۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۲۹۲۹۲۱

توسعه سرمایه ملی با خرید محصول داخلی

خبرگزاری رسا ـ فخرفروشی با خرید کالاهای خارجی و بی‌توجهی به تولیدات داخلی به دلیل کیفیت پایین اجناس ایرانی به خصوص کالاهای صنعتی ذهنیتی غلط و نخ‌نما شده است. متاسفانه رودررویی با این واقعیت که کالاها و اجناس با مارک خارجی نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای کالاهای باکیفیت ایرانی باشند، هنوز برای خیلی از ما دشوار است.
اقتصاد مقاومتي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، «عمده مردمند، شما باید کالای ایرانی بخواهید. این افتخار نیست، این تفاخر غلطی است که ما مارکهای خارجی را درپوشاکمان، در وسایل منزلمان در مبلمانمان، در امور روزمره‌مان، در خوراکی‌هامان ترجیح بدهیم به مارکهای داخلی؛ در حالی که تولید داخلی در خیلی از موارد بهتر است.»

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب‌بارها در باره ضرورت ‌استفاده از کالاهای داخلی و توسعه تولید ملی، سخن گفته اند و متن فوق بخشی از این سخنان معظم‌له است.

 

فخرفروشی با خرید کالاهای خارجی و بی‌توجهی به تولیدات داخلی به دلیل کیفیت پایین اجناس ایرانی به خصوص کالاهای صنعتی ذهنیتی غلط و نخ‌نما شده است. متاسفانه رودررویی با این واقعیت که کالاها و اجناس با مارک خارجی نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای کالاهای باکیفیت ایرانی باشند، هنوز برای خیلی از ما دشوار است. هنوز خیلی از افراد با تصور اینکه مادر و مادربزرگشان معتقد بودند جنس خارجی بهتر از جنس ایرانی است، ناخودآگاه هنگام خرید و انتخاب کالا، دستشان به سمت کالاهای خارجی می‌رود، اما اگر نگرش دقیق و منصفانه به کالاها و تولیدات داخلی بخصوص طی چند سال گذشته داشته باشیم متوجه تفاوت فاحشی که در تولید لوازم صنعتی از جمله وسایل خانگی مثل اجاق‌گاز ، ماشین لباسشویی و... صورت گرفته می‌شویم و می‌بینیم که نه‌تنها کیفیت آنها افزایش یافته بلکه قابل رقابت با مارکها و برندهای خارجی است و حتی صادر هم می‌شود.

 

«ایرانی، جنس ایرانی بخر»، جمله‌ای است که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی همیشه در آرزوی تحقق بیشتر آن هستند. اما به نظر می‌رسد این جمله خیلی جامه عمل نپوشیده است و باز هم مردم بر اساس یک ذهنیت غلط و باور نادرست خیلی ها اعتمادی به کالاهای داخلی ندارند و بعضا ترجیح می‌دهند اجناس درجه دو و سه خارجی را به جای جنس با کیفیت و درجه یک ایرانی بخرند.

 

به نظر می‌رسد ورود انواع جنس‌های خارجی به کشور با کیفیت نسبتا خوب و قیمت مناسب‌تر، باعث شده تا بسیاری از فرصت‌ها از صاحبان صنایع کشور گرفته شود و بسیاری از کارخانه‌ها با ظرفیت پایین‌تری تولید کنند که تبعات آن کاهش اشتغال و افزایش هزینه تولید و خارج شدن برخی از صنایع از دور رقابت است.

 

پایین‌بودن تقریبی قدرت خرید و بالابودن قیمت محصولات داخلی نیز سبب شده تا مردم هنگام خرید گاهی به جای توجه به کیفیت کالا به قیمت توجه داشته باشند که در چنین فضایی ورود کالاهای ارزان قیمت خارجی به خصوص چینی که معمولا خیلی هم مرغوب نیست، باعث شده تا تأثیرات منفی روی اقتصاد خرد و کلان کشور بگذارد، چرا که در چنین وضعیتی تولیدکننده داخلی از فروش بهنگام کالای خود بازمانده و خریدار جنس نامرغوب خارجی نیز مجبور است بعد از مدت کوتاهی کالای خریداری شده را دور بریزد.

