۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۸۸۱
نایب رییس مجلس تأکید کرد؛

لزوم تجدید نظر جامعه اسلامی در مدیریت حج

خبرگزاری رساـ نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاجعه منا، گفت: به منظور برگزاری شایسته فریضه الهی حج، باید در مدیریت و نحوه برگزاری آن تجدید نظر شود.
حجت الاسلام ابوترابي فرد

حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، در حاشیه نخستین کنگره سرداران و 152 شهید جاجرم و شهدای گمنام، در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تسلیت به مناسبت فاجعه منا و کشته و زخمی شدن چند هزار زائر بیت الله الحرام، اظهار کرد: این حجاج به دلیل بی تدبیری آل سعود جان خود را از دست دادند.

 

وی اضافه کرد: زائران خانه خدا در روز عید قربان تنها به دلیل بی کفایتی و ناتوانی کشور عربستان در مدیریت مراسم حج کشته و زخمی شدند و دیگر بهانه ها و توجیهات برای این فاجعه قابل قبول نیست.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به این که در حادثه منا نزدیک به دو هزار نفر جان خود را از دست داده و چند هزار زائر دیگر نیز زخمی شدند، افزود: این موضوع مربوط به کل جهان اسلام بوده و همه کشورها و ملت های مسلمان را نگران کرده است.

 

نماینده مردم تهران، ری و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه دولت های اسلامی نگران مراسم حج سالیانه بوده و به همین دلیل نیز می بایست علت، چرایی و چگونگی این فاجعه به صورت درست تحلیل شده و با مشخص شدن ابعاد و علل آن، مسببان و مقصران مجازات شوند.

 

وی همچنین بر دلجویی از بازماندگان و خانواده های کشته شدگان تأکید کرد و افزود: می بایست برای آرامش خانواده های داغدار گام های هماهنگ و منطقی برداشته شود.

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد با تأکید بر لزوم جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در مراسم حج، تصریح کرد: به منظور برگزاری شایسته فریضه الهی حج، باید در مدیریت و نحوه برگزاری آن تجدید نظر شود.

 

به گفته وی جامعه اسلامی برای اجرای مناسب حج و حفاظت و حراست از امت اسلام و این فریضه الهی بزرگ می بایست در این زمینه تجدیدنظر اساسی داشته باشد.

 

گفتنی است، پنجشنبه گذشته و در روز عید قربان، بروز حادثه ای در منا منجر به مرگ و یا مصدومیت شمار زیادی از حجاج بیت الله الحرام شد.

 

براساس آخرین آمار اعلام شده، شمار جان باختگان و مصدومان فاجعه منا به چهار هزار نفر رسیده که حدود نیمی از آنها جان خود را از دست داده اند.

 

در این میان بیش از یکصد و سی زائر ایرانی جان باخته، 85 نفر مجروح شده و بیش از 360 زائر نیز مفقود شده اند.

 

بر اساس اعلام منابع رسمی، استان 900 هزار نفری خراسان شمالی که امسال 620 زائر حج تمتع داشت نیز در این واقعه 10کشته و پنج مفقود دارد.

 

در این حادثه سرزمین منا در پنج کیلومتری مکه مکرمه قربانگاه بیش از سه هزار حاجی پیش از پایان یافتن اعمال و مناسک حج تمتع شد.

 

حاجیانی که در ادامه مناسک حج امسال در سرزمین منا حضور یافته بودند با ازدیاد جمعیت ناشی از ناهماهنگی مواجه شدند و در پی آن حادثه ای مرگ بار برای چندمین بار در سرزمین وحی به وقوع پیوست، حادثه ای که از 1990 به این سو، بدترین حادثه مرگ و میر حجاج به شمار می آید.

 

حجاج پس از برگزاری مراسم برائت از مشترکان و قرائت دعای عرفه از عرفات وارد مشعر الحرام می شوند و پس از پایان یک شب وقوف در مشعر بعد از اقامه نماز صبح عازم منا در نزدیکی این محل می شوند.

 

در حالی که شخصیت ها و مقامات کشورهای اسلامی بی تدبیری در تامین امنیت حجاج از سوی مقامات ذی ربط سعودی را عامل حادثه منا عنوان کرده اند، خالد الفالح، وزیر بهداشت عربستان، بی نظمی زائران خانه خدا را باعث وقوع حادثه مرگبار روز پنجشنبه در رمی جمرات در منا دانست.

 

پیش از این نیز به دنبال سقوط بالابر و کشته شدن107 نفر و زخمی شدن 230 نفر در حج امسال مقام های عربستان شرکت بن لادن را در این حادثه مقصر اعلام کردند.

 

هر چند اکنون آمار کشته ها و مصدومان حادثه منا منتشر شده اما منابع مختلف، از احتمال افزایش این آمار خبر می دهند البته ملک سلمان پادشاه عربستان روز پنجشنبه در پی وقوع حادثه مصیبت بار منا که در جریان آن صدها زائر بیت الله الحرام جان باختند، دستور داد در طرح های برگزاری مراسم سالانه حج، بازنگری شود.

 

سلمان در سخنانی که به صورت زنده از شبکه العربیه پخش می شد، گفت:خواستار تحقیق سریع در باره حادثه دردناک منا شده است./9314/ت301/ج

ارسال نظرات