۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۲۹۲۶۹۷
عصام العماد:

منابع اهل سنت بهترین منبع برای گسترش تشیع است

خبرگزاری رسا ـ عصام العماد گفت: من با خواندن کتاب‌های شیخ مفید، علامه شرف‌الدین و یا علامه امینی به سمت این مذهب تشیع نیامدم، اساسا این کتب در تقویت اعتقاد من تأثیر داشتند اما جرقّه جلب توجّه به حقانیت شیعیان را کتاب‌های امام سیوطی، امام مسلم بخارایی و آثار امام فخررازی در من بوجود آورد، امروز کتب اهل سنت به گونه ای است که جوانان با مطالعه آنها، به سؤالاتی برمی خورند که پاسخ آنها را فقط و فقط امام جعفرصادق(ع) و امام حسین(ع) و امیرمؤمنان(ع) می‌دهند.
عصام العماد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اختتامیه هشتمین اجلاس بزرگداشت غدیر شب گذشته در تالار ولایت مشهد برگزار شد.

 

در این مراسم که میهمانان خارجی و داخلی نیز در آن حضور داشتند، دکتر عصام العماد، مدرس عالی جامعه المصطفی با اشاره به یکی از تألیفات خود به نام «آینده در قلمرو مکتب اهل بیت(ع)» گفت: در آن کتاب به تفضیل گفته ام که خداوند 1400 سال به وهابی ها و منحرفان مخالف اهل بیت(ع) مهلت حکمرانی داد، اما آن ها از امتحان الهی سرافکنده و ذلیل بیرون آمده اند و عدم توانایی خود در حاکم کردن اسلام را ثابت کرده اند.

 

مخالفان امیرمؤمنان توانایی اداره جامعه را نداشته اند

وی افزود: خداوندمتعال از سال رحلت پیامبراسلام(ص) که جریان سقیفه در آن مطرح شد، سکّان اداره امت اسلام و حکومت را به دست جریان مغضوبین نسبت به اهل بیت و منکرین ولایت امیرمؤمنان داد و این وضعیت تا آخرین خلیفه امپراتوری عثمانی که از سلسله خلفای سقیفه بود، ادامه یافت، اما به خاطر آن که آخرین پادشاه دولت عثمانی از دین رویگرداند و لائیک شد، این مهلت الهی برای حکمرانی در جهان اسلام از جریان معارض گرفته شد، حقیقتا انتهای جریانی که ابتدایش سقیفه است، چیزی بهتر از کفر و شرک و انحراف نمی تواند باشد.


عصام العماد عدم وجود امام در جبهه مخالفان حضرت علی(ع) و ضعف در تعریف جایگاه ولایت بر جامعه را بزرگ ترین نقطه ضربه‌پذیری معارضان خواند و گفت: پس از آن که آخرین امام سلسله سقیفه در دولت عثمانی از دنیا رفت و پادشاه عثمانی هم نسبت به دین مشرک شد، یکی از علما و بزرگان آن ها گفته بود با مرگ خلیفه، ما یتیم شدیم و دراین وضعیت این شیعیان علی بودند که از وضعیت آسیب پذیر ما سوء استفاده کردند و هجمه فرهنگی‌شان سبب شد ائمه جماعات، اساتید دانشگاه، طلاب حوزه‌های علمیه و تمام فرزندان و نسل آینده ما فوج فوج به تشیّع بگروند.


مدرس عالی جامعه المصطفی با توصیف عقاید خود قبل از تشرِف به مکتب تشیع، اظهار کرد: به یاد دارم که زمانی درباره این که کدام جبهه در سقیفه حقانیت دارند، تردید داشتم، زمانی بود که نمی دانستم در مسأله فدک، حق با خلیفه اول است یا با فاطمه زهرا(س)؟ قبل از تشرّفم به مذهب جعفری، بر فقه قدرتمند و عمیق شیعه علم نداشتم و در حقانیت خلفا و امیرمؤمنان در تردید بودم، اما یک چیز همیشه در من موج می‌زد و آن محبّت و ارادت به اهل‌بیت رسول خدا(ص) بود عاقبت هم همین عشق مرا به سمت درک حقیقت هدایت کرد.

 

وی ادامه داد: من با خواندن کتاب‌های شیخ مفید، علامه شرف‌الدین و یا علامه امینی به سمت این مذهب تشیع نیامدم، اساسا این کتب در تقویت اعتقاد من تأثیر داشتند اما جرقّه جلب توجّه به حقانیت شیعیان را کتاب‌های امام سیوطی، امام مسلم بخارایی و آثار امام فخررازی در من بوجود آورد. امروز کتب اهل سنت به گونه ای است که جوانان با مطالعه آنها، به سؤالاتی برمی خورند که پاسخ آنها را فقط و فقط امام جعفرصادق(ع) و امام حسین(ع) و امیرمؤمنان(ع) می‌دهند.


