۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۲۹۱۶۷۸
حجت الاسلام عالی مطرح کرد؛

ضرورت مهیا کردن شرایط ازدواج به دلیل وجود فضاهای مجازی مبتذل

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عالی با تأکید بر ضرورت مهیا کردن شرایط ازدواج آسان، گفت: با وجود فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی زمینه تحریک غریزه جنسی در جامعه ما به حداکثر و از طرفی با سخت شدن شرایط ازدواج راه تأمین نیاز جنسی به حداقل رسیده است.
حجت الاسلام مسعود عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مسعود عالی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، شامگاه دیروز در رواق امام خمینی(ره) حرم امام رضا(ع) اظهار کرد: در آخرالزمان حفظ دین سخت است عده بسیاری دچار لغزش در دین می شوند، مردم حیرت و سرگردان هستند؛ دوران تحیر و سرگردانی دورانی است که شیطان با تمام قوا به باور، اعتقادات و ارزش های مردم حمله می کند تا آن ها را دچار سقوط می کند.

 

وی تصریح کرد: تربیت هر فرد از خانواده آغاز می شود از این رو تیرهای شیطان به سمت خانواده است اگر خانواده از هم پاشیده شود، در آن جامعه تربیتی صورت نمی گیرد، خانواده اگر سقوط کند دیگر سربازی برای ولی خدا باقی نمی ماند.

 

عاق والدین و فرزندان دو سویه است

حجت الاسلام عالی با اشاره به زیاد شدن عاق والدین و فرزندان در آخرالزمان بیان کرد: ارتباط فرزندان با پدر و مادرها سست و حرمت ها شکسته می شود، هم فرزندان باعث دلشکستگی والدین و هم آن ها سبب ناراحتی فرزندان می شوند، برخی گمان می کنند عاق و نفرین یک سویه است در حالی که اگر حقوقی که فرزندان بر گردن والدین دارند، ادا نشود ممکن است مورد عاق فرزندان واقع می شوند.

 

آخرالزمان روابط زن و شوهر سست و طلاق زیاد می شود، قطع رحم زیاد می شود، روابط فامیلی و خویشاوندی سست می شود، روابط خانوادگی و فرزندان و والدین سست می شود، پیوندها از هم گسسته می شود.

 

شبکه های مجازی عامل از هم گسستگی پیوندهای خانوادگی

کارشناس دینی رسانه ملی افزود: فرزندان بیش از آن که با پدر و مادر انس داشته باشند با دوستان جنس مخالف خود انس دارند، بیش از آن که با خواهر و برادر خود همراه باشند با گوشی های همراه و شبکه های اجتماعی مشغولند.

 

وی با اشاره به فاصله ایجاد شده بین افراد از سوی شبکه های مجازی خاطرنشان کرد: گاهی چندین نفر در یک خانه نشسته اما هر کدام با گوشی همراه خود سرگرم هستند در حالی که جسم شان پیش هم هست اما دل هایشان با هم نیست، فضاهای مجازی دورها را نزدیک و نزدیک ها را از هم دور کرده است؛ کسانی که بهم نزدیک هستند از هم فاصله گرفته و آن هایی که به لحاظ فیزیکی از هم دور هستند به واسطه این فضاهای مجازی نزدیک شده اند.

 

حجت الاسلام عالی ادامه داد: امروز ما در وضعیتی قرار گرفتیم که شیطان باورها و اعتقادات مردم را نشانه گرفته است، زیاد شدن طلاق در جامعه شیعه امیرمؤمنان (ع) که به طور متوسط در هر 10 ازدواج چهار طلاق ارخ می دهد، از دیگر نشانه های آخرالزمان است.

 

اخلاق دیدنی است نه شنیدنی

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم یادآور شد: در چنین وضعیتی نیازمند تذکر و توجه به سیره اهل بیت(ع) هستیم به ویژه کسانی که مربی هستند؛ پدر و مادر، معلم کسانی که کار فرهنگی می کنند و روی دیگران تأثیر گذارند.

