۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۲۸۵
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی:

نهیب رهبرانقلاب دولت عربستان را به عذرخواهی وادارکرد/ مسؤولان با جرأت در برابر زورگویی ها ایستادگی کنند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با بیان این که نهیب رهبری عظیم الشأن انقلاب آل سعود را به عذرخواهی و همکاری وا داشت، گفت: تقاضای ما از مسؤولان این است که با قدرت و جرأت بیشتر در برابر این زورگویی ها بایستند و مقاومت کنند که ضرر نخواهند کرد.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی رییس جامعة المصطفی امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر، این عید را از بزگترین اعیاد امت اسلام عنوان کرد و گفت: قصه غدیر از آخرین اقدامات پیامبر برای ولی و امام امت اسلام بود.


وی افزود: از آغاز بعثت مسأله ولایت و امامت و تعیین پیشوا برای امت اسلامی مطرح بود، رسول اکرم(ص) در سال های متمادی و در مناسبت های گوناگون حضرت علی(ع) را به عنوان امام امت اسلامی معرفی کردند؛ حرکت پیامبر در غدیر بسیار ویژه و ممتاز بود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اصل داستان غدیر از داستان ها بسیار محکم و از نظر سند استواراست، اظهار داشت: قصه غدیر به اندازه ای آشکار بود که با وجود دسیسه های گوناگون در عصرهای مختلف هنوز همانند خورشیدی فروزان باقی مانده است.


وی ادامه داد: مرحوم علامه امینی با تألیف کتاب الغدیر کاری بسیار ارزشمند انجام داد که در این کتاب تمامی سندهای جریان غدیر بیان شده است، در این کتاب نظرات حداقل در نسل اول بیش از 101 صحابه، سپس 90 نفر از بزرگان تابعین و در طول تاریخ صدها محدث و متکلم بیان شده که تأییدی بر غدیر است.


امام جمعه قم با بیان این که تلاش های بسیاری برای خاموش کردن چراغ غدیر از سوی دشمنان صورت گرفته است، ابراز داشت: در غدیر خط امامت به عنوان امتداد رسالت تعیین شد، مضمون عام واقع غدیر این است که انسان باید محبت به اهل بیت(ع)داشته و بداند که حکومت باید به دست عادلی همانند امام علی(ع) باشد؛ در غدیر پیام های نجات بخشی از جمله پرهیز از تندروی های مذهبی و محبت به خاندان پیامبر وجود دارد.


وی در خطبه دوم با تسلیت فاجعه منا این حادثه را بسیار دشوار و دردناک خواند و عنوان کرد: حادثه منا فاجعه ای انسانی بود که همه مسلمانان در این غم شریک هستند، در این فاجعه دولت عربستان مسؤولیت دارد، این دولت سعودی در کنار مظالمی که در نقاط گوناگون جهان از جمله یمن مرتکب می شود در جادثه منا قور تقصیر آشکار داشته است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در شکل گیری حادثه کوتاهی های بسیاری انجام شده است، تلفات بیش از 5 هزار نفر در عصری که امکانات و وسایل برای کنترل وجود دارد و برای دولتی که تنها ادعاهای خیالی دارد، معلوم است که قصور جدی صورت گرفته است؛ در خوشبینانه ترین حالت می گوییم که این حادثه قصور بوده است.


وی اضافه کرد: بعد از این مسأله برخورد آل سعود پس از فاجعه است که دست به فرافکنی زدند و تقصیر را بر متوجه زائران آفریقایی، آسیایی و ایرانی کردند، دولت عربستان در امداد رسانی به مجروحان تعلل کرد اگر کارهای امدادی به سرعت انجام می شد آمار تلفات تا این اندازه افزایش پیدا نمی کرد.


رییس جامعة المصطفی با بیان این که دولت عربستان حتی پس از این فاجعه عذرخواهی نکرد، گفت: آل سعود ب اندازه پرو رویی نشان داد که عذر خواهی نکرد اما نهیب رهبری آنان را به عذرخواهی وادار کرد؛ باید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود و کشورهای آسیب دیده در آن حضور داشته باشند تا عوامل حادثه مورد بررسی قرار گیرد.


وی افزود: بی تجربگی، اختلافات داخلی خاندان آل سعود و بی تفاوتی نسبت به جان ضیوف الرحمان را می توان از عوامل این فاجعه دانست، دولت عربستان درگیر مظالمی است که نفس آن را گرفته است؛ آل سعود در کشورهای گوناگون با ایجاد جنگ خون مسلمانان را می ریزد، 20 هزار شهید و زخمی در یمن شوخی نیست.


امام جمعه قم با تقدیر ازتلاش های مسؤولان به ویژه وزیر بهداشت و بعثه مقام معظم رهبری اظهار داشت: بیش از همه باید از اقتدار رهبری تشکر کرد، نهیب رهبری عظیم الشأن انقلاب آل سعود را به عذرخواهی و همکاری وا داشت، جانباختگان منا در حکم شهدا هستند.


وی ادامه داد: تقاضای ما از مسؤولان این است که با قدرت و جرأت بیشتر در برابر این زورگویی ها بایستند و مقاومت کنند که ضرر نخواهند کرد؛ امروز موج، ترور و اختلاف در کشورهایی همچون یمن، بحرین، عراق و سوریه در جریان است، راز این مشکلات دست های پنهان صهیونیست و استکبار است که می خواهند دنیای اسلام را به آشفتگی بی پایان بکشانند؛ دست نشاندگان مرتجع منطقه نیز از عوامل هستند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تئوری های تفرقه افکن و اختلاف مذهبی درعربستان تولید می شود، ابراز داشت: تئوری های وهابیت، ارهاب وخونریزی مشخص است که از کجا تولید می شود که این زیر سایه آمریکایی ها است.


وی عنوان کرد: در هیچ قضیه ای نباید به آمریکایی ها خوش بین باشیم، انسان نباید ذوق زده و ساده انگار باشد؛ دشمنانی که سخت با انقلاب مقابله می کنند نباید به آن ها روی خوش نشان داد، دیپلماسی انقلاب باید منطق و گفت وگو همراه با شجاعت و مقاومت باشد.


حجت الاسلام والمسلمین اعرافی خاطرنشان کرد: دشمن درصدد است که دنیای اسلام را متفرق کنند و به جان هم بیندازند، در برابر نفوذ دشمن باید ایستاد؛ نفوذ کردن به انقلاب و اسلام خط ثابت و جدی غربی ها است که آن را به صورت مداوم دنبال می کنند.


وی اضافه کرد: دنیا بداند که ملت ایران سخن می گوید، گفت وگو می کند و مسائل بشری را رعایت می کند اما در برابر جهانخوارن هرگز آرام نخواهد نشست؛ همه مسؤولان باید در جهت تحقق آرمان های انقلاب قدم بگذارند.


امام جمعه قم همچنین با گرامیداشت هفته نیروی انتظامی گفت: امنیت جامع وظیفه نیروهای انتظامی است که باید امنیت را در تمام ابعاد فرهنگی، اخلاقی، سیاسی و دیگر موارد تأمین کنند؛ نیروی انتظامی باید با سلامت کامل، انگیزه وافر و دانش فنی لازم به انجام وظیفه بپردازد./1323/پ201/ش

ارسال نظرات