۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۲۹۳۰۵۰
حجت الاسلام ابوترابی فرد:

در دوران تحریم سانتریفیوژهای ما از چند عدد به چند هزار افزایش یافت/ فاصله زمانی تبدیل دانش به فناوری کاهش یافته است

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: خوشختانه در ایران با وجود همه تنگناها، فاصله زمانی تبدیل دانش به فناوری کاهش یافته است و پس از گذشته یک دهه پیشرفت‌های بسیاری در حوزه نانو به‌دست آمده است، بنابراین باید تجاری‌سازی فناوری و خلق اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مبتنی بر نوآوری علمی سرلوحه امور قرار گیرد.
حجت الاسلام ابوترابي فرد

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در افتتاح هشتمین نمایشگاه فناوری نانو گفت: انقلاب اسلامی در این دوران کوتاه اما پرثمر از عمر خود و 36 سال گذشته، دستاوردهای مهم و باارزشی داشته است که امروز می‌توان این دستاوردهای بزرگ رادر عرصه‌های سیاسی، دفاعی، علمی، اجتماعی و فرهنگی مشاهده کرد.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر بخواهیم یک مقایسه تطبیقی در میان دستاوردهای انقلاب داشته باشیم، می‌توان به این نکته اشاره کرد که ریشه و اساس دستاوردها و اقتدار نظام در عبارت "مردم‌سالاری دینی" است که اگر این عبارت با بار ارزشی خود در ایران عینیت نمی‌یافت، سایر دستاوردها به دست نمی‌آمد و این واژه در قانون اساسی به خوبی تبیین شده است.

 

جمهوریت نظام در مردم‌سالاری و اسلامیت آن در ولایت فقیه معنا یافته است

وی تاکید کرد: مردم‌سالاری در جمهوریت نظام و در نقش مردم در شکل‌گیری نهادهای سیاسی تعریف گردیده است و اسلامیت نظام در رکن کلیدی ولایت فقیه معنا یافته است؛ بنابراین این نظام اسلامی است چون اهل خیمه او را معتقدان به ولی فقیه تشکیل داده است.

 

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ولایت فقیه همان ولایت علم، عدالت و تدبیر است و این مورد موتور حرکت کشور می‌باشد و اگر در ایران مردم‌سالاری دینی نبود، به طور حتم دفاع مقدس و مشارکت و حضور مردم در مدیریت کشور نیز وجود نداشت.

 

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد با تاکید بر اینکه حرکت پرشتاب علمی کشور یکی از بزرگترین سرمایه‌ها می‌باشد، تصریح کرد: اینکه سکاندار انقلاب در راهبرد علمی کشور در 50 سال آینده به‌عنوان یک مرجع علمی تعریف شده است، بیانگر این موضوع است که اگر بخواهیم به این جایگاه دست یابیم، باید رشد علمی کشور با سرعت بیشتری به پیش برود.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: یکی از دلایل اینکه دشمن هیچگاه نتوانست در برابر ایران از ابزار زور و فشار استفاده کند و به گفت‌وگو روی آورد، این است که این ابزارها ناکارآمدی خود را بارها اثبات نموده و قدرت دفاعی ایران به آنها مجال استفاده از زور را نمی‌دهد، بنابراین این قدرت علاوه بر اینکه ریشه در ایمان دارد، ریشه در دانش و علم نیز داشته و اینها را دانشمندان به ویژه فعالان هسته‌ای خلق کردند.

 

وی با بیان اینکه ایران در رشد علمی از ظرفیت بالایی برخوردار است، گفت: دانشمندان ما در این عرصه از انگیزه بالایی برخوردارند و اگر ایمان در جان جوانان ما تجلی نمی‌یافت، دانش هسته‌ای و علم در حوزه‌های نانو، لیزر و بیو خلق نمی‌شد.

 

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد تصریح کرد: در حال حاضر 3.95 درصد از مقالات ISI در کل جهان توسط محققان ایرانی تولید شده و این موضوع در سال 2013 نسبت به 2012 حدود 24 درصد رشد داشته است؛ بنابراین باید بر این نکته تاکید کرد که یکی از دلایلی که دنیا به زبان گفت‌وگو با ایران روی آورد، جایگاه فاخر علمی ایران می‌باشد و مقامات آمریکا از جمله رئیس‌جمهور این کشور به قدرت و توان علمی دانشمندان ما اذعان کرده‌اند.

 

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این راه را باید با شتاب بیشتری بپیماییم، گفت: خوشختانه در ایران با وجود همه تنگناها، فاصله زمانی تبدیل دانش به فناوری کاهش یافته است و پس از گذشته یک دهه پیشرفت‌های بسیاری در حوزه نانو به‌دست آمده است، بنابراین باید تجاری‌سازی فناوری و خلق اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مبتنی بر نوآوری علمی سرلوحه امور قرار گیرد.

 

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل موضوع گفتگوی 5+1 با ایران آن است که آنها مشاهده کرده‌اند تحریم و فشار بر ملت ایران دستاوردی جز افزایش شکاف و حرکت ملت ایران و دانشمندان به سوی تولید دانش و فناوری ندارد و خوشبختانه در سالیان تحریم، تعداد سانتریفیوژها از چند عدد به چند هزار افزایش پیدا کرد.

 

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای استفاده از دانش و حرکت پرشتاب پیش‌رو باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و باید با شتاب و سرعت بیشتری، تجاری‌سازی علم را با تمام ظرفیت پیگیری نمود. هر چند که برای تجاری‌سازی دانش راه‌های طولانی پیش‌رو داریم، از این‌رو باز هم باید تاکید کرد که ایران باید به یک قدرت اقتصادی بزرگ تبدیل شده و باید یک اقتصاد بزرگ در اختیار ملت ایران قرار گیرد.

 

در پایان این مراسم از برترین‌های تولیدکننده محصولات و تجهیزات نانویی با حضور نایب‌رئیس مجلس، رئیس سازمان انرژی اتمی، معاون علمی فناوری رئیس‌جمهور و مشاور فرهنگی رئیس جمهور تقدیر و تشکر شد. /858/د102/ج

منبع: خانه ملت

ارسال نظرات