۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۲۹۱۷۳۶
آیت الله علوی گرگانی مطرح کرد؛

صحیفه سجادیه منبع جامع علمی و معرفتی و کلامی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله علوی گرگانی گفت: بایستی بر مفاهیم و عبارات صحیفه سجادیه دقت زیادی صورت بگیرد و صرف روخوانی نباشد چراکه این کتاب منبعی جامع درمطالب علمی و معرفتی و کلامی است.
 آيت الله علوي گرگاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی گرگانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، ضمن تقدیر و تشکر از حضور این اعضا، اظهار داشت: خیلی مسرور و خوشحالیم که این دیدار در آستانه عید سعید غدیر قرار گرفت هرچند با فاجعه اخیر در منا برای کسی عیدی باقی نماند.

 

وی ادامه داد: حادثه منا از جمله حوادث بی سابقه در تاریخ است که این سیل جمعیت در مکانی معنوی از بین بروند و انشاءالله خداوند انتقام این عزیزان را از مسببین این فاجعه اسفناک بگیرد.

 

حضرت آیت الله علوی گرگانی در ادامه توسل به حضرت سجاد(ع) و توجه به صحیفه سجادیه ایشان را بسیار مهم و با ارزش خواند و ابراز داشت: صحیفه سجادیه در زمره کتبی همچون قرآن و نهج البلاغه قرار دارد چراکه مشتمل بر مسائل مهمی بوده و از هرجهت قابل استفاده است.

 

وی ادامه داد: هر کدام از ائمه معصومین(ع) در زمان خود مسئولیت های مهمی را بر عهده داشتند و در محدوده تکالیفی که از جانب خدا برای آنها تعیین شده بود، فعالیت می کردند، امام سجاد(ع) نیز از آنجا که در جو خفقان اموی قرار داشت و بنی امیه بعد از واقعه کربلا ترس حمله از جانب علویان را داشتند به شدت حضرت را تحت کنترل قرار داده بودند به خاطر همین حضرت معارف بلند علمی و کلامی را در قالب دعا برای مردم بیان کردند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد: بایستی بر مفاهیم و عبارات صحیفه سجادیه دقت زیادی صورت بگیرد و صرف روخوانی نباشد چراکه این کتاب منبعی جامع درمطالب علمی و معرفتی است و خدا را شاکریم که کنگره امام سجاد(ع) توانست تا حد مطلوبی بر این مسأله جامه عمل بپوشد؛ اما باید دقت شود که باز هم کافی نیست و تلاش های بیشتری در این زمینه لازم است.

 

وی با اشاره به اهمیت امام سجاد(ع) به علم و عالم، ابراز داشت: از امام محمد باقر(ع) نقل شده که می فرماید پدرم امام سجاد(ع) هرگاه جوانانی را می دید که دور هم نشسته اند و دنبال کسب علم هستند نزدیک آنها می رفت و از آنها تجلیل می کرد.

 

حضرت آیت الله علوی گرگانی کارهای کنگره امام سجاد(ع) را در ارتقای فرهنگ دینی مهم برشمرد و عنوان کرد: وقتی در روایت می فرماید«ید الله مع الجماعه»، نشان می دهد کارهای دسته جمعی در هر زمینه ای به ویژه اهل بیت(ع) از ارزش بیشتری برخوردار است و در آیه ای است که خداوند می فرماید اگر مردم همگی به موعظه های خدا عمل کنند خداوند آنها را کمک می کند و راه را نشان داده و به آنها اجر عظیم عنایت می کند «وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما یُوعَظُونَ بِهِ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبیتاً*وَ إِذاً لَآتَیْناهُمْ مِنْ لَدُنَّا أَجْراً عَظیماً*وَ لَهَدَیْناهُمْ صِراطاً مُسْتَقیماً».

 

وی اظهار داشت: در روایتی زیبا از امام سجاد(ع) داریم که شخصی در محضر امام سجاد(ع) از دنیا شکایت می کرد؛ حضرت در جواب فرمود «مصیبت، دنیا نیست بلکه مصیبت تمام شدن عمر بدون توشه، خوردن غذا بدون دانستن حلال یا حرام بودن آن و نزدیک بودن قیامت است» که انشاءالله موعظه ای و یادگاری از طرف من برای شما باشد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه در پایان عنوان کرد: سعی کنید در کارهایتان کمی مردم را متنبه تر کنید و به یاد قیامت بیاندازید و با تکیه بر سخنان اهل بیت(ع) مردم را از غفلت بیرون آورید و سلام ما را به همه اعضا برسانید و بنده دعا می کنم در سایه حضرت ولی عصر و ولایت فقیه موفق و پیرزو باشید./1330/پ202/ج

 

ارسال نظرات