۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۹۱۲۸۵
معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی قزوین:

تبیین مبانی دین از راه‌های مقابله با شبهه‌ها از سوی امام هادی است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اداره تبلیغات قزوین با اشاره به شیوه‌های تربیتی امام هادی(ع) گفت: یکی از شیوه‌های تربیتی امام هادی(ع) این بود که اصول و مبانی تربیتی دین اسلام را از قرآن و احادیث و روایات به خوبی برای جامعه تبیین می‌کردند و همین امر سبب می‌شد که مردم بتوانند در مقابل شبهه‌های مختلف ایستادگی کنند.
تولد امام هادي

حجت‌ الاسلام عباس نظری معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی قزوین، در گفت‌و‌گوبا خبرنگار خبرگراری رسا در قروین، در بیان شاخصه‌های زندگی امام هادی(ع) گفت: یکی از ویژگی‌های امام هادی(ع) این است که با تربیت شاگردان و بیان نشانه‌ها و علایم وجود امام زمان(ع) بستر و زمینه‌های امامت ایشان را فراهم کردند.  

 

معاون فرهنگی اداره تبلیغات قزوین در ادامه افزود: بنی عباس پس از این‌که خلافت را به غصب تصرف کردند و پس از آگاهی از این‌که شخصیتی به دنیا می‌آید که همچون حضرت موسی(ع) بر هم زننده خلافت غاصبانه بنی عباس خواهد بود، بنابراین امام هادی و امام حسن عسکری(ع) را تحت نظر قرار دادند تا مانع از تولد منجی عالم بشریت شوند.

 

وی با اشاره به تربیت نیروی انسانی به دست امام هادی(ع) ابراز داشت: تقریبا تمام ایمه ما بویژه امام هادی(ع) به تربیت نیروی انسانی پرداختند؛ یعنی امامان ما افرادی که شایستگی و لیاقت حضور در درس و کلاس ائمه(ع) را داشتند را شناسایی می‌کردند و ضمن آموزش دادن به آن‌ها به تربیتشان نیز می‌پرداختند.

 

این مسؤول ادامه داد: امروز نیروی انسانی هر کشوری یکی از بزرگترین سرمایه‌های آن کشور به شمار می‌آیند، در زمان ائمه(ع) نیز به دلیل اهمیت نیروی انسانی به تربیت و پرورش آنان پرداخته می‌شد.

 

وی با بیان این‌که امامان ما شیوه‌های آموزشی متفاوتی داشتند عنوان کرد: روش‌های تربیتی نیروی انسانی توسط ائمه(ع) متفاوت بوده، برخی در قالب دعا وبرخی در قالب خرید غلامان و کنیزان و آموزش آنان بوده، با این حال شیوه‌ها و نقاط مشترکی نیز وجود  داشته.

 

حجت‌الاسلام نظری درباره شیوه‌های مشترک امامان معصوم(ع) در تربیت شاگردان خاطر نشان کرد: شیوه رفتاری و اخلاص در کار از روش‌های مشترک بین ائمه(ع) در آموزش شاگردان بوده؛ عمل کردن در آموزش دارای اهمیت بسیار است، اگر خود فرد نسبت به انجام کاری که به آن سفارش می‌کند توجه داشته باشد و به آن عمل نماید در فرد مقابل بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

 

وی به نقش اخلاص در آموزش اشاره کرد و عنوان داشت: ائمه(ع) در آموزش و کارشان اخلاص داشتند، یعنی تمام کارهای آنان برای خدا بود، بنابراین اثر ماندگاری بر افراد داشت.

 

این کارشناس دینی با بیان تاثیر گذاری تبیین مبانی دینی بر افراد و جامعه ابراز داشت: یکی از شیوه‌های تربیتی امام هادی(ع) این بود که اصول و مبانی تربیتی دین اسلام را از قرآن و احادیث و روایات به خوبی برای جامعه تبیین می‌کردند و همین باعث می‌شد که مردم بتوانند در مقابل شبهه‌های مختلف ایستادگی کنند.

 

وی عنوان کرد: جریان‌های فکری مختلف در زمان امام هادی(ع) وجود داشت که در زمینه‌های مختلف به شبهه افکنی و ایجاد شک و تردید در باورهای جامعه می‌پرداختند، امام هادی(ع) نیز با تبیین مبانی صحیح و اصول و مبانی دین وبرگزاری جلسات مباحثه و پرسش و پاسخ موجب می‌شد اعتقادات و باورهای مردم مستحکم بماند.

 

حجت‌الاسلام نظری در پایان به راه‌های الگو گیری از ائمه(ع) و به ویژه امام هادی(ع) اشاره کرد و گفت: با مطالعه تاریخ زندگی ائمه(ع) از منابع صحیح و معتبر و همچنین با مطالعه روایات و احادیث آنان می‌توان از آنان الگو گیری کرد./955/302/ب3

ارسال نظرات