۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۲۹۱۹۲۶
حجت الاسلام جوادی تشریح کرد؛

ولایت امیرالمؤمنین؛ مهمترین نعمتی که قیامت در مورد آن سؤال می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با استناد به آیه اکمال ولایت امیرالمؤمنین(ع) را بزرگترین نعمت الهی دانست و گفت: در روز قیامت از این نعمت ولایت امیرالمؤمنین(ع) از ما سؤال خواهند کرد.
حجت الاسلام عليرضا جوادي،رييس مرکز آموزش نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا جوادی رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری شب گذشته در جلسه هفتگی هیأت فاطمیون که به مناسبت بزرگداشت عید غدیر و محکومیت جنایات آل‌سعود برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از اوصاف خداوند رحمانیت و رحیمیت است، اظهارداشت: رحمت الهی سبب می‌شود یک موجود ناقصی از نقصان به تکامل برسد.

وی  با بیان اینکه رحمت الهی به دو بخش رحمانیه و رحیمیه تقسیم بندی می‌شود، گفت: یک رحمت عام داریم که همه موجودات را شامل می شود اما برخی رحمت های الهی شامل موجوادت خاصی می شود؛ برخی حتی پس از قیامت نیز تحت رحمت الهی قرار می گیرند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در توضیح عبارت « وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ » در آیه 156 سوره اعراف، بیان داشت: تمام موجودات عالم رحمت الهی را جذب می کنند اما قابلیت قابل متفاوت است و همه یکسان از این رحمت استفاده نمی کنند؛ ظرف وجودی انسان در دریافت رحمت خداوند بسیار مهم است.

حجت الاسلام جوادی با اشاره به آیه«کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» گفت: یعنی خداوند بر خود واجب کرده است که رحمتش را شامل حال بندگان کنند؛ «یا مَنْسَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ» که در ادعیه آمده است یعنی رحمت خداوند بر غضبش سقبت دارد.

رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری منشاء و منبع این رحمت را براساس زیارت جامعه کبیره امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(ع) خواند و گفت: بنابراین به غیر از این بزرگواران اگر در هر خانه ای را بزنی و به سراغ هر مکتبی بروید برای اینکه نقصان وجودت به تکامل برسد، موفق نخواهی شد؛ خزانه دار علم خداوند این خانواده هستند.

وی اظهار داشت: وقتی خداوند می خواهد از هویت خویش بگوید و خود را معرفی کند همواره از ضمیر «هو» استفاده می کند یعنی خدا کسی است که چیستی او برای ما قابل فهم نیست؛ بنابراین ذات خدا و حقیقت هویت او برای انسان ها ناشناخته و غیر قابل دست رس است؛ به همین دلیل علی (ع) از بحث پیرامون ذات خداوند نهی فرموده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: با این وجود خداوند اراده کرد خود را به موجوداتش نشان دهد به همین دلیل فرمود من یک گنج مخفی بودم و اراده کردم خودم را معرفی کنم؛ برای معرفی خویش شاهکار به خرج داد، پنج تن آل ابا را خلق کرد و با وجود این خانواده خود را معرفی کرد؛ از این زاویه بحث امامت خیلی شیرین و با عظمت است.

حجت الاسلام جوادی افزود: ائمه اطهار(ع) آینه ای هستند که تماما جمال خدا را نشان می دهند؛ نه اینکه خداوند در آنها حلول کند بلکه مانند آینه تجلی خداوند هستند، بر همین اساس پیامبر(ص) فرمود رضایت امیرالمؤمنین(ع) و فاطمه(س) رضایت خداوند است.

رییس مرکز آموزش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: وقتی چنین نگاهی به ائمه(ع) داشته باشیم دیگر شبهات وهابیت بسیار سطح پایین به نظر می آید؛ اگر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آیینه تمام نمای خداوند هستند دیگر جای بحث نیست که بگوییم معصوم هستند یا خیر.

وی به آیه « وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِکَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِیسَ أَبَى وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ» اشاره کرد و بیان داشت: وقتی خداوند به ملائکه امر کرد که به آدم سجده کنند و شیطان سرباز زد، خداوند او را توبیخ کرد و فرمود« قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنتَ مِنَ الْعَالِینَ»؛ از پیامبر(ص) پرسیدند عالین چه کسانی هستند از سجده بر آدم مستثنی شده اند، پیامبر(ص) فرمود من، علی(ع)، فاطمه، حسن و حسین؛ به خاطر وجود ما بر آدم سجده کردند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شرح آیه « الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی » گفت: روز غدیر خداوند فرمود ولایت علی(ع) نعمت من برشما است در جای دیگر فرمود «  وَآتَاکُم مِّن کُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ کَفَّارٌ»؛ در روایت داریم پیامبر(ص) فرمود هیچ کس به اندازه خداوند و من علی(ع) را نشناخت؛ بنابراین در روز قیامت از این نعمت ولایت امیرالمؤمنین(ع) از ما سؤال خواهند کرد./928/پ202/ف

ارسال نظرات