌شود، نگاه قدسی نباید در سرمایه و سیاست شکل بگیرد.



علامه طباطبایی افتخار حوزه است


در بخش پایانی این مراسم محمد علی مرادی با اشاره به ظرفیت‌های فکری فارابی، بیان داشت: باید تمام ظرفیت‌های فکری فارابی را در نظر گرفت و در کتب تالیفی به‌کار برد.



وی افرادی مانند علامه طباطبایی را افتخار حوزه‌های علمیه خواند و گفت: افرادی مانند علامه طباطبایی و مهدی حایری یزدی به‌دلیل توجه به منطق از بزرگان حوزه‌های علمیه به‌شمار می‌روند.



مرادی در پایان ابراز داشت: نگاه‌ها و برداشت‌های مختلفی از اسلام می‌شود، یک نگاه همان داعش خشونت طلب است که برخی از اصلاح طلبان روزگار ما نیز در گذشته این راه را می‌رفتند، نگاه دیگر یک دید جامع و آزاد اندیشانه است که افرادی مانند اردوغان، رییس دولت اصلاحات و دکتر روحانی آن‌را دنبال می‌کنند، نگرش سومی نیز وجود دارد که به دنبال نوعی از اسلام منطقی و آرمانی است./856//202/ب1

ارسال نظرات