 

جنس ایرانی با کیفیتی عالی

«جنس ایرانی کیفیت ندارد، این مهم‌ ترین دلیلی است که مخالفان ترجیح جنس خارجی به مشابه ایرانی آن برای مخالفت خود مطرح می‌کنند. دلیل عامه‌پسندی که می‌تواند کمی فراتر از عامه را هم با خود همراه کند. دور از واقع نبودن این باور که جنس خارجی بهتر از جنس ایرانی است و از سویی نفوذ عمیق آن در باور ایرانی‌ها، زدودن آن را از اذهان سخت می‌کند. با این همه، این شبهه به ظاهر درست را می‌توان با برپایی نمایشگاه‌های تولیدات لوازم خانگی ایرانی و خرید کالاهای مرغوب و با کیفیت ایرانی به سادگی پاسخ داد.»

 

رضا کلایی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد، در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان نقطه نظراتی را در مورد اینکه چرا هنوز برخی با ذهنیت‌های غلط اجناس خارجی را به کالای با کیفیت ایرانی ترجیح می‌دهند ارائه می‌دهد.

 

وی می‌گوید: «نکته مهمی که از نظرها دور مانده این است که از قضا چون این کالاهای داخلی مسیر پیشرفت را می‌پیماید و هنوز تا حدودی مانده که به قله کیفیت برسد نیاز به پشتیبانی و تاکید ترجیحش بر کالای خارجی وجود دارد و اگر کیفیت این تولیدات عالی و نسبت به مشابه خارجی آن بالاتر باشد لاجرم هر عقل سلیمی ترجیح می‌دهد که جنس ایرانی بخرد.»

 

از این اقتصاددان می‌پرسم آیا فکر نمی‌کنید تبلیغات منفی و سوء هم در خرید کالاهای ایرانی و تولیدات داخلی در افکار عمومی تأثیرگذار است؟ و کلایی در پاسخ این سؤالم ضمن تایید مطلب فوق در تکمیل بیشتر این موضوع می‌گوید: «احساس بی‌کیفیتی البته با خود بی‌کیفیتی متفاوت است. خریدار ایرانی خیلی اوقات تحت تأثیر تبلیغات منفی در مورد کیفیت تولید داخلی قرار می‌گیرد و شاید هم هنوز قضاوت 20 سال پیش را در مورد کالاهای داخلی دارد. علاقه کاذب در اظهار «باکلاس بودن» را هم نمی‌توان در ترغیب مردم برای خرید جنس خارجی نادیده گرفت. ایران پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف داشته است و حتی بسیاری از لوازم خانگی از جمله چرخ‌خیاطی، اجاق گاز، ماشین لباسشویی را به کشورهای مختلفی صادر می‌کند، اما همچنان میان خیلی از مردم خرید خارجی مؤلفه‌‌ای برای فخرفروشی به شمار می‌رود.»

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه می‌گوید: «در واقع در همه سال‌های گذشته مدل مصرف ایرانی‌ها اغلب شبیه فرونشاندن یک هوس شخصی و زودگذر بدون توجه به منافع ملی و درازمدت از سوی برخی از مردم است. حال آنکه تولید داخلی نیاز به مصرف داخلی دارد و چطور می‌شود از تولیدکننده‌ای که تولیداتش در انبار مانده توقع سرمایه‌گذاری بیشتر در امر تولید داشت؟ این راه مصرف خارجی را مردم به خوبی می‌توانند ببندند و اگر واردکنندگان و قاچاق‌کنندگان با عدم استقبال خریدار مواجه شوند، کشور از این واردات بی‌رویه کالاهای خارجی و لوکس و بعضا غیرضرور و خروج ارز و رودست ماندن تولید داخلی نجات می‌یابد.»

 

کلایی در ادامه خاطرنشان می‌کند:‌ «نباید شیوه مصرف به فقیرتر شدن روزافزون ایران و ایرانی و سرازیر شدن ثروت‌مان به جیب بنگاه‌های سرمایه‌داری خارجی بینجامد.»

 

مشتریان، راضی از اجناس صنعتی ایرانی

مصلای تهران محل برپایی چهارمین نمایشگاه لوازم خانگی. هر کس از پله‌های شبستان پایین می‌آمد دست‌کم چندین کارتن و نایلون‌های بزرگ لوازم در دست داشت.

 

گوشه‌ای از پله‌ها آقایان در کنار اجناس حجیم و سنگین خریداری شده نشسته بودند و خستگی از تن به در می‌کردند و در ذهن خسته خود حساب و کتاب دو دو تا چهار تا می‌نمودند.

