تربیت، هدایت تدریجی مخلوقات به سمت کمال است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجتالاسلام سیدمهدی حائری قزوینی، استاد حوزه علمیه، صبح امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه مرحوم محمدی نسب برگزار شد به بیان و بررسی تفسیر سوره مبارکه فلق پرداخت و با ابراز این نکته که یکی از اسمای بزرگ الهی که پیامبران و ائمه(ع) اغلب اوقات با آن خداوند را مورد خطاب قرار میدادند «رب» است، گفت: «رب» به معنای مربّی است و از منظر شیخ بهایی به کسی «رب» میگویند که شیئ یا فرد مورد نظرش را به صورت تدریجی به سوی کمال هدایت کند و او را ترقی بخشد، که به این امر تدریجی تربیت گفته میشود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مخلوقات نمیتوانند به معنای واقعی کلمه «رب» باشند و این اسم در بین مخلوقات به مجاز استفاده میشود، عنوان داشت: یک مخلوق هیچگاه نمیتواند شیئ یا فرد مورد نظرش را به طور تمام و کمال برای هدفی تربیت کند و این امر فقط از دست خداوند برمیآید که مربّی واقعی است و اگر گاها در جامعه به کسانی لقب مربّی را میدهند، از مجاز این لقب استفاده میکنند.
حجتالاسلام حائری با اشاره به این موضوع که تربیت دارای دو وجه تکوینی و تشریحی است، ابراز داشت: تربیت تکوینی در همین دنیا صورت میگیرد و همان نظم و انضباط و به همپیوستگی نظام خلقت میباشد که به وضوح قابل ملاحظه است و میشود به سادگی آن را در وجود تمام مخلوقات مشاهده کرد و این تربیتی است که فقط از جانب خداوند متعال میباشد.
این مفسر قرآن کریم تربیت تشریحی را قوانینی که از جانب خداوند برای انسانها وضع شده تا آنها را به کمال برساند دانست و افزود: این نوع تربیت برای خداوند هیچ سود و منفعتی ندارد و تنها برای به کمال رساندن انسانها میباشد و اگر خداوند احکامی را برای انسان واجب کرده است برای این است که خود انسان به کمال برسد و هدایت واقعی را بیابد.
این استاد حوزه علمیه، احکام الهی را دارای فلسفههای گوناگون دانست و اظهار داشت: احکام و قوانینی که خداوند برای نظام خلقت وضع کرده است حکمتهایی دارد که بشر تا به حال نتوانسته به همه آنها دست یابد و فقط در روایات به فلسفه تعدادی از احکام الهی اشاره شده اما چیزی که در اینباره مشهود است این است که احکام برای رسیدن ما به کمال وضع شدهاند./874/202/ب1