۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۲۹۱۰۳۹
رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در قزوین:

مدیریت حرمین شریفین باید به دست کشورهای اسلامی بیفتد

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان قزوین با اشاره به توجیه حکومت عربستان در واقعه منا برای فرار از فشار اذهان عمومی، گفت: آل سعود تدارک لازم و حساب شده‌ای برای مراسم حج ندارد و مدیریت حرمین شریفین باید به دست کشورهای اسلامی بیفتد.
حجت الاسلام قابل

حجت‌الاسلام علی قابل، رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به فاجعه اسف‌بار مناء و با توضیح مناسک حج تمتع گفت: حاجیان بعد از اجرای مراسم عرفات و توقف لازم در آنجا به سمت مشعرالحرام حرکت می‌کنند و باید تا طلوع آفتاب در این مکان بمانند تا طبق دستورات به سمت مناء حرکت کنند.

 

وی افزود: در مناء حاجیان وقتی وارد وارد می‎‌شوند در ابتدا باید وسه نقطه را سنگ بزنند و در اصطلاح رمی جمرات را انجام دهند، سپس قربانی و کرده و در انتها سر خود را می‌تراشند و در این حالت مرحله اول اعمال حج تمام شده و حجاج می‌توانند لباس احرام خود را از تن دربیاورند.

 

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در قزوین با اشاره به این‌که معمولا حاجیان برای انجام رمی‌جمرات عجله دارند، اظهار کرد: طبق اخبار و نقل مقامات آگاه خیابان مسیر برگشت حجاج برای عبور شاهزاده سعوی بسته شده و ازدحام زیادی بوجود آورده است؛ وقتی 2 میلیون حاجی به یکباره وارد مناء می‌شوند بخش اعظمی تلاش دارند هرچه زودتر اعمال حج را انجام دهند.

 

سوء تدبیر آل سعود در واقعه مناء موج می‌زند

این مسؤول تصریح کرد: بی‌تدبیری و بی‌توجهی که رژیم آل سعود داشتند برای عبور ولیعهد مسیر برگشت را بستند در حالی که حجاج بعد از رمی‌جمرات باید برگردند به سمت اسکان از همان مسیری که 2 میلیون جمعیت دارد وارد می‌شود؛ فضا سنگین می‌شود و حرکت و ان‌طور که در تصاویر نشان می‌داد هوای گرم و تابش خورشید تنگی نفس ایجاد کرده بود.

 

حجت‌الاسلام قابل در ادامه با بیان این‌که بعد از عبور شاهزاده درهای برگشت را باز کردند، گفت: باز در این صورت جمعیت به یکباره هجوم می‌آورند و اگر کسی زیر دست و پا بماند، یا زخمی می‌شود یا فوت می‌کند.

 

وی با اشاره به این‌که آمار تلف‌شدگان لحظه‌ به لحظه رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: بی‌کفایتی آل سعود در این جریان به طور کامل مشهود است؛ آن‌ها اجازه نمی‌دهند دیگران به کمک زخمی‌ها بروند و ایرانی‌ها‌ را که بیشترین آمار تلفات را داشته‌اند از دیدار با حجاج و پیگیری گم‌شدگان خود منع می‌‌کنند.

 

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در قزوین با تاکید بر این‌که واقعه مناء فاجعه عظیمی برای جامعه مسلمانان جهان است، عنوان کرد: اگر نگوییم تعمدی در کار نبوده؛ بی‌تجربگی، بی‌تعهدی، ناآگاهی و سوء تدبیر آل سعود در این جریان موج می‌زند.

 

این مسؤول اضافه کرد: واقعیت این است که مدیریت حرمین شریفین باید به دست کشورهای اسلامی بیفتد چراکه مکه و مدینه متعلق به یک قشر خاص نیست و عموم مسلمانان در این مورد سهم دارند.

 

عربستان باید در واقعه مناء پاسخگو باشد

حجت‌الاسلام قابل با بیان این‌که سران کشورهای وام‌دار عربستان هستند، اظهار کرد: در مورد مدیریت حرمین شریفین باید سران دولت‌های اسلامی این حرف را به کرسی بنشانند که متاسفانه خیلی از آن‌ها تملق‌گوی آل سعود بوده و از بذل و بخشش عربستان بهره‌مند هستند.

 

وی با اشاره به توجیه آل سعود یادآور شد: یک بار حکومت عربستان اعلام کرد که قضاء و قدر بوده است در حالی که این حرف از همان ابتدا رد می‌شود چراکه خداوند به آدمی اختیار داده است.

 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در قزوین افزود: باردیگر اعلام کردند که حجاج در مناء خودکشی کرده‌اند و در ادامه تأکید کردند که سیاهان هجوم آورده موجب ایجاد فشار و تنگی نفس شده است؛ در حالی که همه این‌ها برای فرار از حجم فشار اذهان عمومی بر حکومت آل سعود است.

 

این مسؤول با تأکید بر این‌که آل سعود تدارک لازم و حساب شده‌ای برای مراسم حج ندارد، ابراز کرد: واقعه منا فضاحت بزرگی برای عربستان است.

 

حجت‌الاسلام قابل در پایان گفت: اگر ورودی حجاج را نمی‌بستند این اتفاق غم‌اگیز برای حجاج رخ نمی‌داد و عربستان باید پاسخگوی این بی‌تدبیری و بی‌کفایتی باشد./955/302/ب2

ارسال نظرات