۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۲۹۳۰۹۰

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ کمک خیّر عمانی به آستان مقدس امامزادگان یاسر و ناصر(ع) طرقبه، برگزاری همایش آموزشی متولیان موقوفات 14 شهرستان خراسان رضوی و همایش بانوان ولایی در 18 بقعه متبرکه خراسان رضوی عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، دو موقوفه با نیت عید غدیر در شهرستان داورزن  به وجود دارد.

 

موقوفه میرزا علی محمد با بیش از صد سال قدمت قدیمی ترین موقوفه عید غدیر شهرستان داورزن می باشد که شامل یک روز آب از قنات جاری نامی و یک شبانه روز از قنات علی آباد (مشترک بین روستای تاج آباد و باشتین )است.

 

نیت این موقوفه کمک به افراد بی بضاعت و نیازمند در روز عید غدیر جهت صرف هزینه های درمانی، خوراک و پوشاک و غیره است.

 

این موقوفه توسط میرزا علی بابا در ماه ذی الحجه سال 1331 قمری که احتمالا روز عید غدیر بوده به ثبت رسیده است و تا دو سال گذشته توسط متولی اداره می شد اما پس از سال 1392 توسط خود اداره اوقاف شهرستان داورزن اجرای نیت می شود.

 

اداره اوقاف داورزن با همکاری کمیته امداد و بهزیستی شهرستان بعد از شناسایی خانواده های مستعد، در روز عید غدیرعواید موقوفه را صرف نیازمندان می کنند.

 

موقوفه موسی کلاته وقفی با نیت برگزاری جشن عید غدیر

موقوفه موسی کلاته سیفری دومین وقف در رابطه با عید غدیر است که شامل قطعه زمینی زراعی به مساحت 750 متر مربع می باشد.

 

این موقوفه در دی ماه 93 توسط موسی کلاته سیفری با نیت برگزاری جشن عید غدیر در روستای خسرو آباد داورزن صورت گرفت.

 

همایش بانوان ولایی در 18 بقعه متبرکه خراسان رضوی برگزار می شود

در راستای اجرای ویژه برنامه های دهه ولایت با عنوان "جشن ولایت علوی، اکمال دین نبوی" مراسم بانوان ولایی در 18 بقعه متبرکه خراسان رضوی برگزار می شود.

 

بر اساس این گزارش این برنامه ها در امامزادگان سید طاهر(ع) بردسکن ،سید اسماعیل(ع) بجستان ،سید محمد(ع) جغتای ،سه تن داورزن ،محمد دیباج درگز ،میر قوام الدین(ع) رشتخوار ،ناصر و یاسر(ع) طرقبه ،سلطان ابراهیم(ع) قوچان ،سید حمزه(ع) کاشمر ،سلطان محمدعابد(ع) کاخک و سلطان احمد(ع) بیمرغ گناباد ،یحیی میامی ، ،حسین اصغر(ع) نیشابور و بقاع متبرکه سید حسین رضوی تربت جام ،بی بی حسنیه(س) تربت حیدریه ،سادات تبادکان(علیها سلام) مشهد و تکیه ابوالفضلی نیشابور برگزار می شود.

 

تلاوت توسط قاریان کشوری و استانی، اجرای گروه تواشیح، سخنرانی، مداحی و اجرای سرود از جمله برنامه هایی است که در این مراسمات اجرا می شود.

 

این گزارش می افزاید برنامه ویژه و استانی این برنامه فردا ساعت 15:00در بقعه متبرکه بی بی حسنیه تربت حیدریه با سخنرانی سرکار خانم جنابی و اجرای گروه ممتاز تواشیح «سیرت النبی» برگزار می شود.

 

خاطرنشان می شود این مراسم دوشنبه گذشته در بقعه متبرکه سید محمد(ع) مشهد برگزار شد.

 

غدیر یک جریان است که پاکان در زیر پرچم آن قرار دارند

آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در مراسم استانی جشن عیدسعید غدیر خم در امامزادگان عین علی و زین علی(علیهما سلام) شهر درود نیشابور با تسلیت عروج ملکوتی جانباختگان فاجعه منا روز عید غدیر را بزرگترین روز عالم بشریت عنوان کرد.

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه مردم شهید پرور شهر درود 6 سردار و 84 شهید به انقلاب اسلامی تقدیم کرده اند تصریح کرد: تقدیم این شهدا و حضور پرشور رزمندگان شهر درود در دفاع مقدس نشان دهنده حرکت مردم این شهر در خط ولایت است.

 

وی تصریح کرد: همزمانی روز غدیر با روز جمعه معنویت این روز را دوچندان کرده است و در این روز انواع جواهرات معنوی فراهم است و سفره رحمت و مغفرت الهی پهن است.

 

صدیقی افزود: سادات جوانان باید قدر خود را بدانند و زندگی و رفتار و اعمال خودرا بر طبق رفتار و کردار اهل بیت(ع) قرار دهند.

 

وی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) این روز را با شکوه و معنویت خاصی برگزار می کردند افزود: امام رضا(ع) در این روز مردم را اطعام می کردند.

 

امام جمعه موقت تهران بر طبق روایات پیامبراکرم(ص) و امام علی را پدران امت هستند گفت: 300 آیه در شان امیر مومنان در قرآن وجود دارد که نشان مقام والای ایشان است.

