۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۲۹۱۶۳۳
معاون فرهنگی رییس جمهور:

کتاب سال عاشورایی، قدم جدیدی در راستای ادبیات است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی رییس جمهور گفت: نشر کتاب سال عاشورایی قدم و گام نویی بوده در ادبیات، پژوهش و نرم افزار معرفتی دینی ما که عاشورا قلب و کانون آن بود.
سيد عباس صالحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی معاون فرهنگی رییس جمهور، در مراسم نخستین دوره جایزه دعبل کتاب سال عاشورا که امروز عصر در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه» برگزار شد، ضمن تسلیت حادثه جانگداز منا و با اشاره به اینکه عاشورا یک ضلع معرفتی اسلامی و شیعی است، گفت: تشیع با سه موضوع غدیر، عاشورا و مهدویت استمرار حیات پیدا کرد.

 

وی افزود: این مفاهیم و باورها پشتوانه اسلام ناب محمدی است و در میان عاشورا موتور تحرک معرفت جامعه اسلام شیعی و اسلام ناب بوده است.

 

معاون فرهنگی رییس جمهور با اشاره به بازسازی مستمر مساله عاشورا در جامعه اسلامی، تصریح کرد: مادام حیات اسلام مسلمانان این دغدغه را داشته‌اند که از تحرک این جنبش عاشورایی کاسته نشود و کارآمدی و کارایی آن در گذر زمان مغشوش نشود.

 

صالحی افزود: روشن اندیشان دینی با همین نگاه دغدغه‌هایی برای این مسیر داشتند و در این میان رواج سه مقوله خرافه‌گری، تحریف‌گرایی و بدعت گرایی در حوزه مفاهیم و مناسک مطعلق به عاشورا است.

 

وی با اشاره به نکته‌هایی از دغدغه روشنفکران و روشنگران دینی نسبت به حوزه معرفتی عاشورا، گفت: دغدغه اول؛ غلبه شعور معرفتی و ایمانی اینکه عاشورا تبدیل به یک همهمه‌ای شود در حالی که نیاز به یک حرکت مستمر رو به جلو دارد؛ دوم تکرار و تقلید مظلومین عاشورا و مفاهیم آن در چنبره تکرارها و تردیدها قرار گیرد؛ سوم جذابیت‌های لازم را برای بیان و ارائه و عرضه پیدا نکند.

 

معاون فرهنگی رییس جمهور در ادامه بیان داشت: چهارم پیام‌های تازه‌ای در انتقال مفاهیم‌ها برای نسل جدید شکل نگیرد و دغدغه آخر روشنفکران حوزه معرفت عاشورایی این است که مبادا پیام‌های متناقض و متفاوت از عاشورا به مردم منتقل شود.

 

صالحی با اشاره به نوید کتاب سال عاشورایی، عنوان کرد: کتاب سال عاشورایی این نوید را می‌دهد که ما به یک پایش بپردازیم تا این پایش فرصتی باشد تا اندوخته‌های درست خود را پیدا و تقدیر کنیم و از سوی دیگر انباشته‌های نادرست را نقد کرده و با آن مواجهه صریح داشته باشیم تا بازار معرفتی کاذب را از بین ببریم تا افشاگر چیزی نباشیم که به نام دین عرضه می‌شود اما از دین بویی نبرده است.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: جایزه دعبل کتاب سال عاشورایی قدم و گام نویی بوده در ادبیات، پژوهش و نرم افزار معرفتی دینی ما که عاشورا قلب و کانون آن است./813/202/ب3

ارسال نظرات