 

خانمها از دور خندان ونایلون به دست نزدیک می‌شدند. نظرشان را در مورد نمایشگاه و کالاهای عرضه شده می‌پرسم. خانم زهرا افشار که مادر مریم خانم است و به زودی می‌خواهد ان‌شا‌ءالله رخت عروسی بر تن دخترش کند نظرش را در مورد کالاهای ایرانی این طور بیان می‌کند: «آبمیوه‌گیری و چرخ‌گوشت خریدیم. آن هم مارک ایرانی، محصول داخلی که واقعا از آن راضی هستم. این نمایشگاه فرصت خیلی خوبی را در اختیار ما قرار داد. خدا پدر برگزارکنندگان‌شان را بیامرزد حداقل برای ما که بازنشسته هستیم بسیار خوب است و توصیه می‌کنم از این نمایشگاه‌ها بیشتر برگزار شود.»

 

نمایشگاه لوازم خانگی، فرصتی برای انتخاب محصول ایرانی

خانم نسرین قائمی هم که خانه‌دار است و به جمع ما اضافه می‌شود می‌گوید: در نمایشگاه کالاهای خوبی از تولیدات داخلی دیدم که مشابه خارجی بود اصلا فکر نمی‌کردم این محصولات ایرانی باشد.

 

به او می‌گویم مثلا چه وسایلی؟ بدون معطلی می‌گوید: اجاق گاز، یخچال فریزر و سایدبای‌ساید، ماشین لباسشویی واقعا وقتی اجناس خارجی را با قیمتهای سرسام‌آور دیدم و کالاهای ساخت داخل کشورمان را هم از نزدیک دیدم و با سازندگان آن صحبت کردم و فروشندگان توضیحات کافی در مورد ساخت اجناس ایرانی می‌دادند، با کمال میل رغبت پیدا کردم تا کالای ایرانی بخرم...

 

خدمات پس از فروش در پیچ‌وخم اما و اگرها

اگر خدمات پس از فروش مشتری اجناس ایرانی خوب باشد همه ما تمایل به خرید کالای تولیدداخلی داریم.این نظر خانم کرشته است که جلوی یکی از غرفه‌های اجاق گاز ایرانی ایستاده بود. وی در ادامه صحبتهایش می‌گوید: «چند وقت قبل یک یخچال ساید ایرانی خریدیم لاستیک دورش خوردگی داشت و پاره شد برای تعویض آن مجبور شدیم چندین و چند بار تماس بگیریم و پس از یک هفته برای تعویض مسئول خدمات پس از فروش به منزل ما آمد. در حالی‌که در مورد کالاهای خارجی این مشکلات وجود ندارد و تازه پس از خرید جنس چندین بار تماس می‌گیرند تا ببینند آیا از خریدمان راضی هستیم یا خیر؟ «وی می‌گوید: «فروشندگان ما باید در مورد رفتار و برخورد با مشتری تجدیدنظر کنند.»

 

نمایشگاه جهیزیه ایرانی

چهارمین نمایشگاه لوازم خانگی در محوطه اصلی شبستان مصلای امام‌خمینی برگزار شده است. این امر فضای خوبی را برای حضور خانواده‌ها در نمایشگاه در فضایی بالغ بر 5000 متر مربع فراهم آورده بود.

 

در کنار این نمایشگاه، نمایشگاه «جهیزیه ایرانی» هم برگزار شده بود. در این نمایشگاه برندهای برگزیده ایرانی در کنار برندهای معتبر و رسمی خارجی هم حضور داشتند.

 

مهندس محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی ایران در مورد ویژگی‌های این نمایشگاه در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان خاطرنشان می‌کند: «120 هزار بن تخفیف دار در طول برگزاری نمایشگاه از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تهیه و در اختیار کارگران قرار گرفته بود و صاحبان این بن‌ها اغلب از تخفیف 5 تا 30 درصدی خرید استفاده کردند که البته گروه لوازم خانگی مشمول 5 درصد تخفیف شده بود.» از وی می‌پرسم چرا میزان تخفیف در نظر گرفته شده برای لوازم خانگی از سوی اتحادیه 5 درصد است؟ وی می‌گوید: «برخی کالاها مثل مبلمان گاهی تا 50 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. اما حاشیه سود در لوازم خانگی بسیار اندک است و شاید در این حوزه میزان سود فروش 50 میلیونی حتی به یک میلیون تومان نیز نرسد.»

 

در ادامه به او می‌گویم مگر نمایشگاه لوازم خانگی ایرانی به منظور تقویت و حفظ سرمایه ملی و کمک به اقتصاد مقاومتی نیست پس چرا برندهای خارجی هم در نمایشگاه حضور داشتند. وی در توضیحاتی در مورد دلیل این مسئله می‌گوید: «اتحادیه لوازم خانگی در راستای تعامل خود با دولت محترم در جهت مبارزه با قاچاق کالا در حوزه لوازم خانگی، تصمیم گرفت تا آن دسته از برندهای خارجی که گارانتی اصلی ارائه کرده و حق و حقوق قانونی خود را پرداخت کرده‌اند در نمایشگاه امسال شرکت دهد.»

