عصمت معصومین به معنای جبری بودن دوری ائمه از گناه نیست

حجتالاسلام علی عباسی، معاون تهذیب حوزه علمه قزوین در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به آیه تطهیر، گفت: با توجه به آیه 33 سوره احزاب خداوند خواسته است که پلیدی را از اهل بیت(ع) دور کند و آنان را بسیار مطهر بگرداند.
معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین سپس به بیان نکاتی که از آیه تطهیر به دست میآید پرداخت و عنوان کرد: با دقت در آیه تطهیر میتوان به چند نکته و پیام پی برد، نخست اینکه دوری از پلیدیها امری بشری نیست، بلکه امری خدایی و جزء برنامهها و مقدرات الهی است.
وی ادامه داد: آیه تطهیر دلالت بر عصمت دارد، زیرا دوری از پلیدیها در این آیه قید خاصی ندارد و شامل دوری از تمام پلیدیها میشود، بویژه اینکه در پایان آیه تطهیر با تأکید شدید بیان شده است.
حجتالاسلام عباسی با اشاره به محدوده شمول این آیه ابراز داشت: این آیه در شأن افرادی نازل شده است که معصومانه عمل میکنند،با مراجعه به تفسیر و روایتهای موجود از اهل بیت(ع) این آیه با 14 معصوم تطبیق داده شده و شامل آنها میشود.
وی با بیان اینکه آیه تطهیر به طور غیر مشتقیم به پیروی از اهل بیت(ع) دعوت می کند، اظهار داشت: دعوت جامعه و مردم به اینکه برای هدایت باید به سمت اهل بیت عصمت(ع) رفت به طور غیر مستقیم از این آیه برمیآید و میتوان گفت هدف از نزول این آیه نیز همین امر بوده است.
این کارشناس دینی با اشاره به شبه موجود درباره آیه تطهیر مبنی بر جبری بودن دوری از گناه معصومین(ع)، ابراز داشت: باید توجه داشت که عصمت جبر نمیآورد، زیرا عصمت ویژگی و حالتی است که خداوند در معصومین قرار داده و مطابق با آن آنان از حقایق آگاه میشوند و به سمت بدیها نمیروند، بنابراین معصومین(ع) توانایی گناه دارند، اما به علت حالتی که خداوند در آنها قرار داده است به سمت آن نمیروند.
وی با بیان اینکه عصمت لازمه بودن در جایگاه هدایت است، بیان کرد: برخی افراد ویژه هستند، بنابراین خداوند نیز به آنان توجه ویژه دارد، معصومین(ع) نیز به خاطر الگو بودن و هدایتگری باید عصمت داشته باشند تا نقش هدایتگری تحقق یابد و تبعیت از آنان واجب شود، در غیر این صورت مردم حیران و سرگردان میشدند.
حجتالاسلام عباسی در پایان گفت: باید توجه داشت که ظرفیت معصومین(ع) برای داشتن مقام و منزلت معصومیت نسبت به سایر افراد ظرفیت بیشتری دارند و به همین علت نیز خداوند آنان را برای دوری از گناه و پلیدی انتخاب کرده است./955/302/ب2