۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۲۹۲۵۹۱
استاد حوزه و دانشگاه:

دوری از ولایت سبب انحراف انسان می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که وظیفه یک طلبه داشتن بصیرت است و یکی از مهم ترین مسائلی که در برخی از افراد دیده می شود، اسلام بدون ولایت است، گفت: اگر انسان از ولایت دوری کند، قطعا بصیرت او از بین رفته و دچار انحراف خواهد شد.
ولايت فقيه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام حق پناه، استاد حوزه و دانشگاه در آخرین روز از اردوی طلاب جدید الورود حوزه علمیه خراسان، به بیان نکات مهمی درباره راه طلبگی پرداخت.


وی با اشاره به اینکه خداوند متعال فرصت استثنایی را در اختیار افراد بخصوصی قرار می دهد، تصریح کرد: دم خور بودن با علم دین و فقه اسلامی، فعالیتی نیست که برای همه فراهم شود که به لطف خدا این فرصت برای طالبان دین که تازه وارد به حوزه های علمیه شده اند، فراهم شده است.

 

طلبگی شغل نیست
حجت الاسلام حق پناه با بیان اینکه طلبگی شغل نیست، بیان کرد: یک طلبه نباید هدف خود را از ورود به حوزه مسائلی همچون درآمدزایی قرار دهد بلکه هدف از طلبگی و طلبه شدن در کتابی که مقام معظم رهبری نوشته اند این است که طلاب می بایست فاضل، متعهد و به روز باشند. طلبه برای این وارد حوزه می شود که دین را فرا گرفته و بدان عمل کرده و آن را به دیگران ابلاغ کند. اگر یکی از این سه مولفه به درستی انجام نشود، مولفه بعدی به محقق نخواهد شد. یکی از نتایج حوزه های علمیه افرادی همچون مقام معظم رهبری است، که در نهایت فقر و بضاعت این راه را شروع و اینگونه به سرانجام رساند.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تا زمانی که طلبه یک باب و سرفصل را نفهمیده، نباید از آن گذر کند اذعان داشت: طلبگی همچون دانشگاه پزشکی است، با این تفاوت که این دانشگاه برای ترمیم و درمان روح جامعه و انسان ها است.


وی با بیان اهمیت مشخص بودن هدف و رسالت هر طلبه اظهار داشت: یکی از سوالاتی که تمامی طلبه ها باید از خود بپرسند این است که آیا من توانسته ام راه درست را شناسایی کنم؟ آیا حوزه مقصود و هدف است یا خدمت به اسلام، و یا برای کسب درآمد به حوزه آمده است؟.


این استاد حوزه دانشگاه با اشاره به تأمین رزق و روزی طلاب علم از جانب خداوند متعال تصریح کرد: خداوند متعال به زمین فرموده است: ای زمین به کسی روزی مده مگر به دو گروه: اول آن کسی که علم کسب می کند، و دوم کسی که تلاش می کند و عرق جبین می ریزد. در نتیجه خداوند متعال قول داده روزی طالبان علم را فراهم و تأمین کند.

 

دوری از ولایت سبب انحراف می شود
حجت الاسلام حق پناه با تبیین ابزارهای طلبگی اظهار داشت: وظیفه یک طلبه داشتن بصیرت است، یکی از مهم ترین مسائلی که در برخی از افراد دیده می شود، اسلام بدون ولایت است. اگر طلبه ای از ولایت دوری کند، قطعا بصیرت او از بین رفته و دچار انحراف خواهد شد.


وی با بیان اینکه دومین ابزار، صبر و بردباری است، افزود: برخی از طلاب بوده اند که مدت ها خوراک مناسبی برای خوردن نداشته اند، اما با تمام این وجود درس و تحصیل علم دین و معرفت را ترک نکرده و بلکه بیشتر به سمت علم گرایش پیدا می کرده اند.


این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در گذشته شرایط بسیار سختی حاکم بود، که امروزه تبدیل به یک نوع رویا شده است، گفت: امروز با توجه به مدیریت خوب حوزه های علمیه، دیگر این مشکلات وجود ندارد و اگر انسان مشکلات را تحمل نکند، در هیچ راهی موفق نخواهد شد.


وی سومین ابزار طلبگی را اخلاص دانست و افزود: تحصیل علم عبادتی است که باید با اخلاص انجام شود.


حجت الاسلام حق پناه با بیان اینکه هر طلبه ای باید در انجام فعالیت ها و در راه رسیدن به هدف خود سرعت لازم را داشته باشد گفت: هر چند که تاکید فراوانی نسبت به انجام به موقع و سریع کارها وجود دارد اما این نکته نباید به گونه ای باشد که تبدیل به عجله کردن در کار، درس و معنویت شود؛ بلکه باید سرعت در کنار فهم، درک و شناخت کامل باشد


ابعاد و مؤلفه های زی طلبگی
وی با بیان اینکه مرحله پنجم تلاش مستمر است، رفتار طلبگی را در دو بعد دانست و افزود: اولین بعد رفتار طلبگی زی طلبگی است و دوم بعد آن امور معنوی طلبه که از همان ابتدا باید طلبه خود را آهسته آهسته در مسیر معنوی رشد قرار دهد؛ البته رشد در مسیر معنویات نباید به گونه ای باشد که طلبه ای خواهان رسیدن به مقامات بالا در یک شب باشد.


حجت الاسلام و المسلمین حق پناه در ادامه با ذکر توصیه هایی به طلاب گفت: طلبه نباید نماز را سبک بشمارد، زیرا سبک شماردن نماز همانند نخواندن است.


وی با اشاره به اینکه اگر هر انسانی به جایگاه والایی رسید، از بندگی و تلاش بوده است، خاطرنشان کرد: طلاب باید اخلاق اسلامی را باید در تمامی مکان ها از جمله خانه، مدرسه، خانواده و دوستان رعایت کنند؛ چرا که هر گونه انسان با دیگران برخورد کند، دیگران نیز با او همان گونه برخورد خواهند کرد.


این استاد حوزه نکته اساسی را در راه طلبگی، تهذیب نفس دانست و با اشاره به کلامی از امام خمینی (ره) که فرمودند: طلاب تا محاسن آنان نرویده به تهذیب نفس بپردازند، اذعان کرد: اگر استاد و روحانی مطلبی را فرمودند که کمک کننده به تزکیه نفس بود، می بایست طلاب آن را اجرا کنند و در همین راستا، زندگی نامه علما راه را به خوبی به طلاب نشان می دهد.


حجت الاسلام حق پناه با بیان مولفه های زی طلبگی اظهار داشت:  طلاب می بایست نظم و انضباط در پوشیدن لباس و رعایت مسائل شخصی را حتما رعایت کنند؛ زیرا لباس طلبگی در حالی که محدودیت می آورد، عزت و آبرو برای طلبه و روحانی خواهد داشت. پس اگر رعایت اخلاق طلبگی را نداشته باشند، چهره شیعیان تخریب خواهد شد./930/101/ب2

ارسال نظرات