۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۲۹۱۸۱۰

چند خبر کوتاه از رادیو معارف

خبرگزاری رسا ـ «دریا در غدیر» درباره پیوند غدیر و مهدویت، «برکرانه نور» تبیین دلایل وحیانی و تاریخی تعلق فلسطین به مسلمانان، «فقه پویا» بررسی فقهی توسعه مسجد الحرام و برنامه «تا چشمه غدیر» تبیین مستندات و پیام خطبه غدیر از جمله برنامه­های رادیو معارف است.
راديو معارف
به گزارش خبرگزاری رسا، دریا در غدیر» درباره پیوند غدیر و مهدویت، «برکرانه نور» تبیین دلایل وحیانی و تاریخی تعلق فلسطین به مسلمانان، «فقه پویا» بررسی فقهی توسعه مسجد الحرام و برنامه «تا چشمه غدیر» تبیین مستندات و پیام خطبه غدیر از جمله برنامههای رادیو معارف است.

 

دریا در غدیر

همزمان با عیدسعید غدیر ویژه برنامه زنده «دریا در غدیر» به روی آنتن می‌رود.

 

حجت الاسلام محمد رضا نصوری کارشناس مباحث مهدوی در این ویژه برنامه ضمن تبیین پیوند غدیر و مهدویت از احتجاجات ائمه اطهار (ع) به واقعه غدیر، ظرفیت پژوهشی غدیر برای فریقین همچنین سجایای اخلاقی و سیره عبادی اجتماعی امیرمؤمنان(ع) سخن خواهد گفت.

 

«دریا در غدیر» با تلاش گروه فقه و اندیشه رادیو معارف به تهیه کنندگی اکبر طالبی نیا و گویندگی محمد جواد محمدی جمعه 10 مهر ساعت 40: 8 از صدای فضیلت پخش می‌شود.

 

تبیین دلایل وحیانی و تاریخی تعلق فلسطین به مسلمانان

حضرت آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیات 52 تا 68 سوره مبارکه شعرا، داستان هلاکت فرعونیان را تبیین و دلایل وحیانی تعلق فلسطین به امت اسلام را بازگو می‌کنند.

 حضرت آیت الله جوادی آملی در برنامه «برکرانه نور» عبور قوم بنی اسراییل از رود نیل و احتمال عدم مراجعه آنان به مصر را بیان و مسلمان شدن ساکنان فلسطین را پس از ظهور اسلام را از نگاه مورخان بازخوانی می‌کنند.

 

این مفسر بزرگ قرآن کریم در برنامه برکرانه نور که هشتم مهرماه از رادیو معارف پخش می‌شود با دلایل وحیانی و نیز تاریخی، تعلق سرزمین فلسطین به مسلمانان را اثبات می‌کنند و حضور یهودیان صهیونیزم را مصداق ظلم و غصب فرعونی می‌دانند.

 

 گفتنی است برنامه «برکرانه نور» هر هفته شنبه تا چهار شنبه ساعت 6 بامداد پخش و در ساعت 21.30 بازپخش می‌شود.

 

 

 

بررسی فقهی توسعه مسجد الحرام

  چند سالی است که با دستور پادشاه عربستان طرح تخریب کامل مسجدالحرام به غیر از بنای کعبه برای توسعه آن دنبال می‌شود. طراح توسعه مسجد الحرام یکی از شرکت‌های انگلیسی است از این رو در معماری ساختمان‌ها و هتل‌های مکه از نمادهای غربی فراوان استفاده می‌شود و مسجدالحرام نیز از این آسیب‌های جدی بی بهره نیست.

 

از آنجا که هر گونه ساخت و ساز و تغییرات در منظره و دورنمای کعبه، طواف، مقام و جایگاه نماز طواف و نماز جماعت باید با رعایت موازین شرعی انجام شود برنامه «فقه پویا» پنجشنبه 9 مهر با حضور حجج اسلام و المسلمین مهدی درگاهی و رضا عندلیبی به بررسی ابعاد فقهی توسعه مسجد الحرام می‌پردازند.

 

«فقه پویا» کاری از گروه فقه و اندیشه به تهیه کنندگی محمدجواد طوسی با اجرای کارشناسی سیدمرتضی موسوی نژاد پنجشنبه هاساعت 45: 14 از رادیو سراسری معارف پخش می‌شود.

 

همراه با جرعه نوشان چشمه غدیر

رادیو معارف در دهه ولایت با برنامه «تا چشمه غدیر» به تبیین مستندات و پیام خطبه غدیر می‌پردازد.

 

حجت الاسلام حامد رحمت کاشانی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه زنده «تا چشمه غدیر» از مستندات خطابه غدیر در نگاه فریقین و پیام خطبه غدیر با معارف جویان سخن می‌گوید.

 

این ویژه برنامه زنده رادیویی با بخش‌هایی متنوع از جمله مسابقه، ارائه مباحث کارشناسی در موضوع غدیر و کلام بزرگان لحظات پرباری را برای مخاطبان تدارک دیده است از جمله بخش «جرعه نوشان غدیر» که به معرفی شخصیت‌های جهان اسلام و آثار آنان پیرامون واقعه غدیر اختصاص دارد.

 

همچنین با هدف ترویج فرهنگ غدیر مبتنی بر سیره امام علی علیه السلام در اطعام فقرا و نیازمندان، حجت الاسلام و المسلمین مشکوری در بخش «مائده خورشید» با اشاره به اهمیت برپایی سفره‌های کریمانه اطعام به معرفی مراکز خیریه و خیرین فعال در اطعام مساکین و نیازمندان و ضرورت ترویج این سنت حسنه می‌پردازد.

 

ویژه برنامه «تا چشمه غدیر» در لحظات ملکوتی مغرب مخاطبان را به شنیدن آوای ملکوتی اذان مغرب به افق قم از جوار حرم امن الهی دعوت می‌کند.

 

گفتنی است برنامه «تاچشمه غدیر» که پخش آن همزمان با عید قربان و اولین روز دهه ولایت آغاز شده و تا عید سعید غدیر ادامه خواهد داشت با تلاش گروه قرآن و اهل بیت به تهیه کنندگی محمد حسین پور و اجرای سید حمید حسینی هر روز از ساعت 17 تا 30: 18 از صدای فضیلت پخش می‌شود./998/ت302/ف

 

منبع: رادیو معارف

ارسال نظرات