۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۲۹۱۰۲۱
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی:

باغ موزه دفاع مقدس نقش مهمی در ترویج معارف و سیره شهیدان دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به افتخار آفرینی های خراسانی ها در دفاع مقدس، گفت: احداث باغ موزه دفاع مقدس در مشهد که همه ساله زائران داخلی و خارجی بسیاری دارد می تواند سبب معرفی و انتقال معارف و سیره شهیدان در جهان شود.
باغ موزه دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سردار نجاتی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی در مراسم آغاز عملیات اجرایی باغ موزه دفاع مقدس که امروز در بوستان کوهسنگی برگزار شد، ضمن تسلیت فاجعه تلخ منا، اظهار کرد: امروز سالروز شکست حصر آبادان است که با افتخارآفرینی لشکر 77 ارتش خراسان در سال 60 و با رمز ثامن الائمه(ع) بر دشمنی بعثی پیروز شد.


وی با اشاره به این که پس از 18 سال بالاخره موفق به اختیار زمینی برای باغ موزه دفاع مقدس شدیم، افزود: این زمین در بهترین نقطه شهر که متبرک به قدوم امام رضا(ع) که به مدت سه روز و در بدو ورود به خراسان حضور یافتند و نیز وجود پیکر مطهر هشت تن از شهدای گمنام دفاع مقدس که آن را با برکت و مقدس کرده است.

 

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی باتوجه به اهمیت باغ موزه دفاع مقدس، تصریح کرد: معارف شهدا و دفاع مقدس در این باغ موزه به زبان هنر برای جمعیتی که از داخل و به ویژه خارج کشور در مشهد حضور می یابند، منتقل و معرفی می شود و نیز منشأ هدایت، ایستادگی و مقاومت در مقابل استکبار باشد.


سردار نجاتی با بیان این که خراسان رضوی نقش ویژه ای در دفاع مقدس داشته است، افزود: وجود چهار لشکر قدرتمند در دفاع مقدس، 480 شهید با درجه فرمانده گردان به بالا از جمله شهیدان کاوه، شوشتری، صیاد شیرازی، ساجدی و نیز اقتداری که با ساختن سد برروی رودخانه وحشی اروند رود به وجود آوردند که سبب شگفتی همگان شد از جمله افتخارات این گنجینه وسیع در استان است.


وی خاطرنشان کرد: مشهد به عنوان یک شهر ملی است و می طلبد که یک طرح ملی همچون باغ موزه دفاع مقدس داشته باشد؛  بعد از تهران بزرگ ترین باغ موزه از نظر زیر بنایی را خراسان دارد که در دو بخش دفاع مقدس و بیداری اسلامی فعالیت می کند و در بخش بیداری اسلامی که الهام گرفته از دفاع مقدس ایران است برای افراد خارجی که در مشهد حضور می یابند درس مقاومت و ایستادگی به همراه دارد.

 

سوء مدیریت کارگزاران سعودی، عید مسلمانان را به عزا تبدیل کرد
علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه با اشاره به فاجعه منا، اظهار کرد: سهل انگاری، بی تدبیری و سوء مدیریت کارگزاران سعودی سبب ایجاد این فاجعه تلخ شد که عیدقربان را برای کشورهای اسلامی به عزا تبدیل کرد و بدون شک علت اصلی این فاجعه نیز بی کفایتی عربستان سعودی است.


وی با اشاره به این که بیشترین تعداد جان باختگان مسلمانان آفریقایی، پاکستانی و هندیها بودند، افزود: عربستان سعودی بنا به اهداف سیاسی که دارد تمام تلاش خود را در پنهان کردن علت اصلی این فاجعه با فرافکنی و انحراف اذهان می کند ولی عمق فاجعه و آمار بالای جان باختگان خود گویای سهل انگاری و بی لیاقتی آل سعود است.

 

احداث باغ موزه دفاع مقدس، حرکتی در جهت حفظ و ترویج فرهنگ شهادت است

استاندار خراسان رضوی با اشاره به هفته دفاع مقدس و اهمیت تببین فرهنگ شهادت، تصریح کرد: ما باید بتوانیم با آشکار کردن اهداف و تکالیف خود آن طور که شایسته است در مسیر آرمان های شهیدان حرکت کنیم و این مهم جز با تبعیت مطلق از ولایت فقیه و تلاش مستمر محقق نمی شود در واقع می توان گفت که شهیدان با صبر و همیاری خود انقلاب را بیمه و شهادت و شهامت را تا همیشه ماندگار کردند.


رشیدیان به اهمیت اجرای طرح باغ موزه دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: احداث باغ موزه دفاع مقدس در واقع می تواند یک حرکت در جهت حفظ و ترویج فرهنگ شهادت در جامعه باشد از طرفی مشهد نه به عنوان یک شهر بلکه به عنوان پایتخت معنوی ایران است و این باغ موزه سبب گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در بین 27 میلیون و البته در افق چشم انداز مشهد برای 40 میلیون زایر داخلی و خارجی می شود که بسیار قابل توجه بوده و باید همه مسؤولان در اجرای هرچه بهتر آن اهتمام جدی داشته باشند.

 

دفاع مقدس، انقلاب اسلامی را به جهان مصادره کرد

صولت مرتضوی، شهردا مشهد نیز با اشاره به دلاوری و افتخار آفرینی شهیدان در طول دفاع مقدس، اظهار کرد: ملت ایران در مقابل متجاوزانی که قصد تعرض و تصاحب تهران و ایران را داشتند، توانست با دستان خالی ولی با سلاح قدرتمند عقلانیت، درایت و عنصر مهم ولایت پذیری بر دشمن پیروز شوند و برای نخستین بار در طول تاریخ، ایران کشوری بود که در اوج مظلومیت از حیثیت و جغرافیای تاریخی خود دفاع کند و افزون بر آن توانست، قلب جغرافیای جهان را به تسخیر درآورد.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: ایران با پیروزی در جنگ تحمیلی توانست، ابهت دو ابر قدرت جهان را بشکند و مظلومیت اش را به گوش جهانیان برساند و نیز انقلاب اسلامی را به جهان و به ویژه کشورهای اسلامی مصادره کند بنابراین تشکیل باغ موزه دفاع مقدس و فعالیت هایی از این قبیل تنها به عنوان پیشکش به شمار می رود و هرگز قابل مقایسه با آن افتخار و عزت آفرینی شهیدان نیست.


گفتنی است، در پایان برنامه مراسم کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی باغ موزه دفاع مقدس از سوی استاندار و پدر شهیدان دهنوی و برخی دیگر از مسؤولان با رمز" یاثامن الائمه" انجام شد./844/201/ب1

ارسال نظرات