تحمیل سبک زندگی غربی به کودکان با نام آموزش مدرن
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، این نوع زندگی باعث شده که مادران با پایان یافتن میزان مرخصی زایمانشان و برای بازگشتن به محیط کار و ترس از دست دادن کارشان پیش از شروع دبستان ناچار باشند فرزندشان را به مهدهای کودک بسپارند. نکته مهم در این زمینه آن است که اکثر والدین به تصور اینکه فرزندشان با رفتن به مهد زمان از دست رفته ندارد و در مقابل آموزشهای مفیدی میبیند، راضی میشوند تا هزینه مازادی بپردازند و کودکشان به مهدکودک برود. سؤال مهم در این زمینه این است که «آیا محلی که کودک برای ساعات زیادی از روز به آن سپرده میشود جای مناسبی برای تربیت آنهاست؟»
مهدهایی که نقطه مقابل سبک زندگی ما هستند
بپذیریم که دوران کودکی آنقدر در تربیت و پایهریزی شخصیت کودکانمان مهم است که آموزشهای این دوره میتواند سنگبنای شخصیت اجتماعی آینده آنها باشد. با توجه به اینکه در کلانشهرها، والدین فرصت کمتری برای نگهداری فرزندانشان دارند عملاً مهدهای کودک این خلأ را پر کرده و کارکرد پیدا میکنند، اما نکتهای که در این میان نهفته است سیاستهای آموزشی نامناسب برخی از این مراکز است. سیاستها و برنامهریزیهایی که به ترویج فرهنگ غربی میپردازد و به هویت اسلامی - ایرانی جامعه چوب حراج میزند.
نکته نگرانکننده در مورد بچهها این است زمانی که انتظار میرود کودکان در مسیر آموزشی قرار بگیرند که مطابق با موازین دینی و اجتماعی باشند، برخلاف تصور شاهد هستیم برخی آموزشهایی که در مهدها ارائه میشود هیچ تناسبی با موارد فوق ندارد و دقیقاً خلاف موازین دینی است. آموزش موسیقی، آرایشگری، برگزاری برنامههای آموزشی آشنایی با حیواناتی مثل سگ و گربه که عملاً مجاری انتقال ارزشهای غربی به کودکان ایرانی است کم بود که در حال حاضر حجم برگزاری این نوع کلاسها در قالب پخش ترانه، آموزش حرکات موزون و مدلینگ نیز افزایش پیدا کرده است. آموزش دادن مدروز لباس به کودکان که توسط برخی از مراکز مهدکودک صورت میگیرد و پخش و آموزش ترانههای غربی بود که به بهانه شاد کردن کودکان در برخی از مهدهایکودک رواج یافته تنها بخشی از کلاسهایی است که برای تغییر سبک زندگی نسل آینده کشور در حال برگزاری است. متأسفانه با وجود بازتابهای رسانهای امروز شاهد این هستیم که کلاسهای حرکات موزون کودکان از ایرانی به عربی، ترکی و هیپ هاپ افزایش پیدا کرده است.
مهدهایی که معنی آموزش مفید را میدانند
فراموش نکنیم از هر وسیله، هر دوره، هر مکان و هر زمان همانطور که میشود استفاده نادرست و غلط کرد به همان اندازه هم میتوان استفاده صحیح کرد. همانطور که مهدها این روزها به خاطر عملکرد نادرست و متفاوتشان در تربیت کودکان زیرسؤال رفتهاند به همان اندازه هم ما مهدهایی را داریم که نه تنها به آموزشهای مفیدتر میپردازند بلکه به غنی شدن آموختههای دینی و ملی کودکان هم کمک میکنند.
من معتقدم با بزرگنمایی آموزشهای مفیدی که در سایر مهدها اجرا میشود میتوان به پربار شدن آموزشهای پیش دبستانی کودکان کمک کرد.
یکی از نقاط قوتی که در کلاسهای آموزش مهدهای کودک از دیرباز وجود داشته آموزش علوم دینی، قرائت، حفظ قرآن کریم، نماز خواندن و وضو گرفتن است که خوشبختانه هنوز در بسیاری از مهدها پیگیری میشود. این آموزشها درست مطابق با شرایط و سبک زندگی امروز ما و دقیقاً بر اساس نیازهای آینده کودکان است. فکرش را بکنید کودک شما پیش از دوره دبستان بداند چطور باید قرآن بخواند، دختر شما پیش از دوران تکلیف بلد باشد چطور نماز بخواند و وضو بگیرد، همه اینها بهترین آموزشهایی است که میشود به کودکان داد.
آموزشهای نوین در مهدهای کودک
در مهدهایی که این روزها داعیهدار آموزشهای نوین هستند میشود نمونههایی را پیدا کرد که واقعاً آموزشهای مدرن و سازندهای یاد میدهند. مثلاً من خودم میدانم و اطلاع دارم که در بعضی از مهدهای کشور کلاسهای شاهنامهخوانی، سرود و تواشیح برگزار میکنند. کودکی که بتواند در سن شش سالگی شاهنامهخوانی کند و مفهوم اشعار ثقیل شاهنامه را توضیح دهد واقعاً شاهکار است و خوشبختانه ما امروز چنین دورههای آموزشی را در مهدهایمان میبینیم. تصور کنید کودک شش سالهای که میتواند حداقل یک جزء قرآن را حفظ کند و با صوت بخواند چه لذتی نصیب پدر و مادرش میکند. ناگفته نماند من مطلع هستم کلاسهایی با عنوان شعرسرودن و آموزش مداحی هم در مهدهای قرآن برگزار میشود که این آموزشها هم جای شکر دارد.
کتابخوانی هم این روزها از جمله آموزشهایی است که در مهدهای کودک به ویژه برای پیشطلاییها کاملاً جدی پیگیری میشود. مربیان این دوره در مهدها با هدف آموزش و ترویج فرهنگ کتابخوانی، درست کتاب خواندن را به کودکان آموزش میدهند. مطمئن باشید کودکی که از شش سالگی میآموزد هر روز کتاب بخواند در سن بلوغ، نوجوانی و جوانی به مرحلهای از رشد میرسد که هم کتابخوان قهاری میشود و هم نویسندهای سرشناس.
دورههای آموزشی روباتیک، نخبهپروری، ایدهآموزی، طراحی و نقاشی هم از جمله کلاسهایی است که در دوره پیشدبستانی و پیشطلایی به وفور آموزش داده میشود. هر کدام از این دورهها برخلاف کلاسهای آموزشی بیخود و بیبهرهای مثل حرکات موزون میتواند چطور فکر کردن، چطور به ایده رسیدن و اختراع کردن را به کودکتان بیاموزد.
یکی دیگر از نکات مثبتی که در مراحل آموزش بعضی از مهدها دیده میشود، آموزش رسوم مختلف شهرهای کشور است. در این دورهها به کودکان آموزش داده میشود که لباس سنتی هر شهر چیست، چطور لباس بپوشند حتی کودکان در این کلاسها میآموزند که زنان در کدام شهر چه وظیفهای برعهده دارند و در مقابل چه مسئولیتهایی بر عهده مردان است. خلاصه کلام اینکه اگر برخی مهدهای کودک به اسم مدرن شدن آموزشها دنبال تنوع در کلاسهای آموزشی ویژه کودکان هستند بهتر است دنبال برگزاری کلاسهای آموزشی باشند که در مرحله اول برای کودکان مفید باشد و در مرحله دوم با فرهنگ و سبک زندگی آینده آنها تناسب داشته باشد./998/د102/س
منبع : روزنامه جوان