۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۲۹۱۱۷۴
استاد حوزه و دانشگاه:

ارتقاء بدون دانش، از آسیب های جدید حوزه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه راه خروج حوزه از افراط و تفریط را باز نبودن در حوزه بر روی هر شخصی دانست و گفت: لازمه تأثیرگذاری حوزه بر دانشگاه، شناخت نیازها و نظریه های علوم انسانی است.
حجت الاسلام حسن غفاري فر

حجت الاسلام حسن غفاری فر استاد مراکز تخصصی حوزه علمیه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که مسأله شناسی یکی از عوامل اصلی پویایی هر نهاد علمی است، گفت: مسأله های موجود و پیش بینی مسائل در این بین از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

حجت الاسلام غفاری فر با بیان این که امروزه در بسیاری از موارد از واقعیت های جهانی به دور هستیم، تأکید کرد: بنیان های علمی حوزه علمیه باید حفظ شود، از این رو به تحصیل، درک و فهم ادبیات عرب مانند منطق، اصول فقه و فلسفه باید توجه شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: آسیب گذشته حوزه، عدم نوآوری و آسیب جدید حوزه، به دنبال پرش بدون دانش است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم با بیان این که دنباله روی از تلخیص افراطی گری، تک سوادی را به دنبال خواهد داشت، گفت: حوزه باید از افراط و تفریط بیرون آید که راه آن باز نبودن درب حوزه به روی هر شخصی است.

 

استاد مراکز تخصصی حوزه علمیه با تأکید بر این که باید تقسیم کار در حوزه جدی گرفته شود و برنامه بلند مدت تدوین شود، افزود: کمترین زمان تحصیل یک طلبه برای وارد شدن به کلام، حداقل اتمام سطح و چهار سال تحصیل باشد.

 

لقب دکتری یکی از افتخارات ننگین حوزیویان شده است

وی با انتقاد از راه اندازی مؤسسات قارچی و سلب مسؤولیت حوزه از برخی از رشته ها، گفت: لازمه تأثیرگذاری حوزه بر دانشگاه، شناخت نیازها و نظریه های علوم انسانی است.

 

به گفته وی، اکثر مطالب حوزه علوم انسانی مورد تأیید نیستند، اما باید آنها را شناخت تا بتوان نقد کرد که در این بین مؤسسه امام خمینی عملکرد مناسبی دارد.

 

حجت الاسلام غفاری فر با اشاره به این که فضلای علمی ورود به حوزه علوم اسلامی نداشته اند، از این رو مؤسسات تخصص در حوزه های ادیان، کلام، جامعه شناسی و روانشناسی به میدان آمده اند، افزود: عدم ورود حوزه موجب صدور مدرک توسط مؤسسات تخصصی می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که با صدور مجوز توسط وزارت علوم برای تشکیل مراکز تخصصی، عملا بخش عظیمی از طلاب از حوزه علمیه خارج شده اند، گفت: اکثریت مطلق حوزویان رسما خارج از حوزه و در مؤسسات قارچی هستند و اسما در حوزه قرار دارند.

 

استاد مراکز تخصصی حوزه علمیه با تأکید بر این که مدرک گرایی از سطح دو و سه به دکترا رسیده است، گفت: لقب دکتر یکی از افتخارات ننگین حوزیویان شده است، از این رو در سال 1400 شاهد بحران جمعیت طلبه انقلابی، دردمند و فاضل خواهیم بود./1307/302/ب3

ارسال نظرات