 

وی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) با کلاس آموزشی و سخنرانی مردم را مؤمن نکرد بلکه با عمل و رفتارشان مردم را به دین دعوت کردند، تصریح کرد: تربیت، اخلاق و عرفان بیش از آن که شنیدنی باشد، دیدنی است؛ یعنی در عمل باید نشان داد، انسان باید اخلاق را در کسی ببیند تا تأثیر بپذیرد، ولی رفتار یک مربی که خود ضعف اخلاقی دارد، خنثی کننده تمام آموزش های اخلاقی است.

 

کارشناس دینی رسانه ملی مطرح کرد: بزرگتر خانواده باید با عملش دینداری را به فرزندانش نشان دهد و بیاموزد، بزرگترها با نماز خواندن خود باید نشانگر آثار آن باشند؛ خوش خلقی، دروغ نگفتن، غیبت نکردن، آبروی کسی را نبردن و سایر آثار نماز باید در رفتار آن ها مشهود باشد.

 

وی تصریح کرد: اعمال عبادی پدر و مادر چون نماز، روزه، حجاب، عزاداری و سینه زنی بدون اخلاق دینی به فرزندان صدمه و آسیب جدی می زند؛ پدری که متدین و اهل نماز اول وقت است، اما اخلاق نیکو ندارد و در دل فرزندش با دیدن او رعب و وحشت ایجاد می شود، نمی تواند الگوی عملی دین برای فرزندش باشد، در نتیجه وقتی فرزندان عمل دینی از پدر و مادر می بینند اما اخلاق دینی نمی بییند، دین گریز می شوند.

 

حجت الاسلام عالی بیان کرد: فضای دینی برای فرزندان ایجاد کنیم، آن ها را همراه خود به مسجد و جلسات مذهبی ببریم، هر چندوقت یکبار در منزل جلسه مذهبی با حضور فرزندان و دوستانشان برگزار کنیم.

ضرورت مهیای شرایط ازدواج

وی با تأکید بر ایجاد شرایط ازدواج آسان از سوی خانواده ها گفت: شدیدترین غریزه انسان شهوت و غضب است که اگر شهوت هیجانی و طوفانی شود مهارش آسان نیست و امروز با وجود عوامل تحریک زای فراوان جوانان را منع از گناه می کنیم.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار کرد: در دین ما عوامل تحریک غریزه جنسی حداقل اما راه های تأمین نیاز جنسی حداکثر است؛ ازدواج آسان، تعدد زوج و ازدواج موقت با شرایط خودش راه های تأمین نیازجنسی از منظر اسلام است اما متأسفانه در جامعه ما عکس این موضوع اتفاق افتاده است.

 

به گفته وی وجود فضاهای مجازی و 300 میلیون سایت مبتذل و غیر اخلاقی، اختلاط محیط های کاری و آموزشی زمینه تحریک را به حداکثر رسانده و از طرفی راه های تأمین نیاز جنسی در جامعه ما به حداقل رسیده است.

 

حجت الاسلام عالی افزود: راه های تأمین نیاز جنسی برای جوانان بسته شده است؛ از ازدواج غولی وحشتناک ساخته شده که کسی به طرف آن نمی رود، تعدد زوجات هم وجود ندارد، فرهنگ ازدواج موقت هم نداریم با این شرایط به جوانان می گوییم سراغ گناه نروید.

 

کارشناس دینی رسانه ملی ابراز کرد: به این اینجا که می رسد تقصیر را گردن هم می اندازیم و تا وقتی دلیل این کوتاهی ها بین دولت و خانواده در چرخش باشد راهی پیش نمی بریم.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خود ما باید زمینه ساز ازدواج آسان برای دختر و پسرانمان باشیم به تدریج ازدواج باید به ازدواج دانشجویی ضمن آموزش کافی برسد؛ برای پایین آمدن سن ازدواج باید ازدواج ها را آسان کنیم، پدر و مادرها کمک کنند تا این سنت الهی در جامعه ترویج پیدا کند و جوانان به آسانی تشکیل خانواده دهند./1308/201/ب3

ارسال نظرات