۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۲۹۲۷۵۰
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

سه ضلع پیشرفت تمدن اسلامی اقتصاد مقاومتی، علم و فناوری و فرهنگ است

خبرگزاری رسا – دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سه ضلع پیشرفت تمدن اسلامی علم و فناوری، فرهنگ و اقتصاد مقاومتی است که جریانی تمدن ساز در سطح جهان بشریت دارد.
دکتر محمد رضا مخبر دزفولي دبير شوراي انقلاب فرهنگي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین نشست ملی پژوهشگران حوزه دفاع مقدس  که با حضور جمعی از بانوان پژوهشگر به همت بنیاد حفظ و نشر ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس پیش از ظهر امروز یکشنبه 12 مهرماه در محل لانه جاسوسی سابق برگزار شد، با اشاره به اینکه در بنیاد حفظ و نشر اقدامات خوبی در این رابطه انجام شده است، اظهار داشت: جریان بزرگ علمی و فرهنگی ایجاد شده است که قابل تقدیر است و بدانید این وظیفه یک وظیفه دینی است.


دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه پژوهشگران در امر پژوهش برای پیشرفت علمی کشور گفت: کشور در این دو دهه در عرصه علمی و فناوری پیشرفت های قابل توجهی را داشته است که قابل کتمان نیست، این واقعیتی است که در کشور ما شکل گرفته است.


مخبر با اشاره به اهمیت و جایگاه اقتصاد مقاومت در پیشرفت و توسعه کشور، تصریح کرد:برای اینکه در عرصه اقتصاد مقاومتی پیشرفت کنیم باید سه ضلع پیشرفت تمدن اسلامی شکل یابد که ضلع اول علم و فناوری، ضلع دوم ضلع فرهنگ و ضلع سوم اقتصاد دانش بنیاد است که جریانی تمدن سازی در سطح جهان بشریت دارد.


وی در ادامه افزود: در بعد علمی پیشرفت های خوبی داشته ایم، ما در این عرصه در دهه 90 در جهان به حساب نمی آمدیم، در حال حاضر در تولید علمی پیشرفت های داشته ایم که نمی توان نادیده گرفت، بیش از یک و نیم درصد تولید علم را در سطح جهان داشته ایم.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه کارهای ما نباید پژوهشی صرف باشد، بیان کرد: بدون پژوهش نیز زمینه تجاری سازی علم و اقتصاد خلاق شکل نمی گیرد، کشورهای غربی در مسیر علم از تکنولوژی برتر در بخش نظامی استفاده می کنند تا سلطه خود را در جهان برقرار کنند.


مخبر افزود: کشورهای سلطه گر حتی در تغذیه و رفتارهای اجتماعی فردی قصد دارند بنیاد به هم ریخته خانواده در کشورهای غرب را به کشورهای دیگر صادر کنند.


وی با بیان اینکه کشورهای سلطه گر برای مقابله با تکثیر نسل در کشورهای اسلامی مقابله می کنند، گفت: استراتژی کنترل جمعیت در کشورهای تحت سلطه از جمله عملکرد های سلطه گران است چرا که آنها می دانند که جمعیت زیاد عامل اقتدار است، کشور چین اگر این جمعیت نداشت ابرقدرت نبود، کشور هند هم قصد دارد تا از چین پیشی بگیرد و جمعیت خود را افزایش دهد.


 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر نقش مهم جمعیت در کشورها گفت: جمعیت از ذخایر ژنتیکی است، کشورهای اروپایی قصد دارند جمعیت زیادی را تشکیل دهند چرا که جمعیت پیر کارایی نیروی مولد و پر تلاش را برای توسعه و پیشرفت وجود ندارد.


مخبر با بیان اینکه اگر جوانان انقلابی ما در مقطع هشت سال دفاع مقدس نبودند معلوم نبود که چه اتفاقی رخ می داد، خاطرنشان کرد: اگر این جوان ها نبودند چه کسی جنگ را اداره می کرد، اگر جوان های این مملکت نبودند معلوم نبود چه اتفاقی رخ می داد، کشوری که پیر و فرسوده باشد نمی تواند امنیت ملی خود را حفظ کند.


وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) با جوانان توانستند با جنگ تحمیلی مقابله کنند، گفت: رهبرمعظم انقلاب اسلامی با نیروی جوان و انقلابی جریان شبیه خون فرهنگی را کنترل کردند و با جنگ های که قرار بود به ما تحمیل شود به مقابله پرداختند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با فکر، اندیشه پیام انقلاب را برای بشریت انتقال دادند تا این مسیر ادامه یابد، کشورهای بیگانه به دنبال روزنه و رخنه هستند لذا ما باید کشور مقتدر در عرصه علم و فن آوری  داشته باشیم و برای این باید جمعیت پویا و جوانی را پرورش دهیم.


مخبر با اشاره به ظرفیت های بالای کشور در عرصه های مختلف از جمله کشاورزی، بیان کرد: ما در زمینه تأمین غذا و سلامت به دلیل بودن ذخایر گوناگون غذایی در کشور با مشکل روبه رو نشدیم و می توانیم به دلیل ظرفیت های بالای که در عرصه کشاورزی داریم نیازهای خود را تأمین کنیم.


