۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱
کد خبر: ۲۹۱۹۲۹
حجت‌الاسلام عالی:

امر و نهی زیاد سبب دین‌‌ گریزی جوانان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی تربیت دینی سالم را «فضاسازی برای انتخاب راه دین توسط فرزندان» تعریف کرد و گفت: هنگام تربیت فرزند، امر و نهی های پی در پی سبب زدگی جوان می شود.
حجت الاسلام عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، در هشتمین روز از دهه ولایت، مراسم گرامیداشت این ایام فرخنده شب گذشته در محل مجتمع بقیه الله مشهد برگزار شد.

 

بهترین راه تربیت فرزندان، فضاسازی دینی است

دراین مراسم حجت الاسلام عالی با اشاره به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب درخصوص سبک زندگی اسلامی ایرانی گفت: یکی از بخش هایی که زیربنای این بحث است، موضوع اصول تربیت نسل و ساختن آینده تضمین شده برای جامعه است. این موضوع هم چیزی نیست که فقط با نماز اول وقت والدین و صرف عمل کردن به اعمال واجب محقق شود، کما اینکه امروز می بینیم پدر هیأتی که نماز اول وقتش ترک نمی شود بامادر محجبّه که اوهم نمازاول وقت می خواند، بچه های ناسالم دارند.

 

وی تربیت فرزند ناصالح ازجانب پدر و مادر مذهبی و یا تربیت فرزند دیندار از پدر و مادر نامقید را ثمره تفاوت در عقیده و رفتار دانست و گفت: ببینید مثلا اگر پدری اهل مسجد رفتن باشد و نمازخوان اما درخانه رأفت و مهربانی نداشته باشد، ابدا برای فرزندانش الگوی خوبی نیست یا اینکه اگر مادری محجبّه باشد و مذهبی اما در کنار خانواده زخم زبان بزند و غیبت کند، چهره مناسبی برای کودکانش ندارد. متأسفانه قضیه به اینجا ختم نمی شود، اینگونه مثالها چهره دین راهم تخریب می کنند.

 

حجت الاسلام عالی ادامه داد: در اینگونه مواقع فرزند اینها از خود می پرسد این چه دینی است که پیروانش اینطور بداخلاق یا بدگو هستند پس به صورت خودکار در مقابل دین حالت مقابله می گیرد. اما ازآن طرف، پدرومادری هم هستند که تقیدّات دینی ندارند اما در خانه با هم مهربان و خوش رفتارند، همین مهربانی آرامشی را درتربیت فرزندان بوجود می آورد که فطرت دینگرای آن نوجوان یاجوان سالم می ماند و بعدها وی را به سمت حقیقت می کشاند.

 

وی تربیت دینی سالم را «فضاسازی برای انتخاب راه دین توسط فرزندان» تعریف کرد و اظهار داشت: هنگام تربیت فرزند، امر و نهی های پی درپی فقط باعث زدگی جوان می شود. باید به جای دستوردادن های پشت سرهم، به صورت نرم فضای خانواده را به سمت دین متمایل کرد تا این فضاسازی دینی برای جوان پیش زمینه دینی ایجاد کند. به این کار، تربیت غیرمستقیم می گویند.

 

مداومت بریاد خدا، یکی از راههای فضاسازی دینی است

حجت الاسلام عالی سپس به ذکر راه های مختلف فضاسازی دینی پرداخت و گفت: یکی از راه های فضاسازی دینی برای تربیت غیر مستقیم فرزندان، اقامه جلسات و هیئات مذهبی است. ببینید اگر توانایی اطعام کردن و برگزاری مراسم رسمی را دارید که چه بهتر اما اگر نشد ایرادی ندارد. می شود فقط با یک استکان چای برای هر نفر، عده ای را جمع کرد و به صورت دسته جمعی، حدیث کساء یا زیارت عاشورایی خواند و برای سیدالشّهدا ذکر مصیبتی کرد. این کارها نور و برکت رابه خانواده می آورد.

 

وی به روایتی از پیامبراکرم (ص) اشاره کرد و گفت: همانطور که هنگام مشاهده آسمان، بعضی از ستاره ها پرنور و بعضی کم نورترند، هنگامی که ملائکه ازآسمانها زمین را می نگرند، بعضی از خانه هاپرنور وبعضی دیگر کم نورترند. درروایتی ازحضرت محمّد(ص) داریم خانه های پرنور به خاطر ذکر خدا و تلاوت قرآن درآنهاست که به چشم عرشیان بیشتر می آیند و عزیزترند. دعای اهالی این منازل هم گیراتر و نزد خدا محبوب تر است.

 

حجت الاسلام عالی روبه جمع حاضر پرسید: حالا به نظرشما، خانه ای که درآن نزدیک به سه هزار شبکه ماهواره ای وجود دارد، خانه ذکر است یا خانه غفلت؟ این خانه اساسا می تواند نورالهی را به خود ببیند؟ درروایتی داریم برای خانه ای که درآن ذکر خدا جاری باشد، «تَنَزَّلُ المَلائِکَه» یعنی ملائکه نازل می شوند، «تَهَجَّرُ الشَّیاطین» یعنی شیاطین و بلاهایش دفع می گردد و«تَنَزَّلُ البَرکَه» یعنی برکتی نازل می گردد. فلذا درخانه هایی که با ماهواره وبی بندو باری ازخدا دورمی شوند، برکتی هم وجود نخواهد داشت.

 

باد مقدمات ازدواج آسان برای جوانان را بوجود بیاوریم

وی گفت: دومین کاری که برای فضاسازی دینی درخانواده باید انجام شود، فراهم کردم مقدمات ازدواج آسان برای جوانان است. یکی ازدلایلی که باعث شده افسردگی و ناامیدی درمیان جوانان ما بوجود بیاید، همین شرایط و بایدهای ساختگی است که بعضی از والدین به عناون شرط و شروط ازدواج جوان خود مطرح می کنند و راه را برای او بیشتر سخت می کنند. باید برخدا توکّل کرد؛ چراکه پروزدگار وعده داده است که ازدواج کنید تا خدا شما را ازفضل خود بی نیاز کند.

 

ساده ترین راه فضاسازی دینی، خوش خلقی درخانواده است

حجت الاسلام عالی سومین راه فضاسازی دینی را خوش خلقی و خوش رفتاری با خانواده دانست و اظهار داشت: ممکن است برای خانواده ای برگزاری مجالس جمعی به هیچ وجه مقدور نباشد یا اینکه جوان آماده ازدواج درمیان خود نداشته باشند. دراین حالات، ساده ترین و کم خرج ترین کار ممکن همان خوش خلقی و خوش رفتاری درخانه است که میتواند بدون هیچ هزینه ای، نور ولایت و محبت اهل بیت را به دل فرزندان یک خانواده بتاباند.

 

وی در پایان تصریح کرد: با رفتار محبت آمیز، با تلاوت قرآن و تداوم بریاد خدا، با برگزاری جلسات کوچک مذهبی وبا تسهیل ازدواج برای جوانان نور ولایت الهی و صفای محبت اهل بیت(ع) رابه خانه هایتان بیاورید تا به لطف این نورالهی، فرزندانی دیندار وباایمان به اسلام و انقلاب تقدیم کنید؛ چراکه فرزندان شما سربازان امام زمان(عج) خواهند بود./863/202/ب3

 

ارسال نظرات