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد کالاهای ارائه شده در نمایشگاه امسال ایرانی بود می‌گوید: «40 درصد باقیمانده در زمره برندهای معتبر بود که با رعایت تمام موارد قانونی در بازار ایران حضور دارند.»

 

طحان‌پور در ادامه با اشاره به انتظار مردم در خصوص کاهش قیمت لوازم خانگی پس از توافق هسته‌ای خاطرنشان می‌کند: «نگاهی که مردم به ارزانی کالاها دارند ما نیز داریم، اما این امر زمان‌بر است و باید منتظر ماند تا قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کاهش پیدا کند.»

 

وی در ادامه تصریح می‌کند: «پیرو فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص سال همدلی دولت و ملت و اجرای اقتصاد مقاومتی اقدام به برپایی چنین نمایشگاهی کردیم و مهم‌ترین هدف ما ارائه توانمندی‌های تولیدات با‌کیفیت است که خوشبختانه با پیشرفتی که در چند سال اخیر در تولید این نوع کالاها داشته‌ایم با جرأت می‌توان گفت در کنار تولیدات سایر کشورها قرار گرفته‌ایم و مردم نیز با مشاهده این تولیدات با کیفیت به فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی کمک زیادی می‌کنند تا بتوانیم در آینده نزدیک قادر به صادرات این محصولات به سایر کشورهای منطقه باشیم.»

 

کارخانه‌ای ایرانی با حضور مهندسان ایرانی

در ادامه گشت و گذار از نمایشگاه و گفت‌وگو با مسئولان کارخانه‌های تولید لوازم داخلی سری به یکی از غرفه‌های یخچال سازی می‌زنیم که در تولید محصولات خود سعی کرده‌اند از قطعات و لوازم مرغوب استفاده کنند و تمام خط تولید این کارخانه اتوماتیک و حاصل تلاش مهندسان داخلی کشورمان است.

 

قاسم معصومی مسئول قسمت فروش کارخانه گل‌آسای سرما معروف به «گل سا» (دیپورت) در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان با اشاره به اینکه باید ثابت کنیم که با تمام محدودیت‌ها و تحریم‌ها می‌توان با سرمایه داخلی و استفاده از نیرو و توان مهندسان داخلی جزو بهترین برندهای روز دنیا در تولید محصولات خانگی مثل یخچال شد، می‌گوید: «در کارخانه مذکور ما ثابت کردیم این اتفاق افتاده است. کیفیت بالا و خوب کالاهای ایرانی ماحصل رنج مهندسان داخلی خودمان است چرا که همه دلسوزانه به حفظ منابع و منافع ملی فکر می‌کنند و دنبال ارائه بهترین کالا هستند.»وی با اشاره به اینکه بازدیدکنندگان نمایشگاه وقتی محصولات تولید داخل را از نظر کیفیت و قیمت با مشابه خارجی، مقایسه می‌کنند، متوجه تفاوت ساخت و قیمت می‌شوند و خودشان تصمیم می‌گیرند که الان جنس ایرانی قابل رقابت با اجناس خارجی است.افزایش کیفیت و خدمات پس از فروش را هم از کارخانه آغاز کردیم و دیگر نیازی نیست مشتری به دنبال رفع معایب کالا به دفتر خدمات پس از فروش مراجعه کنند.»

 

معصومی می‌افزاید: «به جرأت می‌گویم 80 درصد محصولات ما نیاز به خدمات پس از فروش ندارد و آن‌قدر به تولید داخلی اطمینان داریم که گارانتی محصولات‌مان را 30 ماهه به مشتری تضمین می‌دهیم.به او می‌گویم ویژگی محصولات شما یعنی یخچال‌ها چیست؟ مدیر فروش این کارخانه می‌گوید: «ما تنها کارخانه‌ای هستیم که در خط تولید، ورق‌ها برش نمی‌خورد، رنگ نمی‌خورد و از دستگاه پرس برای قطع کردن استفاده می‌شود. تمام خط تولید اتوماتیک است و از رنگ کوره هم استفاده نمی‌شود و بین یک تا 3 هزار نفر در این کارخانه مشغول کار هستند و اگر دولت به ما امکانات دهد و مشکلات کمتری برای واردات مواد اولیه داشته باشیم، راحت‌تر و بهتر می‌توان به تولید پرداخت.»/998/د102/س

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات