۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۹۱۵۴۳
آیت‏الله احمدی فقیه یزدی:

حج با محوریت فرهنگ غدیر بر مسلمان واجب شده است

خبرگزاری رسا ـ آیت‏الله احمدی فقیه یزدی به مناسبت عید غدیر خم گفت: اصل و محور همه اجتماعات اسلامی اجتماع غدیر است و اجتماع حج، نماز جمعه و جماعت به این اصل برمی‏گردد.
حجت الاسلام والمسلمين فقيه يزدي / 1

آیت‏الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناست فرارسیدن عید غدیر خم گفت: جریان غدیر منحصر به فردترین واقعه در ارسال حکم الهی نسبت به دوران همه انبیا و اوصیا الهی است.

 

وی افزود: دلیل این انحصار این است که جریان غدیر جریانی است که خداوند متعال در روزی که از همه مخلوقات خود میثاق گرفت همه انبیا و رسل بر ولایت امیر‏المونین(ع) میثاق بستند و ولایت ایشان را پذیرفتند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ولایت و امامتی که در روز غدیر خم به فرمان خداوند و از سوی پیامبر اعظم(ص) به امام علی(ع) سپرده شد ولایتی ازلی و ابدی در بین مخلوقات است و این طور نیست که تصور کنیم این حکم حکومت موقت و دنیایی برای ایشان بوده است.

 

وی با اشاره به آیه اولی‏الامر تأکید کرد: در این آیه شریف خداوند مردم را به اطاعت از خدا، رسول اکرم(ص) و صاحبان امر دستور می‏دهد که به اذعان مفسران قرآن صاحبان امر امام علی(ع) و فرزندان ایشان هستند، بنابراین همه مسلمانان باید از این خاندان پیروی کنند تا به کمال بشری خود برسند.

 

آیت‏الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: آن حضرت روز غدیر را اصل جماعات معرفی می‏کند و به امام علی(ع) نیز سفارش کردند که غدیر را به عنوان اصل و محور جماعات مسلمانان معرفی کنند بنابراین همه جماعاتی که برای مسلمانان متصور است اعم از اجتماع حج، نماز جمعه و نماز جماعات به یک اصل برمی‏گردد و آن واقعه غدیر خم است.

 

وی با یادآوری از اقدامات اسلامی امام خمینی(ره) در اوائل انقلاب اسلامی تصریح کرد: امام خمینی(ره) بسیار به بزرگداشت شعائر اسلام اعتقاد داشتند و یکی از کارهایی که در این راستا انجام دادند برگزاری جماعت غدیر بود که بحمد‏لله خلف صالح او نیز همین راه را ادامه می‏دهد.

 

آیت‏الله احمدی فقیه یزدی در پایان ابراز داشت: اگر بخواهیم پیام غدیر را موشکافی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که ادله اسلامی امامت را مقامی بالاتر از مقام نبوت می‏داند و وقتی خداوند شخصی را به عنوان امام بر می‏گزیند در واقع او را راه رسیدن به کمال و قرب الهی معرفی کرده است./1329/ت302/ف

ارسال نظرات