۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۹۱۲۴۷
استاد حوزه علمیه تبریز:

خویشتنداری و کظم غیض از اوصاف بارز امام هفتم است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصل نژاد از صفات والاى اخلاقى امام کاظم (ع) را احسان و نیکى به مردم نیازمند برشمرد و گفت: از القاب این امام «باب‌الحوائج» می باشد، نیازمندان از محضر او حاجت مى‌بردند و نیاز خود را از این امام طلب مى‌کردند، از این رو او را «باب‌الحوائج» مى‌دانستند.
راديو معارف

حجت الاسلام سید ودود اصل نژاد، معاون تهذیب مدرسه علمیه عالی طالبیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تبریک سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع)، گفت: امام هفتم شیعیان به جهت کثرت زهد و عبادت معروف به العبد الصالح و به جهت حلم و فرو خوردن خشم و صبر بر مشقات و آلام زمانه مشهور به کاظم شد.


وی با اشاره به اوصاف امام موسی کاظم(ع)، تصریح کرد: امام هفتم شیعیان در علم و حلم و تواضع و مکارم اخلاق و کثرت صدقات و سخاوت و بخشندگی ضرب المثل بود به طوری که شخصیت هائی زشت کردار را با عفو و احسان بی‌کران خویش تربیت می‌فرمود.


این استاد حوزه با اشاره به منش و سلوک پاک امام کاظم، تأکید کرد: ویژگی اخلاقی و منش والای این امام مانند دیگر ائمه هم را متأثّر مى‌ساخت؛ چنان که بنابر روایات، چون او را در زندان حبس کردند، زندان‌بانان را منقلب ساخت و مراد دل آن ها قرار گرفت.


وی با اشاره به عمق علمی و فقهی امام کاظم(ع)، اظهار داشت: درباره دانش آن امام همام(ع) روایت شده است که از همان کودکى شگفتى مردم را بر انگیخت، امام موسی الکاظم(ع) هنوز کودک بود که فقهای مشهور مثل ابو حنیفه از او مسأله می‌پرسیدند و کسب علم می‌کردند.


معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه با بررسی ابعاد علمی و عبادی امام هفتم، تأکید کرد: امام کاظم در عبادت و زهد از همه مردم عصر خویش برتر بود، و از این رو او را لقب «العبدالصّالح» داده بودند و اهل مدینه «زین‌المجتهدین»اش می گفتند.


وی از صفات والاى اخلاقى امام کاظم (ع)، را احسان و نیکى به مردم نیازمند عنوان کرد و ابراز داشت: از القاب این امام «باب‌الحوائج» می باشد، نیازمندان ازمحضر او حاجت مى‌بردند و نیاز خود را از این امام طلب مى‌آوردند، از این رو او را «باب‌الحوائج» مى‌دانستند.


حجت الاسلام اصل نژاد گفت: لقب مشهور امام (ع) «کاظم» است به معناى کسى که هنگام خشم، خویشتندارى مى‌کند و خشم خود را فرو مى‌برد و به آسانى از دیگران مى‌گذرد./854/302/ب3

ارسال نظرات