۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۲۹۲۰۷۴
مسؤول امور طلاب قزوین:

تعصب دوران جاهلیت سبب انحراف در واقعه غدیر شد

خبرگزاری گزاری رسا ـ مسؤول امور طلاب قزوین گفت: برخی خواص درک صحیحی از دین پیامبر اکرم(ص) نداشتند، از تفسیر آیات قرآن نیز آگاهی زیادی نداشتند، همچنین هنوز از تعصبات دوران جاهلیت دور نشده بودند و همین امر علت انحراف در واقعه غدیر شد.
غدير خم

حجت‌الاسلام علاءالدین صفی خانی مسؤول امور طلاب قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین در بیان جایگاه و اهمیت عید غدیر خم گفت: غدیر استمرار حکومت انبیاء با امامت ائمه اطهار(ع) به امر خدا است، زیرا پیامبر اکرم(ص) بدون اجازه خدا کاری انجام نمی‌دهد؛ در معرفی خط امامت و ولایت برای مردم نیز به گفته خدا عمل کرده است.

 

مسؤول امور طلاب قزوین با اشاره به رابطه میان واقعه غدیر و ولایت عنوان کرد: عید غدیر آغاز ولایت است و پس از آن مردم متوجه شدند که آیاتی که درمورد ولایت در قرآن وجود دارد در شأن امیر مؤمنان(ع) نازل شده‌ است، اما تا پیش  از آن مردم نسبت به بسیاری از آیاتی که در مورد ولایت بود تشخیص درستی نداشتند.

 

وی با بیان این‌که پس از واقعه غدیر عده‌ای از خواص هنوز تعصبات دوره جاهلیت را دارا بودند، ابراز داشت: برخی خواص درک صحیحی از دین پیامبر اکرم(ص) نداشتند، از تفسیر آیات نیز آگاهی زیادی نداشتند، همچنین هنوز از تعصبات دوران جاهلیت دور نشده بودند و همین امر علت انحراف در واقعه غدیر شد.

 

حجت‌الاسلام صفی خانی به علت کم توجهی به واقعه غدیر در گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در گذشته حاکمان جور مانع از زنده نگه داشتن واقعه غدیر می‌شدند، درصورتی که اگر مانند واقعه عاشورا مورد توجه قرار می‌گرفت شناسایی آن برای مردم بیشتر می‌شد، البته در حال حاضر تقریبا به میزان کافی ابعاد مختلف غدیر برای مردم تبیین می‌شود.

 

وی با بیان این‌که حوزه‌های علمیه غدیر را زنده نگه داشته‌اند بیان کرد: به وضوح مشخص است که حوزه‌های علمیه با نوشتن کتاب‌هایی مانند «الغدیر» و بیان واقعه غدیر با مستندات تشیع و تسنن غدیر را زنده نگه داشته‌اند و اهل تسنن نیز اگر با دیدی علمی به موضوع واقعه غدیر نگاه کنند آن را خواهند پذیرفت.

 

حجت‌الاسلام صفی خانی در پایان گفت: غدیر احیاء تشیع است، بنابراین لازم است افرادی که معتقد به آن هستند راه، روش و منش پیشوای خود را مورد توجه قرار دهند و شیوه زندگی خود را مشابه با شیوه زندگی صاحب غدیر سازند تا  در میان سایرین سربلند شوند./955/302/ب3

ارسال نظرات