۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۲
کد خبر: ۲۹۳۱۷۰
استاد تاریخ شفاهی:

تاریخ شفاهی ما با علم و دانشگاه پیوند نخورده است

خبرگزاری رسا ـ استاد تاریخ شفاهی گفت: تاریخ شفاهی ما به صورت آکادمیک نیست، در تاریخ شفاهی ضعیف عمل شده و با دانشگاه و علم پیوند نخورده است.
پژوهش در تاريخ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ظریفیان استاد تاریخ شفاهی در دومین روز از نشست ملی پژوهشگران حوزه دفاع مقدس که به همت سازمان نشر و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس امروز شب گذشته در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد،گفت: قرآن کریم دقیق ترین تعارف را درباره علم دارد.

 

وی در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: قرآن، علم اکنون با نگاه به گذشته است و قصد روایت و سرگرمی برای ما را ندارد.

 

ظریفیان با اشاره به تاریخ شفاهی در بستر تاریخ گفت: همه ما می دانیم بخش عظیمی از میراث مسلمانان میراث معنوی اسلام است، اگر تاریخ شفاهی و حافظه خوب اعراب نبود ما میراث ابوی و نبوی نداشتیم.

 

استاد تاریخ شفاهی بیان کرد: اولین کتاب که برای پیامبر (ص) مکتوب شده است سیره ابن اسحاق است که در سال 80 هجری تألیف شده است، اولین فاصله کوتاه سیره حدود 110 سال پیش است، مهم ترین میراث ما واقعه کربلا است که 150 سال پیش به رشته تحریر درآمد واقعه کربلا سینه به سینه و شفاهی به ما منتقل شده است.

 

وی با بیان اینکه مهم ترین ماده فهم تاریخ شفاهی روایت است، گفت: روایت مفهوم پیچیده است، نقل یک حرف نیست و ما انواع روایت ها را داریم اگر بخواهیم درباره تاریخ شفاهی کار کنیم باید درباره روایت کار کنیم.

 

ظریفیان با اشاره به اینکه یکی از ماده مهم تاریخ شفاهی فهم روایت است، گفت: اولین میراث تاریخ شفاهی غزوات هستند، در زمان پیامبر (ص) 24 غزوه بود که ایشان در 9 غزوه حضور داشتند.

 

استاد تاریخ شفاهی با انتقاد از اینکه ما داری سابقه طولانی در تاریخ شفاهی نیستیم، گفت: کار تاریخ شفاهی ما آکادمیک نیست و در تاریخ شفاهی ضعیف هستیم و با دانشگاه و علم پیوند نخورده است.

 

وی در پایان صحبت های خود با بیان اینکه ما مجموعه عظیمی از تاریخ شفاهی در سال های بعد از انقلاب و در دفاع مقدس داریم، گفت: در ارتباط با تاریخ شفاهی سپاه مرکز مطالعات جنگ کارهای خوبی را انجام شده است تا این میراث حفظ شود./818/202/ب3

ارسال نظرات