۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۴
کد خبر: ۲۹۱۹۳۶
عضو شورای ارزشیابی هنرمندان کشور:

عکس فتو ژورنالیسم باید سریع و گویا باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای ارزشیابی هنرمندان کشور گفت: در عکاسی فتوژورنالیسم فاکتور سرعت خیلی مهم است و باید با دقت تمام لحظه ها را شکار کرد و به سرعت آن را خبری کرد تا از تازگی نیفتد.
امير علي جواديان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امیر علی جوادیان، عضو شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، شب گذشته در نشست تخصصی فتوژورنالیسم، در نگارستان اشراق قم، گفت: هیچ‌گاه به این اندازه دانشجوی عکاسی در ایران نبوده است و شما دانشجویان باید از این همه سوژه که در ایران وجود دارد مانند مراسم مختلف و عزاداری‌ها با سنت‌های متفاوت استفاده کنید و قدر این نعمت را بدانید.

وی با بیان این که بیش از 110 شاخه عکاسی تاکنون شناخته شده است، افزود: یکی از این شاخه‌ها عکاسی فتوژورنالیسم است که به عکس‌هایی می‌گویند که به مطبوعات می‌روند و کارآیی خبری دارند.

جوادیان با اشاره به این که عکاسی در هر شاخه روایت گر زندگی انسان است، اظهار داشت: برای هر کدام از این شاخه‌ها نیازمند دو نوع شناخت هستیم که اول شناخت فنی نسبت به لوازم مورد نیاز عکاسی و جدیدترین تکنولوژی و دوم شناخت محیط و ارزش‌های قومی مردمی که می‌خواهیم زندگی آنها را روایت کنیم.

وی افزود: وارد شدن به حریم خصوصی از خصوصیات یک عکاس فتوژورنالیسم است و اگر نتوانیم این کار را بکنیم در این شاخه پیشرفت نخواهیم کرد.

استاد دانشکده هنر اولین قدم برای عکاسی فتوژورنالیسم را داشتن روابط عمومی بالا و انسان شناسی دانست و خاطرنشان کرد: در این شاخه باید بتوانیم با افراد مختلف رابطه بر قرار کنیم و با اصطلاحات و زبان خودشان با آنها صحبت کنیم تا ما را یکی از خود بدانند و به حریم خصوصی خود راه دهند.

وی با بیان این که این قابلیت به تدریج به وجود می‌آید، گفت: برای مثال برای قومی که عرق قومی زیادی دارند باید بتوانیم با لهجه خودشان حرف بزنیم تا بتوانیم از مناظر بکر و خاص محلی عکس بگیریم و این ترفند قابل آموزش نیست و باید با تجربه حاصل شود.

عضو شورای ارزشیابی هنرمندان کشور افزود: در عکاسی فتوژورنالیسم فاکتور سرعت خیلی مهم است  و باید با دقت تمام لحظه ها را شکار کرد و به سرعت آن را خبری کرد تا از تازگی نیفتد زیرا یکی از ارزش‌های خبر تازگی است و وقتی با تأخیر به مردم ارائه شود دیگر آن تأثیر اولیه را نخواهد داشت.

وی یکی دیگر از خصوصیات عکس را سندیت آن دانست و اظهار داشت: در فتح خرمشهر تا زمانی که عکس‌های آن منتشر نشد مردم باور نمی‌کردند که خرمشهر آزاد شده است، به محض انتشار عکس‌های آن مردم باور کردند.

جوادیان در پایان با ارائه چند نمونه از عکس‌های خود به شیوه‌های عکاسی فتوژورنالیسم پرداخت و نقش ارزشهای خبری را در گرفتن عکس بیان کرد./843/پ202/ی
ارسال نظرات