عصام العماد کتاب «اسباب ورود به حدیث نبوی» نوشته امام سیوطی را مثال خوبی برای ادعای خود دانست و خاطرنشان کرد: امام سیوطی در کتاب خود می‌گوید به خاطر آن که علی(ع) در شب لیله المبیت در بستر پیامبر خوابید و با این از جان گذشتگی، جان پیامبر را نجات داد، خداوند هم به رسول خود فرمود از او قدردانی کن و حدیث منزلت در همین مقام است. با این مثال، امام سیوطی توجّه به شأن نزول حدیث را بهترین راه برای شناخت حدیث حقیقی از حدیث جعلی می داند.


وی افزود: بر همین پایه ای که امام سیوطی به ما معرفی می کند می بینیم روزی در کوچه ای رسول اکرم(ص) خلیفه اول را می بیند و درباره او به مسلمانان می گوید اگر من میتوانستم ولی و دوست دیگری به جز الله داشته باشم، حتما فلانی را انتخاب می کردم و به خلیفه اول اشاره می کنند. خب جوان امروز این حدیث را می خواند، به یاد گفته امام سیوطی می افتد و ازخود می پرسد؟ به پاداش کدام خدمتِ خلیفه اول در آن روز، پیامبر چنین تمجیدی از او کرده اند؟ بعد به کتب تاریخی مراجعه می کند و می بیند در آن روز هیچ اتفاقی نیفتاده است. در این لحظه، امام سیوطی با حکم خود حدیثی در منقبت خلیفه را رد کرده است و این یک تناقض است.

 

دکتر عصام العماد با اشاره به وجود این گونه تناقض ها در میان کتب اهل سنت، تصریح کرد: به همین علت هم کتاب ینابیع المودّه امام قندوزی در حکومت عثمانی ممنوع اعلام شد، چرا که در این کتاب امام قندوزی بزرگ حقانیت امام زمان شیعیان را ناخودآگاه ثابت کرده است. این کتاب ممنوع بود اما با فروپاشی امپراتوری عثمانی و پس از گذشت سالها این کتاب امروزه در قاهره، استانبول، اسلام آباد و شهرهای بزرگ دیگر به صورت گسترده در میان مردم وجود دارد.

 

وی گفت: وجود این تناقض ها سبب شد در دولت عثمانی کتب زیادی از اهل سنت ممنوع اعلام بشود، کما اینکه امروز هم در عربستان سعودی انتشار بعضی از کتاب ها جُرم محسوب می شود اما الحمدلله امروزه با گسترش تکنولوژی وفناوری های جدید نظیر سی دی، نرم افزارهای رایانه ای و برنامه های ویژه تلفن های همراه ترویج کتب اهل سنت و نسخه هایی که ممنوعه هم هستند، ازکنترل حکومت ها خارج شده است و به صورت گسترده درحال انتشار در میان جوانان است و مطمئن هستم که عاقبت همین به لطف همین مسأله، حقایق زیادی آشکار خواهند شد.

 

عصر ما، عصر امیرمؤمنان علی(ع) است

این شیعه شناس برجسته یمنی «کتاب‌های سنگین و پرحجم» و «عدم وجود شمارگان زیاد از هر کتاب» را دو عامل ناشناختگی حضرت علی(ع) و سیره رفتاری آن امام بزرگوار در میان مسلمین عنوان کرد و گفت: در زمان استعمار فرانسه در مصر، ماشین های چاپ فرانسوی ها به دست مسلمانان رسید و به وسیله آنها کتب علوم اسلامی در شمارگان هزار تایی انتشار یافت. در همین بُرهه هم سیره اهل بیت و به ویژه سیره علی بن ابی طالب(ع) در میان مسلمانان شهرت پیدا کرد و امت اسلام به این معارف علاقه‌مند شد. از آن زمان، فقه شیعه و گفتمان مذهب جعفری رو به گسترش نهاد.

 

دکتر عصام العماد در انتها خاطرنشان کرد: عصر ما، عصر امام علی(ع) است. قلب‌های امت اسلامی متوجّه مظلومیت اهل بیت(ع) شده است و فارغ از گرایشات سیاسی و علایق قومی، جوانان و ذهن های کنجکاوشان درگیر معارف شیعه می شوند، دیگر حقانیت اهل بیت(ع) قابل مخدوش سازی و پنهان کردن نیست و تیغ خصومت دشمنان علی(ع)، توانایی خود را از دست داده است./863/202/ب2

ارسال نظرات