 

وی در ادامه به بیان فضایل امیر مومنان پرداخت ودر این باب به موضوع جریان تولد امام علی(ع) در کعبه اشاره کرد و تصریح کرد: در کعبه به روی فاطمه بنت اسد در هنگام تولد مولای متقیان گشوده شد و بعد از سه روز که مادر امام علی(ع) میهمان پرودگار با غذاهای بهشتی بودو وقتی از کعبه بیرون آمد در مواجهه با پیامبر آیات سوره مومنین را تلاوت کرد.

 

آیت الله صدیقی با بیان اینکه لحظه لحظه زندگی حضرت علی(ع) با همراهی پیامبر اکرم(ص) همراه بوده است بیان کرد:پیامبر فرمود:«من تربیت شده خدا هستم و علی(ع) تربیت شده من است.».

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه کسی ذات ناپاک دارد نمی تواند علی دوست باشد اظهار کرد:محبت علی در جان و وجود پیروان ریشه دوانده است و با هیچ چیزی این محبت از بین نمی رود.

 

وی افزود: غدیر یک جریان است که پاکان در زیر پرچم آن قرار دارند و به حول و قوه الهی ان شاالله این پرچم توسط امام خامنه ای به دست صاحب این پرچم یعنی بقیه الله (عج) می رسد.

 

در پایان از سادات خانواده شهدا شهر درود نیشابور تقدیر به عمل آمد.

 

گفتنی است امامزادگان عین علی و زین علی(علیهما سلام) شهر درود از نوادگان امامزاده موسی مبرقع(ع) می باشد که موسی مبرقع(ع) از فرزندان امام جواد(ع) می باشد.بقعه متبرکه امامزاده موسی مبرقع(ع) نیز در محله چهل اختران قم پذیرای خیل عظیم زائران و مجاوران می باشد.

 

 

تهیه 100 بسته غذایی از محل اجرای نیت موقوفه میرزا علی محمد داورزن در روز عید غدیر

    

محمدرضا محسن آبادی مسؤول اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان داورزن بیان داشت: همزمان با عید سعید غدیر مراسم جشنی در امامزاده بی‌بی علیه خاتون باشتین با حضور عاشقان امامت و ولایت برگزار شد.

 

وی افزود: در راستای اجرای امینانه نیات واقفین از محل درآمد و عواید موقوفه میرزا علی محمد 100 سبد غذایی از اقلام مورد نیاز تهیه و در محل امامزاده بین خانواده های نیازمند توزیع شد.

 

محسن آبادی ادامه داد: موقوفه میرزا علی محمد از قدیمی ترین موقوفات با نیت عید غدیر است که در شهرستان داورزن به ثبت رسیده است.

 

گفتنی است قرائت دعای ندبه در امامزاده از آغازین مراسم روز عید غدیر بود.

 

امامزاده بی بی علیه خاتون از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) است که در روستای باشتین از توابع شهرستان داورزن و در 40 کیلومتری غرب سبزوار و در کیلومتر 298 حرم مطهر رضوی واقع شده است.

 

برگزاری همایش آموزشی متولیان موقوفات 14 شهرستان خراسان رضوی

همایش آموزشی متولیان موقوفات با حضورمحمد مومنی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان اوقاف و امور خیریه ،حجت‌الاسلام و المسلمین ‌ امرالله حسنی نیا مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه ،رؤسا اوقاف و متولیان 14 شهرستان خراسان رضوی این شهرستان ها در امامزاده شعیب(ع) سبزوار برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش این همایش رؤسا و متولیان موقوفات غیر متصرفی بجستان، جوین، جغتای، داورزن، گناباد، کاشمر، خلیل آباد، بردسکن، تربت جام، تربت حیدریه، تایباد، رشتخوار، سبزوار و خواف حضور دارند.

 

در این همایش آموزش در خصوص سامانه جامع موقوفات، وظایف متولیان و اسناد هزینه موقوفات به متولیان موقوفات ارائه می شود.

 

گفتنی این همایش از ساعت 8:30 صبح امروز آغاز شده و تا ساعت 14:00 ادامه می یابد.

 

 

اهدایی نیکوکار عمانی به امور فرهنگی آستان مقدس امامزادگان یاسر و ناصر(ع) طرقبه

مویدعلی از کشور عمان زائر آستان مقدس امامزادگان یاسر و ناصر(ع) مبلغ سی میلون ریال جهت اجرای برنامه های فرهنگی بقعه اهداء کرد.

 

این خیر هدف خود را از این کار برخورداری فضای بقاع متبرکه از ظرفیت کار فرهنگی اعلام کرد.  وی گفت: زیارت بقاع متبرکه فرصتی برای معرفت وانس با ائمه اطهار(ع) است.

 

موید علی در ادامه ضمن بیان اینکه ایران اسلامی افتخار کشور های اسلامی است پیروزی سایر کشورهای اسلامی را زیر پرچم اهل بیت(ع) از خداوند منان خواستار شد.

 


گفتنی است آستان مقدس امامزادگان یاسر و ناصر(ع) به عنوان یکی از بقاع شاخص استان خراسان رضوی همه سال میزبان خیل عظیم زائرین ایرانی وخارجی می باشد./930/203ب3

ارسال نظرات