وی با بیان اینکه روش سلطه غرب فروپاشی خانواده است، بیان کرد: کشورهای غربی سعی دارند تا دائم تبلیغ کنند تا جوان ها ازدواج نکنند و اگر ازدواج کنند بچه دار نشوند.


 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه باید حس جریان دفاع مقدس نوین را به مردم منتقل کرد، اظهار داشت:باید پروژه الگوی جریان اسلامی را نهادینه کرد و با تلاش بر رفتار خانواده بر ارزش های اسلامی محیط خانواده را پر نشاط و توأم بر عاطفه ایجاد کرد.


مخبر در ادامه افزود: پیام جریان پژوهشگران باید به نوعی مقدس باشد که سلوک فردی ما را تغییر دهد، کشورهای سلطه گر قصد دارند که مزیت تحصیل خواهران که بیش از برادران است، این فرصت را به تهدید تبدیل کنند.


وی حضور دختران وخواهران را پیام موثر برای جریان علمی کشور دانست و عنوان کرد: از گذشته باید عبرت گرفت، بسیاری از جوان اول انقلاب همسرانی داشتند که سکوی پیشرفت آنها بودند، این زنان هم خانواده را اداره می کردند، هم کار علمی انجام می داند و سلوک آنها هدیه قابل حسی برای نسل جدید را ایجاد کرد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش جامعه علمی را برای پیشرفت های فراوان در جهان لازم دانست و خاطرنشان کرد: در گزارشات علمی غرب از ایران اسلامی آمده است که ایران توانسته است به پیشرفت های در عرصه پزشکی و هوا و فضا دست یابد، این آماری نیست که مخفی باشد و شفاف است که منجر به نگرانی سلطه گران هم شده است.


مخبر با اشاره به جنگ های که در چند دهه اخیر در منطقه صورت گرفته است، گفت: کشور ایران توانست در جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق و صدام را شکست دهد و او به خفت و ذلت افتاد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تبیین و تدوین قانون اساسی نقشه گفتمان جامع است، بیان کرد: رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیز بر روی آن تأکید داشتند و هر دانشمند و هر کسی این اولویت ها را بداند سهم و نقش مجموعه خودش را بر اساس آن تدوین کنند برای کشور ما نقش تعیین کننده ای دارد.


مخبر در ادامه خاطرنشان کرد: ما وارد تحول در علوم انسانی شده ایم و باید به معنای واقعی کلمه انجام شود، داشتن علوم انسانی بومی و خودی با چارچوب اسلامی و مبتنی بر نگاه اسلام است، درجریان علمی که در کشور شکل گرفت رهبرمعظم انقلاب اسلامی پرچم دار این راه بودند، ایشان اهمیت تولید علم و مرکز نرم افزاری را در فرمایشات خود همواره مطرح کردند.


وی با بیان اینکه رهبر معم انقلاب اسلامی در سال 75 نهضت تولید علم را مطرح کردند، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی حتی وقتی در کسوت رهبری قرارگفتند نهضت نرم افزاری را شکل دادند.


مخبر با اشاره به اینکه جریان عالی علوم تجربی تنها راه پیشرفت نیست، بیان کرد: برای رسیدن به علوم انسانی بومی و مجموعه تجارب بشری لازم است که طراحی و برنامه ریزی آن بر اساس علوم انسانی باشد.


وی با بیان اینکه در زمینه نوشت افزار و نماد اسلامی تبدیل و ترویج شده است، گفت: این یک جریان ملی است، همچنین در زمینه اسباب بازی و الگو سازی اقداماتی انجام شد، ما با کاهش ورود نوشت افزار مواجه شدیم و برند ایرانی اسلامی را در نمایشگاه ها مشاهده می کنیم، تکنولوژیی ساخت اسباب بازی کارخانه مدرن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به راه اندازی بنیاد ملی رایانه به دستور مقام معظم رهبری گفت: با راه اندازی این بنیاد ساخت بازی رایانه ای توسط دانشجویان شکل گرفت و چند بازی بین المللی داریم، به گفته یکی از مقامات بیگانه خط بازی های ایرانی کم تر از خطر هسته ای نیست و چون وارد خانواده اروپایی می شود.

مخبر با بیان اینکه 15 درصد بازی ها محصول کشور است، بیان کرد: اولویت ما افزایش این سهم است و باید سهم را آنها کاهش دهیم و این به همت تلاش بچه های انقلابی در عرصه فرهنگی است.


وی با انتقاد از اینکه ما درعرصه فرهنگی عقب ماندگی های داریم، بیان کرد: هجوم و تهاجم دشمن زیاد است، با فرمایشات امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی  در این عرصه هماوردی و کارهای زیادی انجام داده ایم و این عزم ملی و مشارکت ملی بیشتری را می پذیرد./818/

ارسال نظرات